HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Gula lampor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/20 :  13:01:05  Show Profile Send cittroman a Private Message
Har ngn tips på vart man kan få tag på gula/allweather kvalitetslampor H1 och H3?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/20 :  14:30:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Finns det ingenting vettigt på Mekonomen? De har åtminstone enligt uppgift gula lampor men jag har ingen aning om vilken kvalisort det är.

Senast jag köpte lampor var det Philips VisionPlus och de är ju knappast gula utan vanlig halogenfärg. Däremot är de bra mycket bättre än Osram-skräpet som satt monterat orginal, bytte alla 4 lampor samtidigt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/20 :  16:58:45  Show Profile Send cittroman a Private Message
Philips är dom bästa, jag har kört med gold som är gula och allweather som är tvåfärgade gula och blå/vit.

Men det är så fruktansvärt svårt att få tag i dom, min kontakt till desssa lampor är Peugeot handlare men han fick söka med ljus och lykta sist jag beställde + att dom är svindyra.

OKQ8 har General Electric men dom är inte toppklass.

Mekonomen i stan hade inte.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/28 :  15:39:14  Show Profile Send cittroman a Private Message
Uppdatering (om det ens finns ngn intresserad dvs.)

Philips gula/aktiga era är över.

Nu är det dessa som gäller:
Osram allseason super
H1 allseason super 64150ALS-01B
H3 allseason super 64151ALS-01B
H1 finns hos VAG/bilmetro

Både H1 & H3 finns hos meca http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1

Har testat H1:orna och resultatet är

Om nu någon mot förmodan skulle vara intresserad.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/01/29 :  07:06:22  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Vad är poängen med gula lampor?
Jag har aldrig suttit i en bil med dylika...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/29 :  10:33:33  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Vad är poängen med gula lampor?


Den som frågar behöver ej veta eller "It's for me to know and you to find out"

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/01/29 10:33:57
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/29 :  10:42:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det finns faktiskt flera poänger men även nackdelar.

1.Ruskigt skönt för ögonen.
2.Underbart i dåligt väder dimma,snöglop/snörök låg reflektion.
3.Fantastiskt snyggt med gula lysen.
4.Man får ruskigt många roliga komentarer:
"Kör du med värmeljus i lyktorna"
"Är det inte dags att se över generatorn så den laddar bättre"
"Kör du på parkeringslyse"


Nackdelar är väl sämre ljusutbyte om man kör med riktigt gula lampor.
Men använder man nyare gulaktiga så funkar det kanon.

Det är lika på dessa "superblue" eller "superwhite" som det dräller av nu för tiden.
Det är helt enkelt ett filter som ångas på på glaskolven så ljusutbytet minskar även på dessa.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/29 :  10:49:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Varför gula lampor när man kan ha bifokala xenonljus som både justerar sig i nivå samt svänger med när man vrider på ratten.
Allt i god Citroen anda

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/01/29 10:50:09
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/29 :  15:56:57  Show Profile Send cittroman a Private Message
Tobbe_L
Då måste du köpa xenonkolvar med färgtemp 3000k

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:01:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det är säkert standard på min C4 VTS

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:10:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag valde vanliga halogen på min C5:a därför att den bilmodellen dras med ett "blinka" i ljusen ibland.
Detta beror på att hydraulpumpen drar enormt med ström i starten.
Detta fenomen blir mer märkbart med xenon än med vanliga halogen.
Så de så! :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:18:13  Show Profile Send Vox a Private Message
reeltoreel

Menar du att xenonljusen skulle "blinka" när hydraulpumpen jobber eller när då?
Har inte märkt något sådant på min C5:a.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:27:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Precis! Märks även på vanliga halogen, men inte så mycket.
Finns spaltmeter att läsa om detta på citroenakuten.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:32:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Exempelvis här. http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=25654
eller här.http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=10763

Men nu blev det OT här, sorry cittroman.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:35:29  Show Profile Send Vox a Private Message
Mer OT

Brukar "hänga" på citroenakuten, men detta har jag missat.

Men som sagt tidigare, har inte märkt något.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:37:32  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Men nu blev det OT här, sorry cittroman


Ingen fara.
Citroën är aldrig offtopic i mina trådar.

Riktiga Citroëner har remdriven pump.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:55:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Själv har jag detta delikata problem med min C5:a :-((
http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=27368&postdays=0&postorder=asc&start=0

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/30 :  07:51:46  Show Profile Send Vox a Private Message
reeltoreel

Vilken otur du har med bilen. Själv har jag "bara" problem med att bakluckerutan har börjat leva sitt eget liv. Den öppnar sig när jag låser upp bilen eller öppnar en dörr.

Fick information på citroënaktuten att Citroën har förängt garantin till 4 år på just detta problemet.

Den förlängda garantitiden går nu på lördag 3/2 och jag skall lämna in bilen på fredag 2/2. För en gång skulle har jag dagarna på min sida.



Som jätte OT kan jag nämna att jag har ägt/äger följande Citroëner.

Ami 8 -74
Visa GT -84
BX GT -90
Xantia 2.0i -96
Evasion -97
XM Break V6 -94
XM TCT -97 (äger)
C5 Break V6 -02 (äger)

"Varför nöja sig med en vanlig bil?"


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/01/30 :  09:47:48  Show Profile Send mace a Private Message
Ahhh! då har du skönheterna LN & lNA kvar att uppleva



Kanse inte för de renläriga men....

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:54:58  Show Profile Send cittroman a Private Message
reeltoreel:
Tråkigt med dessa problem, man tycker att sådana triviala saker inte skall få uppstå överhuvudtaget.

Jag känner en person som löste ett problem med bakfjädringen på C5:an när dom första damp ned i Sverige.
Som tack fick han en komplett verkstadsmanual till C5.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000