HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätfilter, funkar det med ojordat uttag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/01/26 :  20:02:17  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Finns en uppsjö med såkallade nätfilter på marknaden. Både från Norr, Öster, Söder och väster. Men stora frågan är. Har man någon framgång med dessa i ojordade uttag?

Frågar detta, eftersom där jag bor svajar strömmen en del. Bor sidan om ett snickeri.

/Marcus

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/26 :  20:12:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om strömmen verkligtn "svajar" i den meningen att spänningen i väggutagen faktiskt varierar så hjälper inte ett nätfilter, då behöver du en UPS eller liknande.

Huruvida nätfilter hjälper även i ojordade uttag eller inte beror väl egentligen på upbyggnaden, i de flesta fall så består ju filter av något som "kortsluter" en krets (i det här fallet fas och nolla) för höga frekvenser och då spelar det ingen roll om det är jordat eller inte.
Faktum är att jag är tveksam om ett filter som "dumpar" störningar från nätspännigen i skyddsjord skulle vara lagligt, jag tror inte man får använda skyddsjord "aktivt" på detta sätt (det får användas för att SKÄRMA en apparat men det är inte samma sak).
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/01/26 :  20:23:24  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag är inte så kunnig på detta. Hade varit skoj att prova. Kan kanske ta bort lite skit på nätet. Jag tittade lite på denna, mest för att testa. http://www.ornec.com/product/EU/G&W_TW-03E/
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/26 :  21:28:40  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Nordost Thor förutsätter jordat uttag, eftersom den använder jorden till att "leda bort skräpet", vad jag förstått av bruksanvisningen...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/01/26 :  22:38:51  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har byggt många nätfilter i "lösvikt" lite i stil med schemat för http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2017049.htm
där jag lyssnat mig fram till optimal induktans för varje apparat så att dynamiken inte stryps men att jag ändå upplever förbättrad tydlighet, utklingning eller allmänt lugn.
Till vissa apparater uppfattar jag att jag kan använda teoretiskt maximal induktans för strömförbrukningen utan att dynamiken blir lidande, men till andra har jag fått byta ner induktansen till kanske en tredjedel.
Jag har testat att köra i ojordade uttag, men då tycker jag att verkan av mina filter blivit näst intill försumbar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/01/26 :  23:07:05  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Bor nu i den 3 lyan och alla har varit ojordade. tänker dom inte på oss hifi vänner :) Då kan jag lika bra köra med en 25kr fördelare som jag gör idag? Eller skall jag jorda den i elementen
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2007/01/27 :  07:14:32  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jorda inte i elementet!!!!!!!!!!!!!

Jag vet att du skojade men det finns faktiskt folk som gör det utan att tänka på vad som kan hända.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/01/27 :  10:05:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Om man har problem med att strömmen går upp o ner så är nog inte ett vanligt filter lösningen, utan då bör man använda en "regenerator"...

Alltså en produkt som tar ström in o genererar en korrekt o stabil ström ut...

/Martin
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/01/27 :  12:32:04  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Lennartj, vad tror du om att "bygga" in en sådan färdig burk från elfa i en nätlist, om man tar den med maxström för säkerhetsskull? Kanske man delar på CDn och stoppar en 1 Amperes där istället?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/27 :  14:08:02  Show Profile Send mayro a Private Message


nämen.. Gör en fattigmanns instalation då.. DVS en kraftig förlängningskabel från kökets jordade utag för maskiner... Eller så ber du en elektriker resulut sätta in egen kablage till ditt system..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/01/27 :  14:59:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ta ström från jordat in i ett ojordat rum är inte tillåtet egentligen, har man otur (och det har man ju) kan det leda till att man själv blir en ledare .
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/27 :  15:07:33  Show Profile Send mayro a Private Message


du får ha det via sladd.. ingen förbjuder dig att ha förlängnings sladdar i vardagsrummet inte...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/01/27 :  15:16:42  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag har provat att skifta lite mellan den jordade kökselen och den ojordade vardagsrumselen. Jag föredrar den ojordade i detta fall, antagligen just beroende på alla köksaparater, spisar, mikrovågsugnar, etc som ligger på den fasen. Jag skaffade en separat jordslinga till min HiFi. Det låter aningen bättre än den ojordade vardagsrumsslingan.

Om kvaliten skiftar tror jag precis som MartinH att ett filter inte hjälper speciellt mycket. Det krävs antaligen en nätdel med powerfactorcorrection (burmester, audience) eller en balanserad nätdel typ PS-Audio eller Exakt power. Alla dessa aparater kostar skjortan. Om någon känner sig lite extra frikostig så tar jag gärna emot en. :-)

Snoogens
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/01/28 :  02:21:01  Show Profile Send Snutten a Private Message
Att ansluta en förlängningssladd från ett jordat uttag i tex köket och dra in den i ett rum med ojordade uttag är inte tillåtet eftersom man kan skada sig om en pryl i det ojordade uttaget blir spänningsförande och man tar i den samtidigt som man tar i tex höljet på den apparat som är ansluten via förlängningssladden till det jordade uttaget i annat rum. Då går det ström genom kroppen, även om sannolikheten/risken för detta är liten.

