HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad kan man göra åt basen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:06:51  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Såhär ser det ut hemma hos mig:



Rummet är ca 5 meter långt.
Jag har lite problem med basen, när jag står vid balkongdörren så är det mycket bas, men går jag till soffan så försvinner säg ca 50% av det jag hör vid dörren. Så jag tänkte höra med er, vad rekomenderar ni?

Väggarna är i gips, har en jättesoffa och en jättematta i rummet. Det är det som är gjort i akustikväg...

Bakom soffan så är det en öppning:



En mycket viktig punkt för mig är att det ska vara väldigt estetiskt. Inga fula stora klumpar kommer in i lägenheten och inte heller något som liknar inredningen på ett rymdskepp

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:10:41  Show Profile Send Nitram a Private Message
Hur låter det bakom soffan då?

Kanske blir nån utsläckning just där soffan står...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:14:49  Show Profile Send mayro a Private Message

Man ser inte vad som driver vad???? Är det subb som står till vänster tex eller vad??

berätta lite mer om vilka saker som spelar ....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:23:17  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Nitram> Det kan vara som du säger, att soffan är boven.. Men i min förra lägenhet så hade jag inte samma problem.


mayro> När jag lyssnar på stereo så är aldrig basen igång. Den använder jag bara när jag kollar på film med 5.1.
Det är en Primare stärkare. Bilden är inte dagsfärsk, för tillfället kör jag en pioneer dvd digitalt till förstärkaren. Det är kopplat med Tara labs högtalarkablar och Supra Digitalkablar.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:53:16  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Nitram> Det kan vara som du säger, att soffan är boven.. Men i min förra lägenhet så hade jag inte samma problem.

Jag säger inte att soffan är boven... däremot kanske placeringen.
Ställ dig och lyssna bakom soffan, och flytta dig (eller hela soffan om du orkar)bakåt närmre väggen... där kanske det funkar bättre.


Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:56:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Prova att gå runte i hela rummet med papper o penna o skriv upp vad du hör. Sen kan du utgå från det. Kan inte soffan flyttas så kan kanske talarna flyttas ut en bit ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/01/18 :  19:15:51  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har sålt högtalarna så det är svårt att göra testet nu. Men står problemet sig när jag får de nya så måste jag testa lite olika varianter. Det hjälper inte att flytta ut högtalarna iallafall, det har jag testat.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/18 :  21:49:49  Show Profile Send mayro a Private Message


Tips.
Prova Vienna hos dig.... Dom TROR jag kan lira fint i dessa rum där värmen försvinner ut via sin varma ton jag uppfattar dom ha...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/18 :  22:01:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Intressant teori om att det skulle vara högtalarna Mayro, som skapar problemet,,, istället för rummet.

Visst att olika högtalare beter sig olika,,, men frekvenserna är väl dem samma,,,

En ommöblering är nog det enda som kan hjälpa dig,, eller möjligen lösa basmoduler.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/18 :  22:46:31  Show Profile Send ljud a Private Message
Kan det va gipsväggarna? Bor själv i betonglägenhet och där är det tvärtom. Men så klart, vill du ha mer bas så ökar den ju närmare lyssningposition kommer väggen bakom soffan.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/01/18 :  23:11:24  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
quote:
Jag har lite problem med basen, när jag står vid balkongdörren så är det mycket bas, men går jag till soffan så försvinner säg ca 50% av det jag hör vid dörren.


Då infaller sig frågan från mig: Är det för mycket bas vid balkongdörren? eller blir det för lite i soffan?
Eftersom du knappast lyssnar seriöst vid balkongdörren så kan man bortse från det problemet.

Vad man inte kan bortse ifrån, är det fallet om det blir för snålt med bas i lyssningspositionen.

Det enklaste för dig kanske är att försöka flytta högtalarna närmare bakvägg, eftersom att börja flytta runt med hela konkarongen är ett jäkla mekk.

Nästa steg blir då att flytta lyssningspositionen.

Om det inte fungerar med högtalarflytten och lyssningpositionen, återstår nog mest ett jäkla mekk, tyvärr.

