HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fylla sand i Högtalarstativ!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:24:53  Show Profile Send zikkan a Private Message
Hej!
Jag är nyfiken på vad ni andra har för erfarenheter av att sandfylla diverse högtalarstativ!!

- Vilken typ av sand använder ni?? "Sandlådesand", blästersand eller annat? Den mycket finkorninga, vita (kisel?) sanden som finns på stränderna längs med hanöbukten/österlen blir ju ganska ljudledande när den är kompakt (lägg örat mot handduken i sommar och lyssna ... )

- Häller ni sanden bara rakt ner i stativet eller använder ni någon form av "strumpa"?

- Har ni försökt täta den nedre fogen i stativet? I så fall hur och med vad?

- Andra fiffiga idér? ...

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:56:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag köpte lagom finkornig akvariesand, fyllde plastpåsar och släppte ned dom i stativet...
Håller helt med om att kiselsanden inte är lämplig om man har lyssningsrummet under vatten och inte tillräckligt avskärmat från bränninar och andra vågrörelser. Om man som jag lyssnar på torra land är det inte så farligt...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/22 :  17:19:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Blästersand från Biltema brukar vara en favorit om man kollar i gamla trådar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/22 :  22:30:10  Show Profile Send zikkan a Private Message
quote:
Håller helt med om att kiselsanden inte är lämplig om man har lyssningsrummet under vatten och inte tillräckligt avskärmat från bränninar och andra vågrörelser. Om man som jag lyssnar på torra land är det inte så farligt...



Jaja ... vatten i knäna och vågor i håret ...
Men lite mer seriöst. Lyssnar man på någon som går i den torra kiselsanden så knarrar/gnisslar det på samma sätt som om man går i kall, torr snö. Dessutom, om man lyssnar med örat mot marken när någon går eller slår i sanden en bit bort så hörs det mycket tydligt.
Därav frågan om denna sandtyps lämplighet i ett stativ där man vill dämpa bort ljudvågorna.

Vad skall man annars stoppa i ett stativ?? Luftgevärskulor som man blandar upp med någon silikon/fogmassa?? Små bitar av bitumen??

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2007/01/22 22:31:33
Go to Top of Page

arghe
Starting Member

6 Posts

Posted - 2007/01/23 :  01:55:50  Show Profile Send arghe a Private Message
Inbillar mig att det inte spelar någon som helst roll. Helt olika miljöer och orsaker.
Gå ut i lekparken, fyll en hink med sand från en sandlåda, ner med trädgårdsslangen, spola rent, torka sk*ten i ugnen o sen ner i små plastpåsar som Zombie skrev. Om jag inte missminner mig helt så spelar det ingen roll vilken sfärisk kornstorlek på sand du än väljer - den totala volymen mellan kornen är konstant (kan ha fel här, men men tror inte det). Med detta ej menat att grus- och makadamstora korn funkar lika fint.

Onkyo Seas
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/23 :  09:59:30  Show Profile Send Zombie a Private Message
Om man tar sand/grus direkt från naturen, tänk på att koka den för att döda alla organismer som lever i materialet. Det är i o f sig mer kritiskt om man tänker använda sanden i akvarium, men antar att det inte är roligt med diverse insekter och annat som vaknar till liv när de kommer in i värmen...om inte annat vill de också njuta av ljudet i din shyssta anläggning och belamrar din sweetspot...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2007/01/24 :  15:45:20  Show Profile Send Lassel a Private Message
Jag tror inte det skall spela så stor roll på ljudet, ta det du kommer över enkelt bara.

Själv skulle jag ta borrdamm, känner en som borrar i berg å han brukar jag få sånt av. Otroligt fint, och blandar man det i rappningen så blir det extra starkt:)

Lasse
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000