HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Eq till subb
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/22 :  18:40:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag undrar om någon har några erfarenheter av att använda en enkelt parametrisk eq för att snygga till frekvensgången på en subb. Jag vet att det kan bli bra med "riktiga" grejer, men vad tror ni om något enklare (och billigare) i still med en Behringer PEQ2200?
http://www.behringer.com/PEQ2200/index.cfm?lang=ENG

Jag behöver bara kunna göra mindre justeringar, mina Varitunes verkar klara de värsta rumsresonanserna rätt bra

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/22 :  22:51:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Varje band i filtret har ju sitt område och borde egentligen täcka hela bandbredden. Jag har själv Behringer´s DSP1124P till mina subbar. DSP1124 täcker hela frekvensområdet och har variabelt Q-värde dessutom minnen för alla inställningar. Den kostar ju inte heller speciellt mycket.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/22 :  23:24:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, men en PEQ2200 kostar inte så mycket.
DSP1124P verkar dessutom ha utgått och ersatts av FBQ2496 som iofs verkar bra.

Finns det en någon specifik anledning till varför du använder en "feedback-destroyer" istället för enbart ett dedikerat filter såsom DSP8024?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/23 :  00:35:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Anledningen till att jag köpte DSP1124 var medvetenheten om att de största problemen brukar just ligga i basområdet. Jag har sedan tidigare ett analogt parametriskt filter från BSS(926)som jag prövade först med. Jag kunde då konstatera att det fungerade bra. Men tillskillnad mot ett digitalt filter ger det analoga filtret ett högre brus som beror på hur mycket man måste höja eq:n. DSP8024 var ett dyrare filter och jag ville bara ha ett ganska så enkelt filter. Dessutom var det så att många av dess funktioner hade jag redan i andra burkar.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/01/23 :  01:26:14  Show Profile Send lennartj a Private Message
Glöm inte tidsdomänen!
Om du har digitala burkar och kan ställa in motsvarande tidsfördröjning (eller mer) i alla register som den digitala eq'n i basen orsakar så finns förutsättning att få ihop det.
Jag störs av subbar som redan utan digital eq är för långsamma och inte förmår spela i takt med övriga register utan med fördröjning levererar sitt "burrrrp" som inte hänger ihop med ansatsen som levererades av de ordinarie baselementen, så med digitalt eq endast i basen blir det än värre.
En del personer verkar inte märka något, eller bry sig, men vi är alla olika ;-)

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/01/23 :  08:46:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nja, jag håller i princip med lennartj om att tid och fas är viktigt att justera och det märks stor skillnad då det är rätt. Men den "långsammaste" basen som jag irriterar mig på brukar alltid komma ifrån rumsresonanser som gör basen ganska entonig och spelar ur takt. Därför ser jag det som meningslöst att jämföra subbar i olika rum eller ens olika placeringar i samma rum.
Här finns en sida som beskriver lite av problemet.
http://freerider.dyndns.org/anlage/LeCleach.htm

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/23 :  11:12:45  Show Profile Send Peg a Private Message
En sub kan väl knappast vara långsam i sig själv ? det är ju svårt att bygga sånt :)

Vad jag tror är att toner vid rumsresonanser låter som dom kommer för sent eftersom dom byggs upp efterhand med varje cykel i vågformen och sen stannar lite för länge. EQ gör det hela mycket mindre irriterande eftersom dom sena tonerna inte längre dominerar men dom är tyvärr fortfarande sena.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/23 :  12:05:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Det där gäller jubara om subben har exakt samma avstånd till lyssnaren som de övriga högtalarna. Det kan faktiskt också då gälla varje högtalarelement och om man sedan förstorar upp det till 5.1 lyssning, ja då blir det näst intill ogripbart.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/01/23 :  13:52:00  Show Profile Send Harry_up a Private Message
" En sub kan väl knappast vara långsam i sig själv ? det är ju svårt att bygga sånt :)"
Nejdå, det går att bygga subbar som upplevelsemässigt låter långsamt. Dvs entoniga och allmänt orent, finns gott om sådana.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/23 :  14:08:13  Show Profile Send Peg a Private Message
Tja du kanske har rätt.
Jag märkte ju att det finns gott om subbar som helt saknar kontroll och precision när jag letade sub och usch va dyrt det blev tillslut :)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:27:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
LennartJ: Min subb är vanligtvis kopplad till min receiver och där kan jag ställa in tiden om det skulle behövas; det är ju lätt att mäta upp.
Jag ska titta runt på lite olika modeller och se vad det blir. Egentligen skulle jag vilja ha en Velodyne DD-12 eller liknande men ekonomin tillåter inte det, en parametrisk eq kostar ju förhållandevis lite så det får bli en kompromisslösning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000