HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jorda ojordade apparater
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/16 :  23:24:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag är tydligen inne i en kunskapshungrig period, så jag kommer med idiotiska frågor (men jag kommer ihåg svaren )

Finns det någon fördel med att jorda apparater som är ojordade? Då menar jag att byta ut nätbrunn t ex och jorda mot chassi?

Förutom den uppenbara fördelen med att bli av med garantin

Eller är apparaterna konstruerade för att vara helt ojordade?
Att jorda chassi borde väl vara bra för att leda bort skärmen?

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/01/17 :  02:27:00  Show Profile Send CC a Private Message
Ett kort svar så här på småtimmarna.. I den bästa av världar (den jag lever i) så räcker/rekomenderas det att endast ha en apparat (gärna då din stärkare/slutsteg) jordad på elnätets skyddsjord. Då blir de andra apparaterna automatiskt jordade via signalkablarnas jordledare/skärm mellan varandra. Och när du jordar endast en apparat mot elnätet så minskar du risken med jordslinga (brum)...

Köp en "Elfix" (finns på ex. Elfa) och kolla med den om du har störfält ut från dina lådor. Se till att alla apparater kopplas i samma nätlist/väggutag så att de har samma fas och checka sedan att endast en apparat har skyddsjorden kopplad, då bör du vara i hamn och Elfix:en blir tyst.

Hoppas du hängde med, annars så får jag be å återkomma när natt/morgonsömnen gjort sitt...
Natti.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/17 :  09:24:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
CC: Skulle inte våga lita på att ledarna i signalkablarna räcker till det.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/01/17 :  09:52:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Som läget är nu, så är det bara LCD-TV'n som har jordad nätbrunn. Allt annat är ojordat. Jag har inga problem med brum utan vill bara teoretiskt avskärma så mycket det går (det bästa i min värld ). Detta som en förberedelse tills jag drar jordad kabel till anläggningen. (Ja det är ojordagt i vägguttaget för tillfället , förlängningskabel kommer kanske) Därför var min tanke att eventuellt jorda förstärkaren också, som har nätbrunn. Signalkällorna har en tvåpolig apparatkontakt (modell rakapparat) eller fastsatta sladdar. Då är det alltså ingen idé att göra något där? Är det någon som sett om/var man kan köpa rakapparatskontakten (den som sitter i kabeländan) så att det åtminstone går att byta ut nätkabeln?

Edited by - huzze on 2007/01/17 09:55:34
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/17 :  10:14:54  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har jordat min receiver Yamaha DSP-A1 på det sätt du beskriver...

...men jag är lite feg så jag har dragit en extra kabel (virad runt den vanliga ojordade elsladden) från jordskruven i receiverns chassi till jorden i en jordad stickkontakt. Har alltså bytt ut den ojordade ursprungliga stickkontakten till en jordad....

På detta sätt fick jag bort brum jag hade tidigare...Receivern är kopplad pre out till min 2-kanalanläggning. Det hjälpte INTE att koppla receiver och 2-kanalförstärkare till samma nätlist för att få bort brummet! Denna "extra" jordning behövdes också...

/ Ulf

Edit: Nästa steg kommer att bli att sätta i en jordad nätbrunn i stället och dra jordsladden (bara en liten stump) dold inne i receivern...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2007/01/17 10:45:49
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/01/17 :  10:35:28  Show Profile Send huzze a Private Message
ulfsan: Precis vad jag menade!

Elfix... Jag har en faspenna, är det inte känslig nog? Jag har redan nu alla kontakter i rätt fas, kontrollerade en och en...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/17 10:38:23
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/01/18 :  09:13:55  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Är det någon som sett om/var man kan köpa rakapparatskontakten (den som sitter i kabeländan) så att det åtminstone går att byta ut nätkabeln?

Någon som vet?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000