Å nu när du har sålt burkarna så faller förmodligen hela mitt resonemang ändå.

Det är ingen som har sagt att det skall vara lätt.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2007/01/18 23:14:47
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/18 :  23:36:31  Show Profile Send mayro a Private Message


Njaa. zalve.. Det var väl snarare att han skrev han sålt sina burkar och skulle ha nya.. Då tänkte jag att Vienna kunde passa finfint in att prova ev för honom eftersom dom har en "varmare" tonal karaktär snarare än "ljus"....

Delar du inte den tanken zalve?.. Menar att det kunde bli en bra kombination i ett ett basugande rum med tunna kala gipsväggar... Dessutom en burk som kan paras ihop med relativt många stärkare också pga just att den inte är så ljust analytisk som många andra numera är..Jag skulle då i alla fall prova den. Efter en martin logan med en liten primarestärkare skulle den nog göra underverk.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:09:05  Show Profile Send The Leafs a Private Message
I ditt läge skulle jag börja med att flytta soffan lite bakåt (eller framåt) och helt enkelt lyssna mig fram till vad som blir bäst. Obs att det kan vara väldigt stora skillnader på små förflyttningar av lyssningspositionen. 10 cm hit och dit kan ha avgörande betydelse. Jag tror nog att du finner det du söker om du experimenterar lite med soffans avstånd till bakre vägg.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:19:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Joakim

du har ett fint rum men tyvärr inte helt optimalt ur HIFI perspektiv. Jag gissar att det ekar en aning i rummet vilket betyder att efterklangstiden är väldigt lång. Det medför ofelbart problem med basen och oftast även lite ljust ljud. Många här på forumet har upplevt samma som du och några har hamnat i en oändlig bytes karusell innan de inser att det är rummet och inte systemet som ställer till det.

Om du vill behålla rummet som det ser ut idag och uppnå maximal ljudkvalitet så ger hörlurar bästa resultat. De är de ända högtalarna som inte påverkas av rummet

Annars ger en högtalare med mindre eller justerbar bas möjligheten att anpassa efter rummet på ett bättre sätt. Engelholm har bra alternativ för det och det finns ju många stativare som inte kommer att sätta fart på basresonanserna som större ofelbart kommer att göra.

Titta gärna på alla de akustiktrådar som finns på forumet (snoop, leoaretis etc etc etc) för att få tips och se om något kan accepteras av dig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:34:29  Show Profile Send huzze a Private Message
Ytterligare en nackdel med att höja basnivån (istället för att byta lyssningsposition) blir ju att grannarna störs mer

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/19 10:34:48
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:38:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu stod det inget om att j0akim ville ha "varm" eller "sval" klang.
Basen kommer att infinna sig på samma ställe med andra högtalare om man inte ändrar plaseringen av dem.

Lösa basmoduler borde ge bättre förutsättningar för att hitta en bra lösning.
Engelholm Audio och INO audio är 2 företag som har rena såna lösningar för integreringav med toppar.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/20 :  14:30:42  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Nu stod det inget om att j0akim ville ha "varm" eller "sval" klang.



Jag gav endast ett tips på att prova nåt jag tror skulle passa fint in eftersom han ju troligen måste köpa något för att ens kunna spela... Och då kan ju läget bli fint att prova nåt som är troligen byggt för att spela fint i "mindre lämpliga" rum kanske än att lira ino där väggarna måste besudlas med mattor madrasser o annat som topicägaren inte direkt enligt sina bilder verkar VILJA ha... För det är ju BURKAR som köps före basmoduler tror jag..

Sedan ÄR inte martin logan direkt nåt man väljer för sin "finfina basåtergivning med små stärkare" heller zalve...Bara dom i sig är begränsande..För att inte säga kassa basåtergivare.. Och absolut termer med SMÅ stärkare...Så JO. Han kan enbart med burkbyte säkert få förbättringar tack vara bara det handikapp dom tidigare haft minimeras...



Men nu får detta vara.. Jag ger och har gett MINA tips o tankar, och DU samt ANDRA era...

