HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck från olika diskantelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2007/01/14 :  17:18:19  Show Profile Send karvid a Private Message
Har någon svaret på varför man upplever diskanten annorlunda om det är banddiskanter, textildome eller "diamant tweeter" typ Kharma ??

Har inte Kharma, Cantus och andra linjär frekvensgång på sina produkter eller vad beror skillnaderna på? Borde inte samma antal db vid samma frekvens låta likadant? Hm...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/14 :  17:26:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Vad den stora skillnaden blir beroende på vilken diskantgrupp man väljer kan jag inte svara på annat än att t ex band upplevs oftast som mjukare, men det finns olika läger även här. Det finns ju även olika principer i allt annat, sluten låda, horn, rör, transistorer, you name it. Även dome-diskanter låter ju olika. Billigaste diskanten på Clas Ohlson lär ju inte låta som Dynaudio's Esotar oavsett tekniska specifikationer eller ljudtryck. Sen är väl filter och branthet av stor betydelse...

Det bästa i kråksången är väl ändå att det finns något till oss alla

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/14 17:27:26
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2007/01/14 :  17:37:26  Show Profile Send karvid a Private Message
Huzze,
att olikheten finns är inte frågan utan mer om det finns någon förklaring till varför diskanten i vissa högtalarkoncept är mer dominant/framträdande än i andra... Det kan ju vara som du säger att det sitter i filterkonstruktionen, men då borde man kunna få fram likartade egenskaper oavsett typ av element, eller...

Mäter man frekvensgången borde den ju vara relativt linjär annars återspeglas inte musiken på rätt sätt...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2007/01/14 17:46:45
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/14 :  17:50:50  Show Profile Send huzze a Private Message
Då är det nog för djupt vatten för mig.
Helt klart så är det nog omöjligt att höra skillnad på en enda frekvens vid ett visst ljudtryck, men övergångar till andra frekvenser och komplexa musiksignaler är ju en helt annan historia.
DIY-folket har kanske svaret?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/14 17:51:49
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/14 :  18:43:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Har någon svaret på varför man upplever diskanten annorlunda om det är banddiskanter, textildome eller "diamant tweeter" typ Kharma ??

Har inte Kharma, Cantus och andra linjär frekvensgång på sina produkter eller vad beror skillnaderna på? Borde inte samma antal db vid samma frekvens låta likadant? Hm...
En mycket bra frågeställning!!!
Olika konstruktioner låter olika, så är det bara. Jag skulle vilja nämna 3 olika egenskaper som ger olika ljud:

1) Spridning: En banddiskant sprider väldigt lite upp och ner (i vertikalplanet) och således får du inte alls lika stor reflex från taket som med en dome-diskant. Trots samma nivå on axis (banddiskant jämft med domediskant) kommer du få olika energi-mängd när du sitter i lyssningsposition (och lyssnar inkl alla reflexer)

2) Olinjäritet/dist: Olika element har olika bra magnetsystem, talspolar och upphängning. Precis som mellan förstärkare skiljer det sig rätt mycket mellan extremfallen och det är hörbart - oftast vid lite pådrag.

3) Tonalitet: Smaken är som baken - hårig. Olika högtalartillverkare låter filtret lyfta, dämpa, sänka, höja, trixa och dona med diskant-nivån. Din förmodan ang linjär frekvensgång stämmer således.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/14 :  20:01:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Olika högtalartillverkare låter filtret lyfta, dämpa, sänka, höja, trixa och dona med diskant-nivån.

Ja,tänkte just på det,den som gjorde högtalaren kanske gillade en framträdande diskant och medvetet "fixade" detta.Hårig bak hmm.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2007/01/15 :  06:19:02  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Punkt tre handlar om högtalarkonstruktion, dvs något som konstruktören avgör medvetet. Men även utan denna faktor låter olika diskantprinciper och olika material olika. Återstår då punkt 1 och 2. Jag tror framförallt att det är punkt 2 som är intressant (punkt 1 påverkar också, men skillnaderna kan påverkas genom dämpning etc).

Alla högtalarelement distorderar eller "färgar" ljudet. Färgningen påverkas av alla konstruktionsparametrar: materialval, storleker och vikter, ljudalstringsprinciper. Och alla dessa parametrar gör att olika diskantelement låter olika.

Jag tycker till exempel att badndiskanter har ett exaktare anslag än domediskanter som jag kan uppleva som lite luddiga, som om de rundade av ljudet ungefär. Men jag känner de som är mer tillvanda till domar och därför upplever banddiskanter som vassa istället. Så det är fråga om vanor, vad vi är upplärda med: så kallat tycke och smak.

