HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Galen elförbrukning -- energimätare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/30 :  19:50:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vår slutavräkning för 2006 inkl varmvatten och uppvärming (endast spontant eldat med ved under 2006 på grund av brist på ved) på 17000 Kw/h
Vad gör ni egentligen

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/30 :  19:52:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Om vi inte öht eldar i braskaminen så är förbrukningen 21-22000Kw/h per år.
Då duschar tre pers varje dag!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/30 :  20:00:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Digger: Huset storlek har inte så mycket med hushållselen att göra, ytan är mycket källarvåning och garage/källare under garaget som inte har någon belysning överhuvudtaget (dvs som står på annat än när man går in där). Jag har gått igenom allt i huset (fjärrvärmepumpen och ventilationsfläkten kvar) och det finns inget än så länge som motiverar en sådan elförbrukning.

Notera att vår totalförbrukning ökade förra året i och med att vi drog in fjärrvärme, utan att våra rutiner/antal lampor/apparater osv osv har ändrats.

Ingen annan jag har pratat med har ens i närheten förbrukning som denna även om husen är större och har mer lampor på. Ett exempel är en jobbarkopis som har bergvärme där totalförbrukningen ligger på 18,000 kWh - värme, varmvatten, el, rubb och stubb Svärfar ligger på en elförbrukning på just under 7000 kWh.

reeltoreel: Som sagt var Enligt kalkylen så ligger nu totalen (omräknad uppvärmning + hushållsel) 10,000 kW åt fel håll, och det har inte varit så här tidigare

...men boven ska tas!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/30 :  20:05:09  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Du har onekligen något helgalet i din förbrukning EuphoniC, utan tvekan.
Frågan är bara vad?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/01/30 :  20:07:12  Show Profile Send Digger a Private Message
Önskar dig all lycka, och ge inte upp, boven gömmer sig där någonstans.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/30 :  20:13:53  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kommer att lösa sig!
Energi är konstant, dvs den försvinner inte bara

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/01/30 :  20:33:46  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag ligger på 19000 kW i förbrukning på hushållsel, kanske jag levererar åt grannen då också

Jag sparar inte direkt på ström men jag tycker inte jag slösar heller

Dom borde ju kunna uppgradera elmätarna så man ser exakt hur mycket man förbrukar just nu och på varje fas samt lite historik. Fjärrvärmemätaren har ju en mängd information tillgänglig i jämförelse med elmätaren.

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/30 :  20:52:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag måste ifrågasätta detta!
19000Kw/h i hushållsförbrukning????
Hur i hundra gubbar bär ni er åt
Nu har vi förvisso återvinningsaggregat(enkel värmeväxlare utan pump) i kåken, men såååå jäkla effektiv är inte den.
Jag har även läst att normalförbrukning i en villa som våran(180kvadrat) är ca: 20-25000kw/h per år.(för all el inkl varmvatten å uppvärming)
Så när någon säger att deras förbrukning är mellan 15-19000kw/h enbart för hushållet är det något som absolut inte stämmer.
Är ni helt säkra på er förbrukning???????????????
Kolla upp så er granne inte har en tjuvledning på erat nät för hundan

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2007/01/30 20:53:12
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/01/30 :  22:53:00  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag började fundera på det idag. Får göra en uträkning om det kan vara rimligt. Lite jobbigt att plocka fram fakta bara Får göra det i den här tråden eftersom kanske...
Vad har jag på elförbrukningen

-belysning, rätt mycket tänt faktiskt och mycket på natten
om jag räknar högt säg 20 lampor, snitt 25 watt 12 timmar/dygn= 2200kW/år

-kupé/motorvärmare bilen går nog 6 timmar/dygn i alla fall om jag räknar med att helger går det lite i onödan och ca: 6 månader
säg 2000 watt x 6 timmar x 180 dagar = 2160 kW/år

-golvvärme hall- kan det vara 500 watt på ca: 5-6 m2 golvyta?
igång kanske 8 månader om året(inte alltid full effekt såklart)
hmm kanske 350 watt x 24 timmar x 200 dagar = 1680 kW/år

