HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny kamerafråga..Samt ev tips på systemkamera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  14:58:52  Show Profile Send mayro a Private Message
Då jag köpte min Minolta 7000 en gång för numera länge sedan så var valet att det just blev den förutom bra recentioner osv detta att man SÅG direkt den bild man tog i ögat...

DVS man visste om skärpan var bra eller inte vid fototagandet... För det man såg var det som satt på filmen...

Finns sådant på någon digital kamera numera??

På min Canon Powershot A610 tex ser man nada mer än "fotoområdet" i sökaren. inget alls om något annat..Inget vad kameran fokuserar på eller något...

Och då skärmen används så ser man den där rutan där kameran fokuserar hoppa hit o dit vart den vill..

Och aldrig fokuserar den exakt där JAG vill..man får ta om och om o vrida hit o dit tills den behagar fokusera där jag vill fokuset skall ligga... Sedan vrida med knappen halft intryck tills hela bilden är där..

Antingen gör jag något fel. Eller så har jag köpt för låg nivå på kamera.....

Eller så suger den nya digitaltekniken helt enkelt..


Edit.. Har ni ev tips på systemkameror man kan titta på i den lägre prisklassen..
Men som ändå skall vara "bättre" samt större än min nuvarande Canon Powershot A610..

Vem vet.. Kanske sitter "någon" med en stor systemare och just vill ha en kompaktare... DVS omvänt mig då

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/01/23 18:47:18

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/23 :  15:14:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Och då skärmen används så ser man den där rutan där kameran fokuserar hoppa hit o dit vart den vill..

Du kan ställa om kameran så att du själv väljer var "den där rutan" hamnar någonstans. Kolla i manualen.
Det heter Flexizone och står på sidan 45 i den engelska (nedladdad från canon.com) avancerade manualen, jag vet inte om sidorna stämmer överens med den svenska.

Tänk på att sätta autofokusen funger bäst om den fokuserar på något med kontrast, t ex gränsen mellan en ljus och en mörk yta. Om du sätter den mitt på någonting svart kommer den ha problem att fokusera, särskilt om det är dåligt ljus.

Det går även att fokusera manuellt, i teorin, men det brukar vara alldeles för tålamodsprövande för att vara ett reellt alternativ annat än om det absolut inte går annars.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/23 15:18:00
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/23 :  15:27:56  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Finns sådant på någon digital kamera numera??

Ja, systemet är det samma på dom nya DSLR kamera som på din gamla Minolta 7000.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/01/23 :  16:04:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mayro, i det här fallet är det helt klart fallet att det är "skit bakom spakarna" :)
Hade du bott i närheten hade jag svängt över för en kväll med kamera, hifi och öl. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  16:27:15  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro, i det här fallet är det helt klart fallet att det är "skit bakom spakarna" :) Hade du bott i närheten hade jag svängt över för en kväll med kamera, hifi och öl. :)


Japp.. Så är det till 100% tror jag med..

Någon som vet vart man kan lämna sin manual man har på cd skiva samt svenska och göra kopia i papper av den?? Det är ju över 100 sidor så det är ju inget man gör hemma. Och än mindre eftersom man inte ens har en skrivare

För datorn har man ju inte med sig och kan läsa på överallt för att lära... Medans papperskopia kan man ha med sig på muggen som zalve sa...


Men skall jag vara ärlig så tycker jag det är MYCKET lättare att fota och får "hyfsade" bilder med min gamla minolta... ÄVEN om den inte har display osv.. För man ser ju som sagt omgående OM bilden blir bra eller inte...
Detta saknar jag oerhört på denna digitala....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/23 :  16:49:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
quote:
Men skall jag vara ärlig så tycker jag det är MYCKET lättare att fota och får "hyfsade" bilder med min gamla minolta... ÄVEN om den inte har display osv.. För man ser ju som sagt omgående OM bilden blir bra eller inte...
Detta saknar jag oerhört på denna digitala....


