HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ev. problem med massivt trä?..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  19:32:04  Show Profile Send norman a Private Message
Finns det några problem med t.ex. sprickbildning om man limmar 15mm tjockt trä (t.ex. en massa stavar jämte varann) på MDF? (vet ännu inte vilket träslag dock..)

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  19:42:23  Show Profile Send Nagref a Private Message
Intressant fråga. Jag skulle gärna vilja veta det också! Jag funderade på lite tunnare trä. Det finns ek och teak i 9mm tjocka lister som man borde kunna använda.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/11/22 :  19:46:34  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
norman: Är det inte enklare att köpa en bänkskiva i lämpligt trä? Dom kostar knappt nånting på Silvan och liknande ställen.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  19:49:25  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by H

norman: Är det inte enklare att köpa en bänkskiva i lämpligt trä? Dom kostar knappt nånting på Silvan och liknande ställen.

//Henrik

Brukar bänkskivor vara trä rakt igenom? isåntfall kan det ju vara en bra idé om det finns nåt snyggt träslag i rätt tjocklek.

(tänkte ha träet på fronten på ett par högtalare och skära ut ett litet horn till en banddiskant som skall sitta monterad bakifrån...)

Edited by - norman on 2002/11/22 19:56:29
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  19:59:23  Show Profile Send Nagref a Private Message
Massivt trä är ju lite mer resonant än MDF och har dessutom inte identiska akustiska egenskaper i alla riktningar så det kan vara trevligt med lite MDF under träet.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  20:01:14  Show Profile Send norman a Private Message
skall ha mdf under, dock inte precis där diskanten sitter men det är så liten bit så det borde inte göra nåt.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/22 :  20:28:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag använde mig av hyllplan(vanlig hobbyskiva) som är stavlimmad 18mm furu utanpå 19mm MDF. Funkade bra.
Iom att de är stavlimmade minskar risken för sprickbildning.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/22 :  20:40:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Det är kul att limma på 18mm skiva, rabbla nog upp all världens svordomar när jag gjorde detta

Edited by - n/a on 2002/11/22 20:41:43
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  20:42:09  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

Jag använde mig av hyllplan(vanlig hobbyskiva) som är stavlimmad 18mm furu utanpå 19mm MDF. Funkade bra.
Iom att de är stavlimmade minskar risken för sprickbildning.

Som jag tänkt nu måste träet limmas på mdf:en efter att övriga lådan är klar... (skall fanera sidorna och då blir det nog snyggast om det massiva träet får överlappa faneret..)

AHA fattade som vanligt fel, klarnade när jag såg dina bilder!

Är det förresten nån som har priser på trä i huvet? skall täcka två fronter som är ca 180*400mm med 15mm "mörkare" trä (kan inget om träsorter..) alltså bara ungefärligt värde.

Edited by - norman on 2002/11/22 20:43:08
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  20:44:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
ett par hundra spänn kanske

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/22 :  20:47:48  Show Profile Send n/a a Private Message
All furu till de här högtalarna gick på 250 spänn.
Furu är ett av det billigare trä sorterna så...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  20:48:12  Show Profile Send norman a Private Message
Ok, tack!
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/11/22 :  21:03:21  Show Profile Send ZAC a Private Message
Om man skall använda massivträ, se till att hellimma det mot ett "dött" material typ MDF.
Har själv dåliga erfarenheter av att använda massivträ i h-talare. Ett sätt är att först
bygga en låda av tex MDF, sedan limma på massivträ utanpå runtom. Det fungerar bättre.
Även en sån konstruktion kan spricka om man utsätter lådorna för temp. och fukt ändringar.

Ang. stavlimmade skivor, såkallad limfog, de spricker oxå. Inte lika lätt men ändå.

Sen beter sig olika träslag på olika sätt. Bok tex är ett av de träslag som rör sig mest
med fukt- och temperaturväxlingar. "Vanlig" svensk furu rör sig mindre. Furu är oxå betydligt mjukare och lättare än bok, björk, ek osv. Hårda träslag spricker lättare,
vanlig tumregel.

Nä, nu orkar jag inte skriva mer...

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  22:03:43  Show Profile Send norman a Private Message
Ok, hmmm men det borde alltså funka om man limmar stavar mot mdf och har högtalarna i normal inomhusmiljö?

(gäller väl att ha träet i rummet ett bra tag innan man limmar ifall det är lite fuktigt när man köper det)

Edited by - norman on 2002/11/22 22:05:16
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2002/11/22 :  22:22:32  Show Profile Send Mattias S a Private Message
norman: Nja, du kan få problem iaf. Då mdf reagerar på ändrad luftfuktighet kan den expandera och dra ihop sig under det stavlimmade träet vilket leder till att fogarna spricker. Vill du vara noga så se till att mdf:en får torka ett bra tag, gärna under en månad eller så, innan du limmar ihop lådan. Sedan bör du måla alla inre ytor för att förhindra att fukt tränger in innefrån lådan. Skulle tro att det är mer kritiskt vid basreflex.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2002/11/23 01:50:30
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  22:36:24  Show Profile Send norman a Private Message
hmm inte kul om det skulle spricka... man kanske kan ha lite lite mellanrum mellan stavarna och fylla ut med nåt lite mjukt svart material.. (så man får en finfin zebrahögtalare)
den givna frågan blir då vad detta svarta material skulle kunna vara för nåt?..
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  22:43:10  Show Profile Send norman a Private Message
hmm man kanske kan limma lite tunnt trä på tvären på mdf:en innan man limmar dit de längsgående stavarna? (för trä utvidgas väl nästan inget på längden när det blir fuktigt)
(om nu problemet är att mdf:en ändrar sig mer än det pålimmade träet, annars ger det ju motsatt effekt...)