-cirkulationspumpar 2st (någon hade en siffra i tråden på 800 kW - men säg totalt 1200 kW/år

-kyl/frys 1,5-drygt2 kW/dygn (enl någon i tråden) säg 1000kW/år

total bedömning så långt = 8240 kW (10000 kvar) ska kolla lite på övriga förbrukare. Har jag glömt nåt viktigt eller räknat galet så långt

Återstår en del tunga förbrukare så jag ser redan nu att jag nog kan komma upp i mina 18-19000 om jag inte räknar helt galet:

-köket, dvs spis, ugn, mikro, kaffebryggare + diverse eldrivet smågrejor
-tvätt/torktumlare (går nog 2+1 timme varannan eller var tredje dag i snitt. Får fråga frun
-datorer+stereo+tv+projektor (dessa går hårt och ständigt)
-mer? får fundera vidare
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:44:21  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Måste datorerna gå dygnet runt? Använd energisparläge och viloläge, stäng av skärmar och andra saker med grenuttag med brytare. Många stand-by-bäckar små...

En PC drar mellan 150-500 W beroende på nätdel och skärm.

Många lampor med transformator drar mycket på tomgång fastän de är släckta. Typiskt för Ikeas lampor är att trafon drar 11W tomgångsström. Använd nätlist med strömbrytare.

Behöver vissa laddare alltid vara inkopplade?

Undersök möjlighet att ha belysning som är närvaro-, skymmnings- eller klockstyrd.

Frosta av kyl och frys samt damma av bakom! Kolla att lister är täta.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/31 :  07:19:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Mikael2: Sicken energislösare!

I norrland bor du, men 6 timmar motorvärmare per dag??? Inte ens de kallaste kalldagar -30 kräver 6 timmar för att bilen ska starta

Själv kör jag 45 minuter varje morgon, dvs när jag inte har bilen i garaget - vilket är i princip *alltid*. Kupéelementet lågt ställt också, 1,5kW totalt.

En tvätt kostar ca 1,5-2kW (2 timmar) och en disk kostar runt 1-1,5kW (1 timma)

IKEA's transformatorer är usla. Vi har två - tavelbelysningar - med dessa och mycket riktigt, 11W stand by. Har funderat några gånger att byta ut med mot bättre varianter men det har aldrig blivit av, kanske mest för att de lyser när vi är hemma/vakna och övrig tid har vi använt strömbrytaren som stänger av vägguttagen så trafosarna får ingen ström. Ändå, usch för att spara kronor på det sätt som IKEA gör med dessa trafos, snacka om "dumsnåla" där konsumenten (förmodligen) sparar lite pengar på produkten men konstant förlorar pengar på elen.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/31 :  07:41:07  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Mikael2: Sicken energislösare!


Jag måste bara instämma

Oavsett hur kallt det är så är max tid för motorvärmare 2 timmar, allt över detta är bortkastat.(dvs att motorblocket har nått sin maxtemp med hjälp av värmaren, resten går ut i luften till kråkorna)

20 lampor???? Jisses, är ni mörkrädda
Efter en snabbräkning kommer jag upp i 8 små fönsterlampor som är tända kvällstid hemma.(ca:5 timmar)
8*25W MAX!


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/31 :  07:53:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Enligt kalkylen så ligger nu totalen (omräknad uppvärmning + hushållsel) 10,000 kW åt fel håll
Har bolaget läst av din mätare eller är det bara en kalkyl baserad på din gamla förbrukning?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/31 :  08:08:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Bernt: Årsavläsning som kom som en chock för mig som gått med ignorans över förbrukningen sedan installationen av fjärrvärmen, sedan dess (augusti) så jag även justerade årsförbrukningen mot den avläsningen + samt kontrollerat varje månads slut för att se om den uppskattade förbrukningen håller jämn takt med mätaren -- och till min förtvivlan stämmer de överens

Appropå vilket - i dag är det dags för ytterligare en avläsning!

