HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur skulle din drömanläggning se ut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/22 :  01:15:07  Show Profile Send Straub a Private Message
Om pengar inte vore någon begränsning, hur skulle din drömanläggning se ut?

Så här skulle min se ut:

Att välja högtalare skulle vara ett lätt val, B&O Beolab 5 (http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=40).

När jag hörde dem första gången blev jag fast direkt. Rummet försvann, högtalarna likaså. Kvar fanns bara ett ljud som fick mig att tappa hakan och jag fann mig själv nästan börja gapskratta av glädje. Aldrig har jag så omedelbart blivit berörd av en ljudanläggning. Trots att högtalarna stod i en ganska kal ,"normal" affärslokal lät det oerhört bra. Det förvånade mig då jag ofta tycker att riktigt bra anläggningar begränsas av en inte perfekt rumsakustik. Beolab 5 verkade inte "störas" av rumsakustiken utan lät jättebra i en vanlig affärslokal. Basen grävde avgrundsdjupt med en fantastisk kontroll. Oavsett vilka register jag lyssnade på lät det lika övertygande.

Eftersom högtalarna har inbyggda förstärkare behöver det bara tillsättas en signalkälla. Trots att det säkert finns bättre cd-spelare än B&O egna skulle jag ändå välja Beocenter 2 (http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=34) eftersom det är B&O rekommenderade signalkällan för Beolab 5.

Vilken vinylspelare jag definitivt skulle välja är jag inte lika säker på men eftersom jag är väldigt nöjd med min Project-skivspelare hemma skulle jag kunna leva med Projects toppmodell RPM 10 (http://www.project-audio.com/main.php?prod=rpm10&cat=turntables&lang=en) plus något riktigt bra RIAA-steg.

Sedan skulle jag placera anläggningen i en ganska stor lokal som skulle optimeras akustiskt av någon duktig akustikfirma.

Sedan skulle jag vara nöjd.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/22 :  01:18:06  Show Profile
Är detta en skämt-tråd?

Måste bara fråga.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/22 :  01:20:31  Show Profile Send Straub a Private Message
Nej, varför skulle det vara det?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/22 :  02:13:50  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Den jag har nu!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/22 :  02:20:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Håller på att bygga
Letar förnärvarande efter ett slutsteg till sen e jag klar

Består av Accuphase, Lector o annat godis som jag inte har fått hem än

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/22 02:29:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/22 :  07:22:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inga pengabegränsningar?

Jag skulle bygga in första anläggningen i huset som jag också skulle bygga nytt. Huset skulle byggas väl med tanke på akustiken.
Här skulle ingå murade bashorn anpassade efter rummet, ungefär så som Bo Hansson har.
Något slags horn i övrigt, möjligen Lowther med passande rörförstärkeri.

Den andra anläggningen skulle vara i stort sett identisk med den jag har nu.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/22 :  07:24:17  Show Profile
quote:
Nej, varför skulle det vara det?

Trodde nästan det när det kom massa B&O på tal
Beolab 5 låter rätt okej men det finns ju mycket som låter mycket bättre (väldigt mycket), därför jag funderade.

Själv skulle jag nog bli 100% Inoist tror jag

Dock med lite roligare elektronik än Nad, Rotel och Denon.

i68es + InfraY-16 + Ambiens2-16

Drivet av tex Boulder-steg

Inte hört ett system som detta, endast baserat på hur bra billigare system har låtit. Detta i ett bra rum...

Sen får man se efter mässan om man kanske fastnar för något annat skoj!


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/22 :  07:26:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag blev själv inte alls imponerad av Beolab 5, det lät ungefär likadant överallt vilket inte alls var dåligt men samtidigt lät det inte riktigt bra någonstans. Stereobilden var helt onaturlig och inte heller fanns det något fokus i ljudbilden. Funkar kanske bra i ett stort hem där man aldrig sitter still utan vandrar omkring och gör saker medans musiken spelar. Sitta i sweet-spot utan att få en riktig "sweet spot" är inte hifi för mig

Nåja...

