HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur ansluta till knaak..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:14:02  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag fattar ju inte dator så bra. Och ännu sämre via att ha engelsk text att följa... Så hur kan jag fixa så jag kan ansluta till Knaak och det nya kontot där via windows..
Och då på svenska så man fattar..

Har loggat in filezilla.. Men det är bäddat för katastrof om jag rör något där.. Så windows samt SVENSKA är det som gäller...Hoppas det går..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/01/22 13:30:47

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:23:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Denna hjälper dig inte alls ?


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:28:09  Show Profile Send mayro a Private Message


Dit kommer jag.. Men sedan då

Jag måste väl kunna använda windows på något sätt med Svenska?? Windows prof har väl också sådana program tex??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:05:13  Show Profile Send mayro a Private Message
altså.. Man måste väl kunna via sitt SVENSKA på SVENSKA skrivna Windovs ha SAMMA programmöjligheter UTAN att använda detta engelska program..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:29:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är rätt ont program på svenska och detta är inget undantag. Språket på operativsystemet har ingen betydelse, själva programet måste ju vara översatt till svenska också.
Eftersom svenska är ett så litet språk samt att så gott som alla svenskar kan engelska så är vi ju inte direkt högprioriterade vad gäller översättningar.

edit: Kolla på denna sida; kanske någon av dessa program fungerar
http://www.ssw.nu/

Edited by - f95toli on 2007/01/21 19:31:27
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:46:32  Show Profile Send mayro a Private Message


Har inte windows FTP program?? Inte ens i XP office prof??? Utan man måste ha som här detta engelska program.. Som dessutom översatts till ett ÄNNU mindre språk äb svenska.... DVS Norska..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/21 :  19:53:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tidigare har jag kört FTP mot Knaak via Windows..( lagt till en Nätverksplats ) men nu med "skrivlösenord" så får jag det inte att lira...

Dvs. när jag matat in allt data så borde det enligt alla rön komma en inloggningsruta, men det får inte jag utan ser bara mappinnehållet, och sedan orkade jag inte gräva mer utan installerade FileZilla istället...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:02:09  Show Profile Send mayro a Private Message


Man är ju så jäkla rädd att göra något fel nu.. Detta eftersom allt man NU gör är som att skjuta skarpa skott omgående utan att veta HUR vapnet ens fungerar...

Och som jag som inte förstår engelska för datorer med fackutryck osv så...

Samt det värsta.. problem med att läsa och fatta skriven text över huvud taget oavsett språk...

läskit värre detta...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:06:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Som dessutom översatts till ett ÄNNU mindre språk äb svenska.... DVS Norska..

FileZilla är open source och skrivs och översätts av frivilliga utan vanliga kommersiella intressen. Det går alldeles utmärkt för dig att bidra med en svensk översättning...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:08:50  Show Profile Send mayro a Private Message


hahaha.. Jo jäklar du.. Jag som inte ens fattar hur man använder denna skulle då ÖVERSÄTTA den också..

DET blev säkert roliga resultat sedemera för användarna Ztenlund...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:10:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message

Jag menar bara på att anledningen till att det inte finns en svensk version är helt enkelt att ingen frivillig gjort någon översättning.

Såg dock ut att vara en översättning på väg till 3.0 beta.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/21 20:11:30
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:11:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
FTP som protokoll är inte speciellt populärt hos nätverksadministatörer osv, i många nätverk är det helt enkelt spärrat (ftp tillåter bland annat att lösenord överförs utan kryptering m.m, det är INTE ett säkert protokoll). Dessutom är det rätt sällsynt numera, det finns krypeterade protokoll som fungerar lika bra (ssh som ligger på port 22).

Windows har dock ett enkelt ftp program inbyggt som du kan använda med knaak (det är dock på engelska även i svenska windows), det är dock kommandobaserat så det är inte speciellt lättanvänt (dock är det vad jag själv använder).
Det startas genom att man väljer "kör" på startmenyn och skriver "ftp".
Skriv "help" så får du en lista över kommandon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  20:50:50  Show Profile Send mayro a Private Message


varför använder man då inte "ett säkert" sätt då som stöds av typ Windows osv???

Förlåt om jag frågar ev korkat... Men jag vet inte ju om ens annat än mac eller pc med dessa två system dom jobbar med...

Så varför göra då ett system som inte stöds..

fattar noll här...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/21 :  21:52:36  Show Profile Send mayro a Private Message


Nu har jag lyckats sätta in en ny bild. Samt hitta igen den på index sedan.. Sedan ta bort den samt mappen den låg i.. Så långt är allt ok nu..phuu...

Men hur gör man för att öppna bilderna inne i knaak så man kan se dom??

För blint kan man ju inte "städa" där...