Kan inte riktigt hålla med dig.
Hur exponering mm blev såg man ju inte förren man hade framkallat bilden.
På en digitalkamera så kan du se resultatet med en gång.
Men grejen är att du blir mycket stadigare på hand när det blir lite mer kamera att hålla i.
Dessutom så får man kameran närmare kroppen när man tittar genom en sökare jämfört med att hålla kameran en halv meter från kroppen.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/23 :  17:00:50  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag tror at Mayro menar att det är enklare att se hur bilden blivar beskurit och om den är skarp i en SLR kamera, på den punkten kan jag bara hålla med honom. Men digitalt är mycket enklare att jobba med så man får dom rätta belysning på sina bilder.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/23 :  17:06:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Att kolla genom sökaren på en digital kompaktkamera är ju ofta fullständigt dödfött då utsnittet i sökaren sällan stämmer överens med den bild som sedan tas. Pröva att perfekt rama någonting fyrkantigt i sökaren och ta en bild. Titta sedan på den bild det blev och den lär inte stämma överens, särskilt inte på nära håll.

Fokus kan du ju aldrig se i en sådan sökare som sitter på de digitala kompaktkamerorna (inte analoga heller för den delen), då det i princip bara är ett hål (eventuellt med lite zoomjustering) igenom kamerahuset.

Det är skärmen som gäller!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/23 17:09:02
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/23 :  17:10:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jo kompaktkamera o sökare går inte riktigt hand i hand.

När jag byte i höstas från kompakt till system var det som att komma hem med fotograferadet

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  17:14:23  Show Profile Send mayro a Private Message

Altså.. Att trycka av denna Canonkamera är skit helt enkelt. Avtryckaren är så hård så den i sig utgör ett så stort problem att den inte alls går att använda utan ha timer på knappt....

Då man trycker. ja eller kramar av skottet så är kraften nerlagd då sedemera avtrycket går iväg tillräckligt för att skaka kameran...Riktigt riktigt jobbigt detta.. Och mäkta förvånande att detta INTE tas upp något i dom texter jag sett...

Jag är nog gnällig Men jag brukar faktiskt ha en del rätt då jag gnäller o klagar också ibland..

Men sådant anser jag på just detta som vi talar om DVS en kamera där att hålla skiten stilla är av högsta vikt i stort sett.. Så bygger man en avtryckare som gör det omöjligt snudd att göra detta som krävs...Att hålla still.. Inte ens MED stativet kan man hålla stilla manuellt. Utan det är stor skillnad på bild tagen med eller utan timer..

Detta retar mig så till den milda grad så jag funderar att gå på Canon om detta...

Jag gjorde expriment med min gamla och tog bild på fri hand inne.. Och sedan motsvarande med den nya..

Det gick inte med den nya.. Den gamla tar lika bra frihand inne om man är noga som den nya med manuellt avtryck MED stativ...

Riktigt dåligt tycker jag...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/01/23 17:25:39
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  17:23:48  Show Profile Send mayro a Private Message


Ztenlund

Min minolta 7000 ser man fokuset exakt i sökaren...samt allt annat också man gör... Och auto är så kompetent så tog man bara bilder med auto och har blixt så var man hemma..

Nej jag tror mitt "problem" är som nån skrev just storleken på kamera.. Jag söker nog den "stabilare" hand man får med en rejälare kamera helt enkelt...

Denna är ju inte superliten direkt.. Men den är ju rent pluttig mot en riktig kamera...




Som inom hifi´n så är man nog ingen "kompaktare" i själ o hjärta...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8511 Posts

Posted - 2007/01/23 :  17:30:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
På en digitalkamera så kan du se resultatet med en gång.

Nja,jag tycker det blir bättre om man tittar på displayen,än om jag ladda in den i ett redigeringsprogram,då ser jag att för det mesta så är skärpan och ljuset sämre än på dispalayen.Har dom hottat upp displayen?
quote:
Att trycka av denna Canonkamera är skit helt enkelt. Avtryckaren är så hård så den i sig utgör ett så stort problem att den inte alls går att använda utan ha timer på knappt....

