hej alla. vad finns det för olika trix man kan leka med för att få högtalarlådan så fri som möjligt från lådresonanser? blymattor hade jag tänkt annvända. och dubbla mdf i baffeln. och endel stagningar.
sandsandwich har jag haft i tankarna men sen lagt åt sidan.
vad finns det mer? nåt tunnare, mjukare träslag som man limmarfast på insidan av mdf-lådan men "HQ box lim" (heter det så?)
Blanda material med olika densitet. Tex spånskiva, MDF, plywood, blymatta osv. Funkar hur bra som helst, bara man gör det tillräckligt tjockt. Skadar inte att limma ihop hela klabbet med dämplim.
Ja, ett tips är att blanda olika material, t ex MDF, HDF, massivträ, björkplywood. Helst i kombination med dämplim. Varför då blanda material? Olika material har olika egenresonans. Genom att blanda material kan du upphäva de olika materialens egenresonans.
Och du fläska på. MDF osv. är ju relativt billiga material. Lycka till.
Hur ska man ordna lagren? högst densitet ytterst och sen mjukare och mjukare innåt, eller ska man ha hårda ytter och innerskickt med nånting mjukt imellan? Som tex utifrån MDF-trätex-MDF (-blymatta-dämpull)
naaaa. faan . schpelar nooog ingen större rokkenroll... bara de olika lagren e ihoplimmade typ. nu ska vi inte klyva hår som han sa ... kör me en massa olika mtrl i feeeet tjocka väggar så blire bra tro mig.