Edited by - Snutten on 2007/01/28 02:22:08
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/01/28 :  21:08:56  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Är detta något ? http://www.china-highend-hifi.com/prod01123412425.htm
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/28 :  21:15:09  Show Profile Send Lovan a Private Message
Snutten: Isf kör man ju alla jordade saker i det jordade uttaget så är ju det problemet ur världen
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/01/28 :  21:27:34  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lovan: bara man vet vad man gör och tar bort ev risker så funkar det såklart.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/28 :  22:32:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lovan: Viktigt att tänka på är dock att man i hifi-sammanhang kopplar ihop jord på apparater varje gång man drar en signalkabel emellan dem; det är alltså lätt hänt att man av misstag "jordar" en apparat.
Samma sak gäller om anläggningen på något sätt är kopplad till TVn (ex. om man har en reciever) och denna i sin tur är kopplad till en centralantenn.

Man måste tänka sig för både en och två gånger innan man gör "ovanliga" saker med skyddsjord och är man det minsta osäker så ska man låta bli. Jag har en hel del annorlunda kopplingar på jobbet men jag skulle aldrig göra samma saker hemma, i labbet är jag "mentalt förberedd" och vet att saker och ting kan vara farliga och är därför försiktig, hemma så vill jag kunna koppla av och lyssna på musik.

Det är trevligt med bra ljud men det är inte värt att dö för (eller för den delen döda för, risken är ju att någon annan råkar illa ut om apparater blir strömförande eller tar eld).

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/29 :  01:45:34  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jo jag menade som så att Snuttens argument inte var riktigt hela sanningen.
Vi lever på 2000-talet. Är det inte dags att det är som standard, jordat i alla rum?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/29 :  01:51:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Standard är att det är jordat i alla rum, inga nyinstallationer eller renoveringar med ojordade uttag görs.
Att alla fastihetgsägare ännu inte genomfört renovering/uppdatering av elsystemet till nu rådande standard är ju en annan femma...

Edit: Stavfel

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/29 19:18:32
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/01/29 :  18:44:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Jag hyr ett gammalt hus, annars hade jag gjort ingrepp direkt. Men det är klart. Jag känner ett helt gäng kompisar som är elektriker. Får nog ta och fråga hur stort jobb det är att jorda ett uttag vid stereon.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/01/29 :  19:16:55  Show Profile Send lennartj a Private Message
Matrixen,
man behöver separat filter på varje apparat, de stör varann också. Det handlar inte bara om externa störningar. Jag hade ett svagt mekaniskt brum i mina rörmonoblock, som ändrade karaktär när jag startade skivspelaren trots att den matas från en flutterbuster som regenrerar tvåfas kristallstyrd växelspänning. Med anpassade filter överallt är det tyst.
Dessutom har jag låtit dra en dedikerad jordad 2,5 kvmm 16A matning till anläggningen, som inte ligger på samma fas som kyl, frys, mikrovågsugn mm. I en tidigare bostad hade jag inte den möjligheten och frysen störde. Sådana störningar bekämpas bäst vid källan, så jag kopplade in en X/Y-kondensatorburk från Elfa i frysen och blev av med knäpparna.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/01/29 :  20:41:33  Show Profile Send Matrixen a Private Message
ok, det låter rimligt och stämmer överens med egen erfarenhet.
Jag undrar dock forfarande om man kan använda någon av de färdiga burkarna från ELFA specmässigt? Då behöver man ju bara bygga in den i en liten box till varje konponent?

edit:spelling...

Edited by - Matrixen on 2007/01/29 20:42:35
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:34:30  Show Profile Send lennartj a Private Message
Visst kan man använda de färdiga ELFA-burkarna, men köp flera med olika strömkapacitet. Lyssna kritiskt, så att du inte tappar dynamik. Vissa apparater som drar lite ström tål kraftig filtrering och jag har byggt filter för 0,25A, vilket räcker för de flesta CD-spelare, DAC'ar och förförstärkare, fast min förförstärkare tappade dynamik med max induktans.
Färdiga filter för så låga strömmar har jag inte hittat. Glöm inte att montera säkring i fall du eller någon annan skulle råka koppla in en apparat med för hög förbrukning i ett sådant filter. Jag köpte ett antal toroider med olika värden och lackad koppartråd med olika areor och räknade på hur många varv som krävdes för önskad induktans och vad maxströmmen blir med vald trådarea, formlerna hittade jag i ELFA-katalogen.
När dåvarande flickvännen stickade lindade jag toroider. 200 varv utan korsningar eller överlapp är rätt drygt att linda. X/Y kondensatorerna bör anpassas till vald induktans.

Jag är medveten om att detta inlägg borde vara på DIY, men det är ju mitt svar på tidigare frågor.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000