HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite tävlingsdags kanske?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/01/26 :  02:00:38  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Hööörni!!

Grannforumet har en massa spännande grejor på gång med egna/egensinnade konstruktioner som det skall jämföras och tävlas med.

Jag tycker att vi skall ha det också!
Jag är fullt medveten om att det känns lite "igår" att dra igång detta nu och här.
Jag är dessutom hur villig som helst att ge grannforumet kredit för inspirationen. Bra gjort gossar!
Å jag är inte medlem där om någon undrar.

Dessutom finns det kanske viss inbyggd motståndskraft iform av prestige, avoghet, ilska, avundsjuka, tjurighet, eller andra allmänna negativa krafter som kanske verkar hos en del fåtal av forumets eminenta medlemmar.
Inte vet jag. Släpp taget och kom loss.

Kort sagt skit i detta. Nå, nu gör vi något positivt istället, som Pugg Rogefelt hade sagt.

Tittar man historiskt sett, och det kan jag göra eftersom jag varit medlem rätt så länge nu, så finns det en otroligt massa projekt, konstruktioner, idéer och annat som ligger latent i stugorna.

Det är dags att använda den kreativiteten nu gossar och gummor!

Ålraijt!

Till förslagskriterierna:

Mitt förslag är att det blir ett "billighetsprojekt" av den enkla anledningen att då kan fler delta.
Dessutom sätts kreativiteten på hårdare prov när det skall vara "gratis".

Ett annat förslag är att vi gör det till ett "miniprojekt" dvs att man kan tänka sig en fullregisterhögtalare, en sub, en övre register, en mellanregister eller vad man nu kan komma fram till.

Så länge det finns en tanke och en utförlig motivering till varför man gör det man gör. En slags integrering till musiklyssnandet.

Jag är medveten om att det kommer bli mycket svårt att få en rättvis bedömning i huruvida en välbyggd mellanregisterhögtalare kan jämföras med en välbyggd fullregisterhögtalare, så vi kan väl försöka att begränsa de allra mest esoteriska skapelserna?

Mao. vi kan hålla oss till enkla, sunda, prisvärda och förnuftiga, nåja så j-vla förnuftigt skall det inte alls vara, kreationer.

Åsså budget då. En inte helt oviktig ingrediens i sammanhanget, som jag och en hel drös andra här på forumet kan skriva under på.

Well, det skall vara en strikt satt kommersiell budget, dvs, byggaren skall inte i initialläget tjäna pengar på konstruktionen med den budgeten som är satt för medverkan.
I efterhand och efter eventets slut finns inga begränsningar sett från projektet sett att tjäna pengar på sin konstruktion. Ju mer dessto större grattis!

Självklart så välkommnas alla förslag, men budgetförslaget ligger på 1500 sek per par färdiga högtalare. Inklusiva allt som den tilltänkte konstruktören har för sin tilltänkta konstruktion.

Inga nu förekommande eller tidigare presenterade förslag på DIY-konstruktioner här på forumet får förekomma i projektet.

Anledningen till detta är inte att vara elak utan snarare att befrämja nya, intelligenta, roliga, ovanliga eller andra lösningar.
Tänk till och sluta använda, eller för den delen använd, konventionella lösningar.

Alla inlämnade bidrag skall var väl dokumenterade, dvs, ritning, element, konstruktion, tanke, lösning och förklaring, motivering samt ingående komponenter och deras inbördes förhållanden till den slutgiltiga produkten.

Jag personligen, är lite trött och less på att se tvåvägsstativare med VIFA, SCAANSPEAC, SEAS eller andra sönderanvända element till en eller annan hygglig konstruktion.

Nä, här krävs mer än så. Inget fel i att använda något av ovan nämnda element eller andra icke nämnda, men det är lite annorlunda lösningar som gäller. Tycker jag.

Sålunda kan man kräva av deltagande att det skall dokumnteras, helst bildledes, men defenitift skriftledes innan 1:5 2007, alltså innan första Maj 2007.

???

Jag kan ta på mig att hålla i det hela, när det gäller grovsållningen, men jag måste absolut ha hjälp av kunnigt folk.

