HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya högtalare, inspelning???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:05:34  Show Profile Send ljud a Private Message
Har precis köpt ett par Dynaudio Focus 140, hade mindre modellen mindre (110) och tycker att jag saknar en viss/mer upplösning i diskanten. När jag bytte tillbaka till mina gamla så hade dom bra mycket mer diskant. Jag lånade självklart hem demo ex för de nya och upplevde inte då denna stora skillnad. Kan det vara så att diskanten får bättre upplösning när den spelats in? Trodde att de var mest i mellanregister och bas som det hände grejer vid inspelning.. Jag vet att Dynaudio inte är det de mest "brighta" högtalarna, men ändå..

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:10:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Japp - så kan det vara och så var det (!) med HFLS-1 när den en gång i tiden togs fram.

Jag och Pac var väldigt förvånade över den mätmässiga skillnad men främst över ljudförändringen. Detta gällde då DX25 diskanten från Vifa.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:28:51  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
När jag bytte tillbaka till mina gamla så hade dom bra mycket mer diskant. Jag lånade självklart hem demo ex för de nya och upplevde inte då denna stora skillnad. Kan det vara så att diskanten får bättre upplösning när den spelats in?


Även diskanten påverkas av inspelning. Dessutom är väl diskanten samma hos 110 och 140? Troligen kommer diskantåtergivningen att vara likartad så fort dina 140 har spelats in.

Grattis till fina högtalare förresten!

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:49:15  Show Profile Send ljud a Private Message
Skönt att höra! Är denna tweeter jämförbar med dynaudios?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:50:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Observera att det mycket väl kan vara samma diskantelement men olika filter och således olika tonkurva med mer eller mindre diskant, modellerna emellan.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:09:44  Show Profile Send ljud a Private Message
Musse80, tack!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:46:34  Show Profile Send ljud a Private Message
Man hör ju ofta att diskanten känns för dominerande på oinspelade högtalare, det kan alltså vara tvärtom?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:50:50  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har ochskå Dynaudio Focus 140 och upplevde precis samma sak. Men det blir betydligt bättre efter ca 200 timmar. Tänk även på att dom mår bäst ganska långt ut från bakväggen.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:59:02  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Jag har ochskå Dynaudio Focus 140 och upplevde precis samma sak. Men det blir betydligt bättre efter ca 200 timmar. Tänk även på att dom mår bäst ganska långt ut från bakväggen.
Kul! Har dom ca 70 cm från bakvägg, hur långt har du och är du nöjd för övrigt?

Och förresten vad driver du dom med? Har själv Rotel RB 1070.

Edited by - ljud on 2007/01/17 15:02:18
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2007/01/17 :  15:13:52  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Mina står också ca 70cm från bakvägg. Jag driver dom med en Yamaha DSP-AX1 och är mycket nöjd.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000