Edit: Ett litet förtydligande kanske är lämpligt, eftersom mitt slarviga nyttjande av ordet "kalkyl" lätt blandas ihop med "uppskattad årsförbrukning av el".

Med "kalkylen" så avser jag de handlingar vi fick i samband med tecknandet av installation av fjärrvärmen. Där hade de, baserat på vår tidigare elförbrukning samt typ/storlek på huset räknat fram ungefär hur mycket vi - genom ett byte till fjärrvärme - skulle spara i kronor per år på uppvärmning. Denna siffra var, om inte på kronan, i storleksordning 6500 kr (grovt översatt 6500 kW).

Det är detta jag baserat mina 10000 kW "åt fel håll" eftersom detta är nu som bortblåst och vi har istället ökat med ca 4000 kW mot den totalförbrukning som vi hade före installationen av fjärrvärmen.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/01/31 08:16:19
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/01/31 :  10:18:04  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Nja jag har ju 2 bilar med motor/kupévärmare och målet är inte bara att få igång bilen utan kupén ska vara behaglig och rutorna isfria. Det är det definitivt inte efter 45 minuter. Har ca: 3 timmar på timer men är det under -15 så går den hela natten. Kan ju få problem med sjukdomar att sätta sig i en kall bil, särskilt barnen är känsliga. Betalar hellre ström än att jag sta stå på tomgång och skrapa rutor eller att någon blir sjuk för att jag snålar med strömmen.

20 lampor, ja jag räknade bara 7 stycken ute på fasad/garage/förråd (i och för sig skymningsreläer och lågenergi på dom) och nog är minst 13 igång inne när vi är hemma. Många prydnadslampor, vitrinskåp, barnen har minst 1-2 lampor igång i sina rum. Det är ju nog mörkt ute hela vintern så lite ljus inne skadar väl inte.
Sen bidrar ju allt som är igång till värme så jag vet inte hur mycket man kan räkna med i totalförbrukning. När lcd-TV'n har varit igång ett par timmar så har elementen strypt och blivit kalla så det är ju svårt att bedömma vad den förbrukar eller bidrar till uppvärmning!? Lampor och stereon får mina element att strypa värmen efter en stund så hur beräknar man den totalförbrukningen?

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/01/31 :  10:58:14  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Ok lägger till

Disk ca: 450 kW/år går varje dag, tog 1,25 kW förbrukning
Tvätt ca: 320 kW/år går i snitt varannan, kanske något mindre
Torktumlare: 500 kW/år
Bastu, 400 kW/år kanske 1 timme vecka i snitt, (aggregat 8 kW)

ger ca: 1700 kW

totalt ca: 10000 kW är jag nu uppe i då...och stereon oräknad

spis/ugn då, vad räknar man där för snitt med fru och barn som gillar att baka mycket?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/31 :  11:01:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ugnar brukar kräva en anslutningseffekt på 3000W Vad de sedan drar vette tusan men det lär inte vara speciellt snålt även vid "lägre" temperaturer.

Garage är bra å ha (om man använder det)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/01/31 11:02:54
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/01/31 :  11:33:37  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Tackar, hittade några ungefärliga förbrukningar

Spis = 365 kW/år men om jag då har lite mer kanske 400
Ugn= 312 kW men med vårt bakande så kanske 400 på den också.

Sony LCD TV drar bara 110 watt men den går hårt, kanske 6 timmar per dag ger 240 kW/år

Projektor kanske jag ska sluta se på TV med för den drar nog 400 watt
ser nog 3-4 timmar per dag = drygt 500 kW/år

Enl ovan "En PC drar mellan 150-500 W beroende på nätdel och skärm".
Gissar jag lite, har 3 datorer kanske 3 timmar/dag = 1500 kW/år

ovan ger 3000 friska kW/år

totalt nu uppe i 13000 kW/år

Sen har jag många tillfälliga förbrukare. Jag tänker på laddare, vattenkokare, högtryckstvätt, julbelysning, bekanta som pluggar i motorvärmare, grästrimmer, el-verktyg, luftfuktare, avfuktare, el-element(tvättstuga)
-stereo
...