Och jag har ingen lust att delta i en diskution om vem som har gett mest "seriösa RÄTT" tips hit eller dit. utan jag tror topicägaren kan finna lite utifrån vart o ett äv våra OLIKA tankar och ev skapa en egen bild..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/20 :  16:25:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bas är ju rundstrålande så jag är osäker på om det hjälper med att byta högtalare.
Det låter som att placeringen är boven och att det handlar om ett utsläckningsfenomen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/20 :  17:10:47  Show Profile Send mayro a Private Message


Nu får ni komma in i matchen INNAN ni skriver mer riktat mot just MINA inlägg..

HAN HAR JU REDAN SÅLT SINA MARTIN LOGAN!!!!!!!!!!

Läs texten nu som är skriven ovan av jOakim själv!!..

Så han byter ju INTE för att få mer bas..Han har redan SÅLT sina gamla martin´s.. Han har NU CHANSEN att ev prova burkar med BÄTTRE chans att ge RÄTT nivå i detta område där dom gamla nu sålda INTE är några kraftkarlar direkt.....En rätt bra grej att ha mer "rätt" nivå som utgångsläge..Sedan höra om man söker mer eller vad..Det är ju rätt bra att HA burkar ens ATT spela på kanske..

Och martin logan ÄR och har ALDRIG varit ens "hyfsade" som basåtergivare någonsin tills idag.....Än mindre med små stärkare. Och med eventuella utsläckningar blir dom än mindre "rätt" i basen..

Så viss sjutton kan han få klart BÄTTRE resultat med högtalare där dessa parametrar ÄR bättre "på plats".....

Och är något trotts allt oklart så ta det via PM då så slipper tråden mer skrift om detta. Fast jag utgår för att INGEN nu skall kunna "fatta fel"...




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2007/01/20 :  17:33:42  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Ett alternativ kan vara att dela av dina huvudhögtalare från djupbasen och låta subwoofern sköta detta. För att få bästa resultat kanske du kan koppla in en parametrisk eq till subben, då tror jag det kan bli riktigt bra.
Tycker det verkar vara rummet som spökar jag med..

Edited by - NiclasLundberg on 2007/01/20 17:38:41
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/01/20 :  18:10:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Många förslag är det, trasslar till det ytterligare

1. Ta hem en akustik kunnig människa som kan mäta och ge dig förslag på förändringar i rummet. Kan du kompromissa lite med det estetiska och leva med några basabsorbenter blir det säkerligen braaa.

2. Skaffa en Tact Lyngdorf förstärkare. Kanske kan den tämja ditt svåra rum litegrann. Inte optimalt att ersätta ett fel med ett annat.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/20 :  18:40:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mycket snygg rum!

Du har problem i basen och behöver få till det utan att rummet börjar likna en studio. Förståerligt!

Några mätningar i ditt rum för att sen bygga custom-made basabsorbenter som byggs in i rummets möblering är nog vägen att vandra, om du är mån om resultatet och rummets utseende.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/20 :  18:54:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade lånat hem ett par vanliga talate o testat hur det lät först. Faktumet att ML är dipoler kan ha påverkat negativt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/20 :  19:29:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tror helt på placeringen av soffan / lyssningspositionen och högtalarna.
Det blir nya Martin Logan för vår vän Joakim. Tror hur som helst det blir bra med lite omplacering.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/20 :  20:07:43  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Jag har lite problem med basen, när jag står vid balkongdörren så är det mycket bas, men går jag till soffan så försvinner säg ca 50% av det jag hör vid dörren. Så jag tänkte höra med er, vad rekomenderar ni?



Det blir nog kanon med en sån här stapel i hörnen bakom varje högtalare.
quote:
Inga fula stora klumpar kommer in i lägenheten och inte heller något som liknar inredningen på ett rymdskepp

Snyggt och rent i vitt. Smälter in fint i rummets kulörer och strikta stilrena formspråk.

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/20 :  21:33:35  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag skulle säga att det blir ännu snyggare med snickarbyggda* basreflexlådor med portar uppåt och nedåt åt hörnen. De kan dimensioneras och målas eller tapetseras så att de smälter in än bättre.

---

*Vilken är den korrekta analogin till "skräddarsydda"?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000