HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ECL82 PP klass B, -Max uteffekt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/01/18 :  00:09:39  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
En sömnig fundering i sena timmen då hjärnan redan gått och lagt sig:
Någon som kan gissa vad jag max kan får för effekt ur ett par ECL82
i push-pull? Jag behöver ett medelmåttigt monoslutsteg för lättdrivna
subbar i ett litet rum.

Chassiet är redan bestämt och där gäller det att spara rörsocklar
till annat. Befintlig nättrafo ger 250-300v och har uttag
för fast bias. Jag kan alltså enkelt köra ECL:erna i klass B.
(Chassiet är ett Philips EL6400 PA, det du Fuling )
Jag har inga skrupler i detta fall och vågar kanske pressa rören
över deras 7w Pa-max. (?) Borde gå eftersom basen sällan är
kontinuerlig. (härdsmälta uppstår i så fall vid orgelmusik men
inte disco ) Enligt datablad ska ECL82 ge ca 10w i klass AB men
kan jag få några watt till i B skulle jag inte gråta.

Tänkte använda ECL-rörens trioddelar till concertina fasvändare
och försteg. Ger någon annan konfiguration högre förstärkning?
(behöver ju inte vara yppersta HiFi)

Resten av chassiets utrymme är bokat för aktivt lågpassfilter och
ett linjesteg. Kanske ett enklare RIAA också, så det kan bli trångt.
-Därav valet av slutrör. (men lådan är ju så läcker )

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2007/01/18 00:16:16

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/18 :  09:04:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Detta är inget du tittar på men som utgångspunkt för en liten ettrig förstärkare (med betoning på liten 6 rör i stereo) verakr den ganska läcker. Dessutom går det åt mycket få komponenter.
http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/paraph.htm

Jag har inget svar att ge dig på din direkta fråga dock.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/01/18 :  11:18:42  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag tror inte du behöver plåga rören över max anodförlust.
Teoretiskt skall det gå att få ut 35Watt ut ett par ECL82 i klass B
DEtta förutsätter visseligen ideala förhålladen , så en 25Watt skall nog inte vara några problem.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2007/01/18 :  13:41:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
EL6400, några såna har man ju haft under slaktaryxan...
Nättrafon i dem är ganska användbar om den är i bra skick, glödlindningen pallar minst 3A och högspänningslindningen (115-0-115) klarar också hyfsat med ström. Biaslindningen ger ca. 40VAC vill jag minnas, men är tyvärr lindad med klenare tråd än högspänningslindningen vilket för ett tag sedan saboterade mina planer på seriekoppling för högre B+.

Har aldrig jobbat med ECL82 i PP-koppling, knappt några andra rör heller för den delen. De har en tendens att låta oförskämt bra single ended, så de kan de säkert göra i PP också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/01/18 :  19:22:56  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jösses Lord! EL6400 i mitt utförande gav 20w i klass B med 2xEL81. Dock var inte bias så
extremt uppskruvad så det gick ändå kring 20mA genom respektive rör i vila, om jag inte
minns fel. En lustig detalj är att utgångstrafon har överlackade uttag vid ca 50%, d.v.s.
helt rätt för att köra ultralinjärt. Det var också stor skillnad i ljudkvalitet när
jag kopplade om till UL-drift. Att sedan byta slutrören till EL84 gjorde saken ännu bättre, men
då gick jag samtidigt till katodbias och ganska varm klass AB. Utgångstrafon är fysiskt rejäl men
dessvärre har den låg omsättning. Jag kan nog få acceptabel anpassning om jag seriekopplar
de två 8-ohms högtalarna (Sonab OA14).

Jo det är en schysst nättrafo, men så fanns också EL6400 i betydligr kraftigare varianter
(PPP upp till 70w om jag inte tar fel) Kan jag få 15-20w ur två ECL82 är jag mer än nöjd,
tror faktiskt 10w räcker. Har provat med en klen transistorförstärkare och inte behövt
skruva upp så högt för att få fram den underbara djupbasen.