Edited by - Mikael2 on 2007/01/31 11:36:07
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/01/31 :  15:27:13  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
dammsugare 150 kW/år
mikro 1200 watt men går ju bara kanske drygt 1 timme vecka = 75 kW/år
hårfönar 4 damer i familjen, 2000 watt kanske 1-2 timmar vecka = 200 kW
el-element tvättstuga ca 350 kW/år
värmekabel trädgård 60 kW

ca: 14000 nu

övriga tillfälliga förbrukare säkert 1000 kW tillsammans men troligtvis något mer.

Det skulle göra totalt ca: 15000 kW/år så då borde stereo/hembio stå för resterande vilket inte låter helt orimligt. Fakturan på nästan 19000 kW/år var nog baserat på år 2005 och då kördes mycket klass A.
Jag borde ha lite lägre nu, hittar ingen aktuell faktura.


Edited by - Mikael2 on 2007/01/31 15:30:22
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:07:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag antar att du syftar på kWh när du skriver kW.

"En PC drar mellan 150-500 W beroende på nätdel och skärm."

Nu överdriver någon här. En förbrukning på en ordentligt highend dator ligger på ca 300-400w vid full belastning(läs spelande) och med ca 100w effekt från skärmen inräknat. Vid normalt bruk(läs surfande etc) drar den knappast mer än 150-200w med skärm inräknat.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:10:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ja visst i slutänden så finns det förstås "slösor" som du (!) man får vad man ber om .. jag har inte bett

Fjärrvärmepumpen under luppen nu, drar 51W, verkar vara konstant, med andra ord bara pumpen för mitt interna system. Mindre på sommaren förstås (huvudsakligen av bortsett från pump-motionsfunktionen då).

Nu återstår enbart fläkten men det kan jag inte tänka mig rör sig om mer än ett 20-tal W.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8511 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:11:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
man får vad man ber om .. jag har inte bett

Hjälper det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:12:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Lovan: Mina datorer, normala surfdatorer, inga feta grafikkort för jag spelar inte men dock ett antal hårddiskar - de drar ca 150W / st. Har tre datorer, men ungarnas två körs bara några gånger i veckan och så någon timma max.

Ryssen: Verkar ge motsatt effekt faktiskt!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/01/31 18:13:04
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:30:51  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Ja helt riktigt så är det kWh - slarvigt skrivet av mig.

Fick fjärrvärmeräkningen idag, beräknat 43 MWh


Edited by - Mikael2 on 2007/01/31 18:41:52
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/08 :  17:42:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har avslutat mina experiment med energimätaren nu ikväll. Jag hade den prylen som jag ansåg var mest oskyldig kvar att mäta nu när jag kom hem från jobbet, och många gånger har jag sagt "det är ju bara en fläkt" men h*****e också!

Ventilationsfläkten låg och drog 2034W konstant!!!

Under se senaste dagarna har jag kollat mätaren i elskåpet och noterat skillnaderna från dag till dag och det blir mer och mer förbrukning för var dag som går

1/2 +38,6kW
5/2 +188,1kW (47,025kW/dag)
7/2 +113kW (56,5kW/dag)
8/2 +65,8kW

Med fläkten gåendes så här illa så ligger årsförbrukningen på 24000+ kW/år -- varav fläkten på egen hand står för hela 17818kW

Nåja, fläkten skulle förmodligen inte överleva ett år och det är inte långt kvar till 10A-säkringen som fläkten + spisfläkt/belysning sitter på skulle flyga så det skulle förmodligen ha löst sig ändå.

Ser med stora förhoppningar fram emot att läsa av mätaren imorgon för att se hur mycket vi förbrukar på 24 vintertimmar.

Trist att inte få tillbaka några pengar från elbolaget eftersom det är "mitt" eget fel, men det känns fantastiskt skönt att ha hittat boven i dramat.

Vi får se om jag flinar lika brett efter mätningen imorgon


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/02/08 17:43:04
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000