Just nu drömmer jag lite om en Audio Aero Capitole Ref samt Nagra VPA och varför inte ett par Avalon Sentinel.. vilket rimmar illa eftersom förstärkare och högtalare inte kommer fungera speciellt bra tillsammans En Clearaudio Master Reference skulle sitta fint med.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/01/22 07:27:16
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/22 :  08:02:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Men hallå? Tråden handlar om er egen drömanläggning - inte om huruvida Beolab 5 är bra eller ej.
Jag tycker det är rätt onödigt att ifrågasätta Straubs drömanläggning så som vissa gjort.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/22 :  08:06:59  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Lite tvåvägskommunikation/kommentarer får man väl allt ta

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/01/22 :  08:19:32  Show Profile Send Jazz a Private Message
Skulle nog bli en komplett Värsting Naim
Är ju en bit på väg då jag äger 3*3,5m Naca 5...

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/22 :  08:43:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Min drömanläggning ändras ofta (vet inte om det är bra eller dåligt) just nu får jag en tår i ögat av tanken på JBL Array 1400 + Mcintosh monoblock/försteg/CD.

Artphotography
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/22 :  08:51:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Drömanläggning hummm svårt, finns ju så mycket.

Men är inne i liknande banor som Bernt.

Dedikerat lyssningsrum kommer jag att få när jag är klar med min husrenovering. Dock så har jag inte haft fria händer när det gäller storlek, form mm.

Men skulle man få bygga helt från början så skulle det anpassas så att man fick ett riktigt bra lyssningrum.
Givetvis vill jag att rummet fortfarnade ska se snyggt ut o inte som ett bombnedslag

Bashorn är helt klart en variant som är mycket lockande.
Även horn på resterande register.
Rörsteg så klart.
En riktigt bra vinylrigg är ett måste.
CD har jag ingen koll på just nu..
På två kanals fronten blir det ett trafokopplat försteg.

Ett biorum vill man också ha.
Där skulle jag inte tacka nej till ett bra Inosystem.
Elektronik humm finns så mycket bra på den fronten...
Meridian är ett intresant alternativ.





Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/01/22 08:52:55
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/01/22 :  10:07:14  Show Profile Send PeterL a Private Message
Ino Pi60S, BS60X, Pioneer DV668, Bryston 28B-SST, Bryston BP26.


PeterL
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/01/22 :  10:14:10  Show Profile Send ryst a Private Message
Kanske inte drömmen men skulle vara kul att ha bara för att.
1par B&W Nautilus
8st Classé M400
1st Classé CP-700
1st Classé CDP-202

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/01/22 :  11:56:33  Show Profile Send Straub a Private Message
Kände lite att jag stack ut hakan när jag nämnde B&O. Har själv inte tyckt att de var så bra innan de började med akustiska linser. Självklart finns det en massa bra anläggningar jag skulle vilja ha, tyvärr har jag lyssnat på för få röranläggningar. Annars kanske rör och ett par Ocelia Kedros vore intressant som en komplementljudanläggning :-) (obegränsat med pengar öppnar så klart upp för fler än en dyr anläggning...) Lyssnade på denna högtalare på Arken för några år sedan och de lät verkligen annorlunda men på ett bra sätt.
Det här med att Beolab 5 har en annorlunda stereobild håller jag med om. Själv upplever jag snarare ljudbilden som mer verklighetslik men det är en högst personlig åsikt.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/01/22 :  13:35:05  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Om pengar inte vore nån begränsning så skulle jag inte ha nån stereo alls, jag skulle anlita artister som kom hem till mig och spelade. Det kan ju bli lite dyrt om man gillar "vuxenpop" http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,966958,00.html men om man gillar klassiskt/jazz så behöver det nog inte kosta så många miljoner per år att ha en konsert hemma i vardagsrummet var helg. Med tanke på vad orkestermusiker tjänar i Sverige så borde man kunna ha sin egen fast anställda stråkkvartett för ett par miljoner om året.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/22 :  13:35:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lisa Nilsson i Vardagsrummet i duett med Frun,,,

Ja jösses!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/01/22 :  13:43:13  Show Profile Send ninja a Private Message
Kuzma Stabi XL + Air Line

