| Author |
Topic  |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 22:32:10
|
Det är dags för ett nytt högtalarbygge, jag skulle egentligen inte bygga nått nytt men jag kan inte hålla mig Jag skulle bli glad om ni vill komma med ideer och hjälpa till att lösa en del problem!
Det ska bli en liten tvåvägare med följande element:
Vifa D25AG-35-06

Vifa P13WH-00-08

Det ska vara en basreflexlåda. Ni får komma med förslag på lådvolym, avstämning mm. Filtret är den svåraste biten! Vilken typ, delning, branthet? Räkna för baffelstöd mm mm |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 22:49:25
|
D25AG är fortfarande imponerande! Jag skulle vilja prova denna som oxå verkar hyfsad:
 |
sound pollution |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 23:11:55
|
Känner mig tvungen att fråga, hur ser ni utifrån en frekvenskurva utse hurvida bra / dåligt en dikant är? Dom allra flesta har en jämn kurva >2kHz.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
mjon
Member

316 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 23:50:55
|
Tänker du klura ut ett filter själv eller vill du ha förslag? Det finns ett gäng P13/D25 byggen på nätet så det finns nog väldigt goda chanser att få till bra ljud från denna kombination genom att leta lite. Om jag inte minns helt fel så har jag en word-fil med en del olika alternativ på delningsfilter för P13/D25(D27). Maila om du är intresserad.
/ Magnus |
 |
|
|
mjon
Member

316 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 00:00:31
|
| celef: vilken Audax diskant är det där? Kollar på Elfas hemsida men det var inte många träffar man fick genom att söka på Audax?! Förr har man ju fått upp massor med element vid en sökning. Elfa säljer väl fortfarande Audax, eller? |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 17:56:16
|
Hur fungerar det här med baffelstöd? Ska man kompensera för detta i filtret eller lådan? Hur gör man? Vilken delning skulle ni rekommendera? Har sökt en hel del på nätet om filter till elementen jag ska använda mig av, men inte hittat någon användbar info. |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 18:04:32
|
quote:
Originally posted by marens
quote:
-------------------------------------------------------------------------------- Originally posted by z96andh
Fråga: Hur baffelkompenserar man en högtalare???
--------------------------------------------------------------------------------
Det finns i huvudsak 3 sätt man kan gå tillväga på. Det första är att sätta en spole paralellt med ett motstånd i serie innan basfiltret. Då får man en hylla på -0 till -6dB ovanför en specificerad frekvens. Den metoden är ganska lätt att förstå sig på men kräver två extra komponenter i filtret vilket egentligen är onödigt.
Den andra metoden är därför att öka värdet på basens spole till ett lagom värde och utefter detta konstruera lågpassfiltret så att det får den funktion man vill ha. Man kan utöver det sätta ett stort motstånd paralellt med spolen om man inte lyckas med en så hög delning till diskanten som man önskar. Men vad man än ändrar på så kommer man att behöva justera och ändra allting annat i filtret, det är därför man helst ska använda sig av metod nr 3.
Den tredje och absolut bästa metoden är att helt enkelt mäta elementen monterade i lådan och sedan använda datan i ett simuleringsprogram där man kan optimera precis hur mycket kompensering man vill ha samt forma filtrets delning till diskanten på samma gång.
|
|
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 18:09:02
|
"Det första är att sätta en spole paralellt med ett motstånd i serie innan basfiltret. Då får man en hylla på -0 till -6dB ovanför en specificerad frekvens. Den metoden är ganska lätt att förstå sig på men kräver två extra komponenter i filtret vilket egentligen är onödigt"
Verkar lättast, men hur räknar man ut den där "hyllan"?
|
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 18:24:37
|
quote: Originally posted by chrille
"Det första är att sätta en spole paralellt med ett motstånd i serie innan basfiltret. Då får man en hylla på -0 till -6dB ovanför en specificerad frekvens. Den metoden är ganska lätt att förstå sig på men kräver två extra komponenter i filtret vilket egentligen är onödigt"
Verkar lättast, men hur räknar man ut den där "hyllan"?
Här dyker dom lite djupare i ämnet: http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm
Typiskt kring 1mH+(elementets nom.impedans)
Jag körde med 1.2mH och varierade motståndet lite.. Tyckte mellanregistret blev lite besvärande, skippade kopplingen. Ska du använda dem som fullregister?
|
|
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 18:26:45
|
Basen blev förövrigt kanske platt o tråkig 
|
|
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 18:28:27
|
kanske = lite 
Dricker lite bira bira bira,, bärs bärs bärs 
|
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 18:35:18
|
Ysch, fula 
Efter ha läst igenom båda byggbeskrivningarna verkar dock http://www.speakerbuilding.com/content/1015/ bäst. Dom blir nog svåra att skrämma ner i frekvens.
|
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 18:51:07
|
Jag sitter precis och försöker göra några mätningar på en burk med P13WH och jag säger det vilken djävla skit!!!!
Inte elementet dock utan SB512 PCI som har en megadipp vid 6kHz och en vid 16kHz! Jag får väl köpa ett TB-kort istället....
 |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 18:57:56
|
Aldrig att jag bygger en sådan "vanlig" låda! Här ska det bli något som ni förhoppningsvis drägglar över
Vad finns det för bra filter sim. program, helst gratis, nerladdningsbar...
|
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 19:01:16
|
"Jag sitter precis och försöker göra några mätningar på en burk med P13WH och jag säger det vilken djävla skit!!!!"
Fan, jag blev riktigt skraj där ett tag...trodde du men elementet! vad tycker du om detta element Nagref
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 19:12:26
|
Elementet är mycket fint!! Det låter väldigt rent och stereoperspektivet i den högtalaren har millimeterpecision!
Det ska f ö användas i en mer spektakulär låda så småning om. Tillsammans med en annan diskant. Inte så att diskanten är dålig (H535) utan för att filtret ska kunna göras lite mindre komplicerat (det får knappt plats i lådan...). |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 02:01:02
|
Jag har en sån här hemma också en peerless DT 100 H Ser ju helt okej ut ju.

|
 |
|
| |
Topic  |
|