HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LTS-F1 Begagnatvärde? Hur bra är de?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2002/11/23 :  09:32:56  Show Profile Send Svante F a Private Message
Har möjlighet att köpa ett par LTS-F1 högtalare (Ljudtekniska Sällskapets golvhögtalar-byggsats) i färdigbyggt skick,
De här exemplaren verkar välbyggda(träfaner ytterst) och i bra skick.
I broschyren säger de att diskanten är densamma som i NHT 3.3 som kostar över 40 000 kronor.
Byggsatsen kostar ca 6000 kr (utan träfaner troligen)
Hur bra är de egentligen jämfört med de mer kända högtalarmärkena?
Vad skulle ni betala för dessa?

mvh Svante

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/23 :  09:37:37  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

I broschyren säger de att diskanten är densamma som i NHT 3.3 som kostar över 40 000 kronor.

Ursäkta, jag måste småle lite här....
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/23 :  11:16:32  Show Profile Send David A a Private Message
Och diskanten i NHT 3.3 är inte dyr kan jag säga, hela NHTs designfilosofi var väl att använda billigare element men med snäva toleranser. Dvs samma SORTS diskant men utan dom snäva toleranserna, om nu inte LTS har beställt en egen linje oxå.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/23 :  11:39:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hur bra är en bra som är lika bra som en som är jättebra i alla fall en del av denna jättebra?

Nä, nu får någon som äger ett par uttala sig, det här går inte

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/23 :  11:41:05  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Byggsatsen kostade ca 5000. Jag tror det i alla fall men är inte helt säker, Hifikit anger pris/styck för lådbyggsatsen och det kan ju betyda både per byggsats (med två högtalare) och per högtalare.

I vilket fall som helst misstänker jag att andrahandsvärdet på sådana här produkter inte är särskilt högt. Högtalare överlag har dåligt andrahandsvärde och byggsatser är nog inget undantag, snarare tvärtom.

Jag föreslår att du lyssnar på högtalarna, jämför dem med annat och därefter beslutar dig för om du vill ha dem eller ej. Jag har själv aldrig hört dem, men det skulle vara intressant att göra det.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/23 :  11:49:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tack Magnuz för att du skriver det sjävklara när vi andra inte orkar! (obs, ej ironi)

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/23 :  12:37:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

2:a handsvärdet på GörDetSjälv-Byggen är oftast inte mer än halva
priset på de ingående komponenterna( vilket är smått vansinnigt, A* vet( o
större fynd än beg DIY står inte att finna, ed ))

A*nnars är LtsF1-diskanten bra o Bas/Mid´n... mindre bra ,!!

Mvh A*.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/23 :  13:26:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
schjopp...beggat DIY é gött...speciellt när det är välgjort och man vet att byggaren har svettats som en gris.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2002/11/23 :  14:30:55  Show Profile Send LJN a Private Message
-Då får väl jag försöka vara vänlig och svara med dom erfarenheter jag har av LTS-F1. Jag och en god vän har byggt varsitt par! Innan så hade vi inga märkvärdiga prylar så denna högtalare för oss blev ett rejält lyft. Har efter detta lyssnat på många andra högtalare och för dom pengar som LTS-F1 betingar så måste jag säga att dom är prisvärda enligt mina normer. Man får inte så mycket för säg runt 5000.-!

Efter ett par år så byggde jag nästa modell nämligen LTS-F3, en "något" bättre högtalare med framförallt högre upplösning. Sålde mina LTS-F1 förvånansvärt enkelt, den förste som kom och lyssnade slog till direkt, pris 4000.- Mina var förstås också välbyggda och med bra finish!

IÖ är i mina "öron" en duktig högtalarkonstruktör och som är en tillgång för oss "DIY"

Lycka till

/Lennart

Edited by - LJN on 2002/11/23 14:35:16
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:07:13  Show Profile Send d_kay a Private Message
Var inne på hifi-kit i Stockholm. Lyssnade på LTS-F1 där. Blev inte 100% imponerad. Finns det några andra högtalar-kit som är värda att byggas ifrån hifi-kit?.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:10:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Hifikit´s anläggningen är( enligt A*, ed ) inte* den bästa, tyvärr.
Så F1:an kunde eventuellt? ha fallit dig i smaken,- med riktig backup!

Á*nnars är:
men i V2.0:

-1st grymming när den kommer !!

ÄldrePlastDenon Cd - Mixer - Sentec SCA1( försteg, 80tal ) - Sentec PA9( slutsteg, 80tal ) - Patch-omkopplare - högtalare.