Vet ej hur den är jämmfört med A75,men den har oxå ett ganska trögt hack.
Men slow and easy does it..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/23 :  17:30:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:

Ztenlund

Min minolta 7000 ser man fokuset exakt i sökaren...samt allt annat också man gör... Och auto är så kompetent så tog man bara bilder med auto och har blixt så var man hemma..

Nej jag tror mitt "problem" är som nån skrev just storleken på kamera.. Jag söker nog den "stabilare" hand man får med en rejälare kamera helt enkelt...

Denna är ju inte superliten direkt.. Men den är ju rent pluttig mot en riktig kamera...




Som inom hifi´n så är man nog ingen "kompaktare" i själ o hjärta...

Ja, du ser var fokus ligger etc i sökaren eftersom Minolta 7000 är en spegelreflexkamera, inte en kompaktkamera.
Var det inte det jag precis sa? Att kompaktkameror har usla sökare med system/spegelreflexkameror har bra?

På en spegelreflexkamera tittar du genom kameralinsen när du tittar i sökaren, medan du på en kompaktkamera i princip bara tittar genom ett hål i kamerahuset.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/23 17:31:21
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/23 :  17:40:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Mayro: Du skulle ha köpt kameran jag rekommenderade när du frågade efter kameror
Visserligen fortfarande kompakt men betydligt större o skönare att hålla i..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:00:02  Show Profile Send plind a Private Message
Köpte en likadan som Mayro till morsan i julas.Testade den rejält i julhelgen och tycker det är en kanonkamera Mycket manuella inställningsmöjligheter och vikbar LCD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:06:55  Show Profile Send mayro a Private Message


precis Ryssen.. Men MED "slow and easy" SAMT stativ... Så ser man klar skillnad då man tar manuellt mot med auto...Detta är INTE ok på en så elementär sak som avtryck på en kamera..Jag tycker då inte det i alla fall..

Det är oerhört frustrerande detta då man numera vill försöka få BRA bilder med denna kamera som KAN göra ett bättre jobb..

Visst. Man kan ju ställa in timer. Men så fort man gör någon ändring så försvinner denna timer och man måste ställa in den igen..Så som jag skrev anser då jag att det är konstigt att ingen tagit upp detta som kritik av en annars bra kamera.. NU går detta att vänja sig med säkert till en viss del via att försiktigt krama av. Man övar ju in teknik som alltid. Även min gamla skitkamera har ju hyss för sig....STORA sådana kan man påstå.. Men inte med avtryckaren i alla fall..

Bara att just detta med avtryckaren är så jäkla KONSTIGT "fel" att bygga dit.. Det är ju inte en strömbrytare på ett slutsteg på 50 kg vi talar om. Det är ju en kamera där det är tvärviktigt just att INTE skaka ett skit...


Men en riktig systemkamera är hägrande någon gång framöver så man får lite av den gamla minoltans storlek att hålla i..För har man något att "hålla i" så blir inte avtryckaren lika "känslig" heller..


Tobbe_L..
Vad var det igen........ ålder o minne du vet..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:09:43  Show Profile Send mayro a Private Message


Plind.. Min text ser ju sågande ut till max.. Så är det ju inte som du säger.. Kameran tar superbilder då man lärt sig..

men jag gnäller i marginalen lite nu.. Förutom avtryckarens tröghet.. Vilket just inne med mörkare rum blir så extremt märkbart...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:33:44  Show Profile Send mayro a Private Message
rip69 skrev

quote:
Ja, systemet är det samma på dom nya DSLR kamera som på din gamla Minolta 7000.



Vad är DSLR kameror för något föresten.???


Edit.. Har ni ev tips på systemkameror man kan titta på i den lägre prisklassen..
Men som ändå skall vara "bättre" samt större än min nuvarande Canon Powershot A610..