Jag kommer att skicka ut förfrågningar till medlemmar här på forumet om de är villiga att medverka som bedömningsgrupp, för att sedan göra en liten omröstning, inbördes, en "buddyrating" om vem som skall verka som slutgiltig jury över resultatet, där jag inte alls kommer att ha en röst.
Däremot kommer jag att ingå i lyssningspanelen inför den slutgiltiga genomgången, dock utan rösträtt.

Lämpliga kandidater är:

Alla moderatorer, av uppenbarliga orsaker.
Alla Harryvinnare 2006, av samma orsaker.
Flest skrivna inägg 2006, tja varför inte?
Flest lästa inlägg, tja, varför inte.

Alla kvinnliga medlemmar. Va?? Jomenvisst! Det är inte för att vara politiskt korrekt alls.
Jag är praktisk. De är så saknade av alla här.

Av en enkel likaväl som självklar och nödvändig anledning.
Nå, det kanske är könskvotering och det är jag allergisk för.
Men i detta fall så sk-ter jag totalt i politiken.

Det är fortfarande så, att om det finns fler kvinnor i nörderiet så finns det fler bra musikupplevelser i hemmet. För män och kvinnor.
Både för mig och hemvärnschefen. ( i mitt fall, är jag bortskämd med en mycket förstående fru.)

Å vem fan är det som har fördomar egentligen??

Sen lämnas plats i juryn för två medlemmar som röstas fram av forumets medlemmar genom en "poll" av admin.

Då har vi totalt sju medlemmar i juryn. När allt är färdigbjäffsatt.

Och nu kommer jag med en smula kontroversiell idé.

Varför inte ta två av moderatorerna från grannforummet och låta de var medlemmar i juryn? (se inäggningen till denna tjattråd)

Å här kommer en ytterligare kontroversell idé: ta de två mest kritiska medlemmerna i grannforumet som medlemmar i juryn. Det får deras admin avgöra inte jag/vi.

Hur skall det hjälpa till??
Ett mycket civiliserat förslag enligt mig. Jag har ju skrivit det.

Jag har i vilket fall som helst fullständigt förtroende för deras kompetens i detta fallet. Deras partiskhet? Tja, dom har öron liksom vi.

Om det inte finns något pipignäll härifrån, så tror jag att de skulle utvärdera alla fantastiska lösningar lika subjektivt/objekttivt som de gör på vilket forum som helst, när som helst, och bättre än så kan man inte begära, enligt mig.

Tänk på detta mina bröder och systrar.

Dags att börja bygga.


Hur skall detta låta då???

Tja, fråga inte mnig. Det är just det vi har en jury till.

När skall det låta ?
1/5 2007.

Var skall det låta??

Inte hemma hos mig, men kanske hemma hos någon med strålande ackustik.
I dagläget är det oklart, men det kommer inte att bli i någon betongfylld cykelkällare.

Perfekta för alla medverkande? Nä!!

Kom igen nu, ett optimalt rum för alla? 3007?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/26 :  09:05:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kul grej, och Hififorum kan ju inte stillatigande låta ett grannforum ha det roliga för sig själva.

Synpunkter då ...egen erfarenhet från just den nämnda tävlingen som pågick under längre tid än denna utsatts frist. Jag var supersugen att vara med, men pga. av de regler och begränsningar som sattes upp i den tävlingen så bidde det inget. Jag hade idéer i huvudet, men de passade inte in. Och jag hade inte ork/lust/tid/fokus att köra ytterligare ett projekt.

Med de regler som nu föreslås så blir det samma visa igen för min del, (en av mina diskanter spräcker budgeten till exempel).

Så till mitt motförslag...om det nu är högtalare som skall byggas, låt folk bygga vad 17 de vill och sedan blir det en bedömning i fråga om prisvärdhet... dvs. om jag vill bygga och tävla med nåt riktigt "flott med dyrgrejer" så är det upp mig (särskilt som det mesta redan ligger i gardroben :-). Om sedan det visar att nån bygger nåt mer välljudande för en tiondel av kostnaden (inte omöjligt) så är väl det kanon....(inte för mig alltså)

edit: Jag skulle nog också gärna se att tidsfristen läggs så att man har sommaren på sig att bygga. Men gärna lite deadlines, typ visst datum skall kontruktionen vara klar etc. Så det blir lite tryck och eld i baken....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/01/26 09:10:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000