Ny fråga:
Jag nämnde rörbaserat aktivt lågpassfilter och dessa brukar vad jag förstått ofta byggas av ett
eller flera katodföljarsteg. För att mixa ihop stereosignalen utan att belasta signalkällan
antar jag att det räker att ha separata kanaler i endast första katodföljarsteget och sedan
mixa ihop bassignalerna över två motstånd för att mata andra och ev. tredje filtersteget.
Borde alltså få ett hyfsat brant subwooferfilter med endast två dubbeltrioder. Jag har också
tänkt ha ett enklare RIAA med ett ECC83 per kanal. Slutligen behöver jag ibland ett lågförstärkande linjesteg och frågan är om jag kan göra någon fiffig koppling i RIAA-kretsarnas
andra steg och använda detta som linjesteg? ECC83 har ju förstärkning långt över vad som behövs
i ett line-steg och ska jag ta ner förstärkningen genom att släppa avkopplingskondingen får
jag i stället stor utgångsimpedans...

-Någon som kan föreslå en fiffig kombination RIAA/linjesteg med minimalt antal rör?
Kanske blanda rörtyper? Blir överhörningen direkt hopplös om jag använder samma ECC83 till båda
kanalerna i RIAA:ts första steg? Hade tänkt passiv filtrering i RIAA:t, men kanske någon
motkopplad variant är klokare då jag vill ha line-förstärkning också?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/19 :  11:51:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En kul variant vore att sno ihop ett aktivt spektakel. En mittkanal med ECL82PP och två satellitkanaler med ECL82SE. Med en ECC88 eller ECC85 snor man ihop ett enkel delningsfilter på 12 eller 18dB.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/01/19 :  17:58:35  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Sb, kan du förklara varför just ECC88 eller ECC85 i delningsfiltret?
Hur brant behöver subwooferfiltret i mitt fall egentligen vara?
Jag vill dela vid 60-70Hz, åtminstone enligt det bilstereofilter jag leker med för stunden. Min lilla 6L6 SET står för det stora registret via att par
liggande Sonab OA5 (+mirsch-diskanter) ovanpå var sin OA14 som står för enbart djupbasen varken OA5 eller de fjuttiga 2x1,3 watten förmår.
OA14 subwooferparet matas för närvarande av en liten plastig National
transistorförstärkare. Jag provade med EL84 PP mono i form av ena kanalen på min Dynaco SCA-35 och tyckte där fanns gott om kraft för behovet. Gäller
troligen att hålla storleken uppe i utgångstrafon. En undran är hur mycket
distorsion man kan orka med från en subwooferförstärkare? Borde inte vara
lika kritiskt som i de högre registren men en allt för skrällig bas låter
knappast fint. Kanske kan vara klokt att göra sluteget ultralinjärt, ha rejäl motkoppling och inte köra slutrören kallare än vad som behövs.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2007/01/19 :  23:51:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Själv har jag goda erfarenheter av katodåterkoppling när det gäller att skrämma bas ur rörförstärkare. För att få någon nämnvärd effekt ska man dock helst ha utgångstrafos som är tillverkade för ändamålet, och ännu nödigare blir det om man kör PP.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/01/20 :  10:00:54  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Fuling, vad krävs av utg-trafen för att vara lämplig? -Mittutag på sekundären?
Jag hade tänkt prova med EL6400-trafon då den har järnmassa som är något större än i Dynaco SCA-35. Kanske en simpel nättrafo kan funka bra annars till den begränade bandbredden? Läckkapacitanser borde inte vara något problem. En jättetrafo
är kanske ingen garanti för bra bas när lindningen är uträknad för 50Hz?
Jag vill ha bra skjuts ned till ca 25Hz. Då är kanske CF en både bättre och
viktmässigt lättare väg.

Fuling, kan du jämföra CF med global motkoppling? Jag föreställer mig att
risken för ringningar och andra skumma fenomen är större ju fler steg som
är involverade i motkopplingen.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2007/01/20 :  11:35:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jepp, symmetrisk sekundärlindning med mittuttag alternativt "uppstyckade" primärlindningar så att 10-25% av varje primärhalva ligger mellan katod och jord.
Jag har provat och fått bra resultat i diverse SE-kopplingar.

Enligt mitt tycke gör CFB samma saker som global återkoppling när det gäller utimpedans och distortion, fördelen är att det inte förstör ljudåtergivningen...;)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000