Mvh A*.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:11:44  Show Profile Send n/a a Private Message
En kompis till mig byggde klart sina LTS-F1 för en månad sedan och jag har förstås varit och provlyssnat. Det mest positiva är en djup och bra bas och en ganska bra diskant, som är både mjuk och definierad med hyfsad dynamik. Det negativa är dock att mellanregistret låter väldigt "insjunket" och jag tycker att hela högtalaren har ganska mycket "loudness-karaktär". Men alla är ju inte som jag och prioriterar neutralitet och fint mellanregister lika högt. Ska man ha en ny högtalare i butik med lika "maffigt" ljud så är Audio-pro Blue Diamond det billigaste alternativet som jag kan tänka mig. Peronsligen föredrar jag nog högtalare som MA Bronze B4 eller Dynaudio A42 i den prisklassen men det är en fråga om vad man prioriterar i ljudet.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:15:34  Show Profile Send n/a a Private Message
A*: Ser spontant ut som det bästa som hif-kit nånsin haft? Ser ut som SEAS-element? kanske t o m transmission-line? Mer info???

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/11/23 17:18:58
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:20:20  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Audiomaniker: Den ena bilden föreställer ju Odin och den andra Thor. Två helt olika högtalare. Eller sitter Seas och snickrar på en ny Odin?

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:21:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej S7!

Förhållandevis- "djup och bra bas och en ganska bra diskant, som är både mjuk
och definierad"..."Det negativa är dock att mellanregistret låter väldigt "insjunket"

-Så... tycker även A*!

Mvh A*.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:28:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej H!

Titta på bilderna o...

...
tillåt fantasin dess åtrådda A*cceleration!!

Mvh A*.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:46:56  Show Profile Send markih a Private Message
Joe D'Appolito designade en ny Odin och då även en Thor för 1-2 år sen. De har samma element och filter men olika lådor. Om jag inte byggt andra burkar nu, skulle dessa stå högt i kurs. Jag har byggt enklare grejer av D'Appolito och var nöjd. Tror att han är mycket kunnig.

kolla www.seas.no samt www.zalytron.com

markih
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/23 :  18:44:02  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Är det rent av Joe D'Appolito själv som har designat dem? Han är ju en av de här klassiska konstruktörerna som till och med har en konstruktionsprincip uppkallad efter sig. Det är nog helt riktigt att han är mycket kunnig.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/24 :  06:18:17  Show Profile Send markih a Private Message
Man kan säkert ha många små portar på framsidan. Dock riskerar man att få oönskat bidrag i mellanregister eftersom de flesta portar har resonanser som förstärker vissa högre frekvenser. Därför är portplacering på baksidan att föredra om man inte noga anpassar porten med rätt form och plats på baffeln.

En annan sak att tänka på är att många portar lär komprimera mer eller mindre. Man kan ju hoppas att Joe har bemödat sig om att få detta bra och då kanske det är bra att hålla sig till hans förslag?

Mvh

markih
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/24 :  07:39:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

-kanske så här?
( fast med all the things she said, all the things she said,
ru...
-diskant o ytterligare 7"-element... åxå ,!!, ed )

På bilden ovan ses förresten det mystiska coaxialElementet , !!

m!, hoppas kan man ju alltid göra ,!!

Mvh A*.
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/11/24 :  11:07:19  Show Profile Send AU a Private Message
quote:
Originally posted by Svante F

Har möjlighet att köpa ett par LTS-F1 högtalare (Ljudtekniska Sällskapets golvhögtalar-byggsats) i färdigbyggt skick,
De här exemplaren verkar välbyggda(träfaner ytterst) och i bra skick.
Byggsatsen kostar ca 6000 kr (utan träfaner troligen)
Hur bra är de egentligen jämfört med de mer kända högtalarmärkena?
Vad skulle ni betala för dessa?

mvh Svante

Hej Svante,

Hej, i en av mina 3 anläggningar har jag ett par F1:or.
F1:orna har ju som alla andra högtalare svaga och starka sidor. Enligt min mening så är deras verkliga styrka basen, och svagheten är mellanregistret. Om man vill ha ett par fullregisterhögtalare (< 30Hz) så är de outstanding för sitt pris.
De högtalare man får för 6000:- saknar ju antingen (låg)bas eller så låter de betydlig sämre.

Priset på ett par begagnade som du tycker ser snygga ut... 3000-4500, stort spann!

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000