Vem vet.. Kanske sitter "någon" med en stor systemare och just vill ha en kompaktare... DVS omvänt mig då


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/01/23 18:50:24
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:50:30  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
Vad är DSLR kameror för något föresten.???


Systemkameror


quote:
Edit.. Har ni ev tips på systemkameror man kan titta på i den lägre prisklassen..
Men som ändå skall vara "bättre" samt större än min nuvarande Canon Powershot A610..


Pentax k100D och Nikon D70s är billiga och bra.

Edited by - plind on 2007/01/23 18:55:25
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:56:42  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Eller oxå gör du som jag o köper en Canon S3 IS,en mittimellankamera.
Jag är helnöjd:)
Med den har jag tagit de senaste bilderna i "Mitt system"
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12332


Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2007/01/23 19:08:12
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:11:54  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag är ju nöjd egentligen. Så ingen missförstår.. Min nuvarande kamera ligger ljusår över min kompetens

LJUSÅR!!!!!

Men den kritik som framförs om avtryckaren ÄR MYCKET befogad tycker jag. Och som tidigare skrivet förvånande att inte detta står i fet text på recensioner av den..

Man måste ju betänka att jag som superamatör kan finna detta "problem" rätt fort helt utan ens kunna fota.. Då torde en van erfaren testatre LÄTT kunna inse att detta ÄR ett problem vid foto i taskiga mörka miljöer.. ute går det så fort så där märks det inte om man inte klantar sig. Eller i bra belysningar inomhus.. Där märker man detta inte sååå tydligt...Men lite sämre så blir detta ultramärkbart helt enkelt..

Detta får en att tänka på att ev inte bara hifin har en del problem med sina tester som görs där ev man får ibland tester där INTE negativa tas upp utan endast det bra.. och där man sedan kan läsa att dom fixat detta ej omskrivna fel eller klagomål då nya modellen kommer då INTE felet finns kvar.. Nästa modell eller år osv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:35:59  Show Profile Send mayro a Private Message

orpheus. Det är i stora drag liknande kamera jag har ju förutom skakskyddet...i allt övrigt så är dom liknande på alla sätt o vis..Din är ev inte trög i avtryckaren??



Nu kom jag på en fråga till ju.. Går objektiv från dessa gamla autofokuskameror att använda på tex dom nya digitalkamererna??

För i så fall kunde man ju ha sitt minolta objektiv och BARA skaffa själva huset vilket är ju billigare än komplett med allt därtill.. Sedan har man ju småprylar till den gamlas objektiv...Även en relativt stor blixt har jag ju.. jag tycker den ser stor ut i alla fall..

Och finns ens minolta kvar?.. Såg nåt om konica-minolta...Dom kanske är uppköpta?

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/01/23 19:38:05
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:44:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Men den kritik som framförs om avtryckaren ÄR MYCKET befogad tycker jag.

Jag upplevde inte detta som ett problem alls på A95 som ju är en kamera som liknar din mycket (men som är äldre), trots att avtryckaren var trögare än på min nuvarande Nikon. Och nej, jag har inget intresse av att säga att "ljuga" om saken, då den överlåtits till faderskapet numera eftersom han inte hade någon digitalkamera.
quote:
Och finns ens minolta kvar?

Tills alldeles nyligen fanns det som sagt Konica-Minolta men nu har Sony köpt kameraavdelningen.
Objektiv från Konica-Minolta ("A-mount") passar på Sony's A100, men jag vet inte exakt hur gamla som fungerar. Någon mer insatt på det området får svara på den saken.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:49:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har för mig att det var en Konica Minolta A2 eller A1 om jag nu minns rätt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:51:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
mayro:
Svårt att leta reda på din egen tråd?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56267&SearchTerms=kamera

Minolta A1 var det.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:16:58  Show Profile Send mayro a Private Message
ztenlund..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000