Kalle

Edited by - karlstorck on 2007/01/15 06:19:24
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/15 :  09:10:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag är inte lika övertygad om att punkt 2 är entydigt mer viktig än punkt 1 på detta generella plan.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/01/15 :  10:13:22  Show Profile Send -AG- a Private Message
Sedan är det ju också så att alla högtalare inte har perfekt "rakt" frekvenssvar genom hela registret. Hur representativa mätningarna i diverse tidningar är vet jag dock inte, men det skiljer ju en del mellan olika högtalare. Däremot inte sagt att någon typ av diskant genomgående producerar sämre frekvenskurvor än någon annan.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:46:27  Show Profile Send karvid a Private Message
Någon som provat en lös "super tweeter" som komplement till befintliga element,
typ http://www.6moons.com/audioreviews/tonian2/tweeter.html
eller http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1004/murata.htm

Ger inte "tillägget" en förvanskning av reproducerat ljud ...? Dvs lyfter energin kring de högre frekvenserna...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:10:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Hur representativa mätningarna i diverse tidningar är vet jag dock inte, men det skiljer ju en del mellan olika högtalare.
Dom är säkert väldigt bra mätningar i det dom mäter.

Man bör dock tänka på att en högtalare är väldigt mycket mer än en frekvensmätning on axis! Ett lysande exempel är just vertikalspridningen för banddiskanter.

Jag har i alla de fall jag testat banddiskanter uppskattat en höjning av diskanten (relativt de fall då en dome använts). Klero är ett exempel.

Pratar vi mätningar är en mätning i lyssningsposition intressant om man är intresserad av tonalitet/klang.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:32:09  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Tyska självbyggartidningen Klang + Ton testar regelbundet högtalarelement. De har bland annat distorsionsmätningar, det är väldigt stora skillnader på olika diskanters distorsion. Av de jag kommer ihåg så var thiels keramiska diskanter de bästa, vissa band har väldigt låg dist andra har betydligt högra dist än en skaplig textildome. Harmonisk distorsion hör ju till de grejor som inte kan fixas med tex filter i den färdiga högtalaren.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:59:52  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Harmonisk distorsion hör ju till de grejor som inte kan fixas med tex filter i den färdiga högtalaren.
Säg inte det. Det ingår i flera plan när man designar ett filter. Både drivimpedans och avlastning för låga frekvenser kan påverka distorsionen i hög grad.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/01/17 :  12:37:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Kan tänka mig att olika konstruktionsprinciper ger olika distorsionsfördelning p.g.a. de stora skillnaderna i uppbyggnad, material, storlek m.m. Olika konstruktioner tillåter ju olika material och kräver olika åtgärder av problem m.m.

Olika formade membran borde ju också påverka spridningen.


Mvh

Edit: lade till litegranna.

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2007/01/17 12:40:11
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:09:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
De har bland annat distorsionsmätningar, det är väldigt stora skillnader på olika diskanters distorsion.
Ja det finns rena rama skräck-exempel på diskanter som har väldigt hög distorsion.

Ett par kommentarer dock:
* Ökad dist vid låga frekvenser är naturligt för diskanter och hanteras med vettig filtrering (rätt branthet vid rätt frekvens).
* Hörbarheten och den subjektiva upplevda skillnaden mellan 0.1 och 0.15% dist (för en diskant) skall inte överdrivas. Ibland kan dist-mätningarna vara "extrema" i grafer och som siffror, men i praktiken vara försumbara pga andra större tillkortakommanden.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2007/01/18 :  19:52:32  Show Profile Send karvid a Private Message
Vilket är favoritelementet? Vilken diskant är närmast nirvana?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/18 :  20:04:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Karvid: För vem då? Dig? Mig? Nån tredje?
Var och en blir ju salig på sin tro...
(Admin och mods - ursäkta religionsparallellen)

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/18 :  20:12:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Exakt




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2007/01/18 :  20:14:51  Show Profile Send karvid a Private Message
EngelholmAudio:

För dig förståss!!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/01/18 :  20:45:13  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Plasma har vunnit mitt hjärta i denna fråga


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/01/18 :  21:03:00  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Få som lyssnar på diskanten i sig. De flesta lyssnar på kombinationen av element, filter, reflexer (dvs rummet) :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/18 :  21:23:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vilket är favoritelementet? Vilken diskant är närmast nirvana?
Långa band!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/18 :  21:26:51  Show Profile Send mayro a Private Message


Infinitys emit i rätt kombo av grejor är bara sååååå rätt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000