Och kan man över huvud taget stoppa ihop alla bilder som ligger "löst" i ens "totalmapp" där alla andra mappar ligger innuti sedan och ändå se bilderna? Eller försvinner då bilderna

Och till sist. Hur ordnar man inne på index så mapparna ligger överst.. Det är kanonjobbigt att leta efter dom via scrolla hela tiden..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:08:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du klickar på fliken som heter "Filename". 1 elller 2 ggr,, beroende på hur du vill sortera.
Vill du sortera efter datum, klickar du på "Date" fliken.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:13:54  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
varför använder man då inte "ett säkert" sätt då som stöds av typ Windows osv???

En stor orsak är just att Windows inte stöder särskilt mycket. Det finns många säkra sätt som stöds mer eller mindre som standard av många andra operativsystem*, men Windows har väldigt lite förinstallerat från första början.

En stor orsak är också historiska anledningar, i början fanns inte riktigt samma krav på kryptering etc., utan man behövde bara helt enkelt något som man kunde överföra filer med på ett smidigt sätt. FTP blev standard, och standarder är inget man frångår i första taget.


*(ska man vara noga är det ju inte operativsystemen i sig som stöder t.ex. scp eller liknande, utan snarare mjukvaran som distribueras med operativsystemet/distributionen, menmen, lite förenklingar får väl vara tillåtna. )

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:22:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Och kan man över huvud taget stoppa ihop alla bilder som ligger "löst" i ens "totalmapp" där alla andra mappar ligger innuti sedan och ändå se bilderna? Eller försvinner då bilderna

Om du flyttar dem så kommer alla bildlänkar i de trådar du har använt bilderna i peka fel, vilket betyder att bilderna inte syns.
Du kan ju såklart, rent teoretiskt, gå in och ändra varenda länk så att den pekar rätt igen i de trådar som inte är arkiverade. Det fungerar om det är 5-10 bilder men jag tittade i din mapp och det var något fler för att uttrycka sig försiktigt. Låt bli, men se till att i fortsättningen lägga upp nya filer på ett strukturerat sätt är mitt förslag.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/21 :  23:07:11  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det hjälper om man ger varje fil ett beskrivande namn.
070120_matning_vardagsrum.jpg osv.

Bildtrådar kan man ge egna underkataloger
/rumsakustik/070120_matning_vardagsrum.jpg


...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/22 :  10:01:27  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Här finns en ftp-klient på svenska.
Ska prova den när jag kommer hem ikväll om ingen hinner före...

http://www.prexa.nu/facilis_ftp/

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/22 :  11:35:42  Show Profile Send mayro a Private Message
Ztenlund

Det är just detta som är lite problemet.. Över tid så har jag ju tagit "lite" bilder och gjort "några" trådar. Och ifrån start och en rätt lång tid inte vetat riktigt hur man gör.Samt inte hur många bilder det skulle bli.. Så idag är det en massa bilder som ligger utanför o dräller utan mappar osv... Jag skulle vilja haft en ny mapp och liksom stoppa att använda denna jag har helst. Och göra rätt ifrån start med den nya..

Eller hjälp av nåt proffs på dator att "städa upp" det som går i denna...

Men men. Nu skall det avvaktas hur det svenska FTP fungerar då det provas...Samt tittas på mitt index om jag kan få att mapparna ligger överst enligt Zalves tips..


Edit.
Att fixa mapparna så dom kom upp var enkelt.. Tackar zalve... Men samtidigt säger detta att jag inte ens vet sådant hur handikappad man är med datorer.. Snudd ett under man ens kommit så här långt ju...



Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/01/22 12:24:11
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/22 :  12:30:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om du vill göra rätt och flytta bilderna till olika mappar,, så har du ett DIGERT jobb framför dig.
Du kommer få editera ALLA inlägg som du har gjort med bilder i.
Som jag har sagt tidigare - Börja nu och låt det gamla vara...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/22 :  12:42:11  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Vill bara hålla med Zalve här Mayro, gör dit nya system från i dag, lämna gamla bilder som dom är nu.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/22 :  13:00:10  Show Profile Send mayro a Private Message


Där har redan Zalve "övertalat" mig förut att INTE röra då han berättade VAD som krävdes för att KUNNA ändra om... Så ingen risk....

Fast en mapp "mayro2" vore då inte fel Då slapp man se denna oredan man har skapat...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/22 :  13:08:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag tycker det enklaste är att lägga bilderna temporärt på skrivbordet.
Öppnar sedan min mapp på knaak och drar helt enkelt över bilderna. Klart!
Eller finns det enklare metoder?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/22 :  13:22:08  Show Profile Send mayro a Private Message


Det är just detta som sedan nya är infört med egna lösenord osv INTE går längre.Så du får nog lära om du med nu reelltoreel....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/22 :  13:27:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har precis lagt upp nya bilder utan problem.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000