Edited by - norman on 2002/11/22 22:44:30
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/22 :  22:55:23  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Lite olika träslag med pris per kubik meter

al 3750
alm 7875
ask 10750
asp 1250
basswood 13875
björk 2700
citron 66700
ek 12250
fura 3250
gran 1750
hägg 1250
körsbär 16000
lind 7250
lärk 6125
lönn 10500
päron 21625
rödbok 12000
rönn 1250
sälg 3750
valnöt 24375
vitbok 9875

sen har vi lite mer exklusiva träslag i pris/kg
ebenholz 230
masurbjörk 70
pockenholz 195

finss ju en uppsjö fanér att köpa också.
kan nämna masurfaér som kostar 400 kr(inkl moms) per kvm
pyramidmahogny kostar ca 900 kr(inkl moms) per kvm
dessa två är då på 0,8 mm tjocklek..

men om du vill ha nåt tips på fräcka trslag av de jag nämnt så är ju sälg rätt snyggt, rönn kan också ge fina mönster och skiftningar. Furu som i nämner är ju också fin om man sågar den med liggande årsringar. Gran blir ju nåt liknande som fura fast kanske lite mörkare och en anan skiftning. Päron ger också rätt fint mönster päron är dessutom hårdare än Ek så det ger lite extra styvhet kanske.. Valnöt ger en mörk fin färg fast med mindre markant ådring.

Ja jag vet inte lite tips är det ju iaf. Trodde jag skulle avända masurfanér men sen jag gjorde en paradhylla i sälg så blev jag sugen på att använda det. Väldigt snyggt när man oljat in det. Billigt är det ju också så.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  23:32:22  Show Profile Send norman a Private Message
Tackar för tipsen! Har jag lite träslag att kolla upp.
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/11/23 :  00:06:28  Show Profile Send ZAC a Private Message
Masur björk...
Om man ska bygga gevärskolvar...
då schkall man använda mauserbjörk...
Starobrno är ett tcszcsekkiskt öl o de e gott..

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/11/23 :  00:59:49  Show Profile Send mag a Private Message
Frågade Ingvar Öhman på kul om man kunde få en högtalare med oljad träfront, han totalvägrade då han menade att det garanterat skulle ge resonanser. Hur vida det förfaller sig så vet dock ej jag, men han var väldig negativ, så pass att jag inte vill chansa själv om jag ska bygga nått.

Hur ser sälg ut

gillar man ebenholz men tycker det är dyrt kan man köpa wenge som också är svart och extremt hårt, tror wenge ligger på ca 20000 m3.

Vad är det för prislista

nån som har nån web adress där man kan titta på en massa träslag mm

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/23 :  11:57:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag funderade tidigare på att köra lite enligt Sonus Faber men utan skinnfrontarna (utan istället svart blank lack där). En låda av MDF (där front och bakstycke är tjockare) och där man limmar på Ek eller Teak-bitar som har måtten 65x9mm. Eventuellt så gör man lite spår på baksidan av träbitarna så att det har något större chanser att röra sig. Meeeen nu har jag hittat kuligare material att göra h-lådor av!

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/23 :  14:08:17  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Prislistan jag tatt uppgifterna från är den vi har här på skolan (Slöjdutbildning i Vindeln väldigt bra ) Vet inte hur dom förhåller sig till anat men det är väl rätt vanliga prissiffror antar jag..

Sälg är vit/gult med röda inslag.. Ger en mer smörfärgad och mörkbrun/röd färg när man oljat det med linolja.

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/23 :  14:14:50  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Kan väl dessutom tillägga att sprickbildningar inte borde vara nåt problem.. r brädorna bara uppsågae rätt så ska dom ju inte spricka (klart det kan hända men..) Limmning av fanér är ju lite knivigare har man otur kan man få luftbubblor under fanéret och det är ju inte snyggt direkt
Men sen är det väl så att allt är svårt när man inte kan det.. Bara prova vet jag går det så går det (kanske inte det första man tänker på när man står med en kvm pajjat fanér för 1000 spänn men iaf.. )

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:06:16  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Bänkskivor finns både som laminat på spånskiva och som stavlimmat trä. Titta på tex http://www.silvanbygg.se (erbjudanden/kampanjtidning/sid 8) för priser.

Vill man ha en katalog med en förskräcklig massa träsorter med tillhörande prisuppgifter vänder man sig till Bröderna Holm, http://www.holm.nu , dom har det mesta.

Furuskivor säljs på Ikea som hyllplan och de kostar knappt någonting i jämförelse med brädgården. Fast då behöver man nog åtminstone en kapsåg för att såga borta de rundade kanter som finns. En rikthyvel är även praktisk att ha.

Nagref: Finns det kuligare matrial än trä?!?

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:20:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
H: Visst finns det kuligare material men kanske inte nödvändigtvis bättre! Åtminstone inte ur alla perspektiv men det material jag tänker på bör åtminstone få de mest ivriga klonarna att tänka till en gång extra innan de försöker!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000