Zanden Model 2000
Zanden Model 5000 Signature

Karan KA-L (med phono)
2 X Karan KA_PAM 1200

Respons Grand D

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:06:46  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad ESL-2905, Quad II-40, QC24 + phonosteget, en toppad tolva, en bra CD, 99CDP-2 kanske, men det viktigaste av allt: ETT AKUSTISKT KORREKT RUM!
Say no more...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:27:20  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag skulle uppgradera inom de märke som jag redan har dvs större/fetare accuphase grejor samt även högtalare dvs cabasse Cabasse dock med reservation det finns nämligen en del bra märke som jag skulle lyssna mera på.
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:39:58  Show Profile Send -AG- a Private Message
McIntosh MCD201 -> 2xMcIntosh MC275 -> Quad ESL-2905
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:42:20  Show Profile Send dwain a Private Message
Hmm drömanlägning? Tja denver har ju en snygg stereo för ca 500kr Ne skämt å sidor men det skulle nog vara ett par bladelius beowulf och en gondul M och till det ja varför inte ett par qrs venus och så klart transparent opus kablage och kanske någon strömrenare från transparent. detta hade nog spelat okej
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:57:13  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Hoppas den inte finns...
Vill ALDRIG sitta nöjd!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:06:31  Show Profile Send marens a Private Message
Vad jag än kommer att tänka på för apparater så inser jag att det har så mycket mer med annat än själva ljudkvaliteten att göra...

Jag kanske skulle välja lite schysstare apparater som dels gör allt det där man kan önska sig i form av finesser mm, tex nätverksingång kopplat till datorn som hämtar all musik i flac därifrån. Bara ett par fjärrklick ifrån. Man kan skippa mellan det verkligt ena och det helt andra utan minsta avbrott. 7-kanals Surroundförsteg med alla tänkbara format och hdmi, pre-out på alla kanaler osv. Nära felfritt ljud såklart men när jag tänker efter så kommer det inte i första hand. Förstärkara som har dessa finesser skulle ha så pass bra ljud att det inte är kritiskt på något sätt. Svart färg och slimmad design.

En uppsättning feta slutsteg med ganska hög effekt. Gärna 300W/kanal eller något i den stilen. Ultralågt brus och dist. De får gärna dra extremt lite ström och utveckla sparsamt med värme dessutom. Gärna tunna i designen så att de kan staplas snyggt i en hög i ett skåp. Svarta såklart. Annars så skulle det bästa vara att ha allt i samma lilla apparat egentligen men det kanske är för mycket begärt?

DVD-spelare: Ska vara snabb och spela CD-skivor med kvick respons vid behov. Vara utan digiala bildfel och ha HDMI-utgång. Gärna slimmad design och absolut knäpptyst mekanik. Svart.

Högtalare: De ska vara anpassade för hur hörseln faktiskt uppfattar ljud så att var man än sitter så får man en bra ljudbild. Hög dynamik utan kompression, distorsion eller ändrad ljudkaraktär beroende på nivå. Klangen ska vara neutral till vad som spelas och den ska inte försämras i ett rum med lite längre efterklang tex. Gärna diskret utseende dessutom.

Stor platt skärm för filmvisning med rimligt bra ljusstyrka, skärpa och färgåtergivning.

Rummet: Gärna ett gästvänligt rum med mycket textilier och mattor, sköna möbler. Akustikreglerande paneler på väggarna i fina tyger och material i trevliga färger. Akustiskt optimala proportioner och väggmaterial (gärna eftergivliga väggar med stora förluster) map basåtergivning mm. Lagom mycket fönster och tyst ljudmiljö. Skadar inte om det finns matbord också. Kanske ett piano. Det ska vara rummet man vill vara i och inget separat rum som ingen vistas i normalt.

Så, vad ska jag ha för något? Finns det?



ps. Jag vill inte ha obekanta musiker i mitt rum. Vill jag ha liveföreställning så går jag på konsert. Poängen med att sitta hemma är ju att man inte behöver förhålla sig till någon annan (som man inte känner) än de man ev. bjuder in för att umgås med eller bor med.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/01/22 :  20:09:54  Show Profile Send Lech a Private Message
Drömmen , som blev en sann dröm.

Sluta drömma är skönt det med.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000