HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trycker skivindustrin medevetet CD med fel på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2007/01/12 :  11:18:49  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej,
Är medlem på en maillista där man diskuterar kvaliteten på DVD och CD-skivor samt spelare. Någon påstår att skivindustrin medvetet lägger in fel på skivorna som gör att de hackar i spelare. Spontant känns det som om det är en skröna. Nedan har jag klippt in ett inläg som jag av brist på kompetens inte kan bemöta. Är det någon som kan göra det? Personen i fråga är est, varför Ni får ha överseende med språkliga brister:

"Förtydlingande:

Jag har köpt samam skiva fårn olika skivafärer i olika tidspunkter och
spelat detta med olika spelare, det är exact samma låtar i excalt samma
ställe där man får problme.

CD använder Solomon-Reed kodning som är standard för felrätning mm. Så sätt är detta omöjligt att ha olika software för att tolka data på skivan och åtgärda fel. Det är ren matematik, samma för alla, löst av speciella mikrokretsar som är i serietillverkning.

Kvaliteskillnaden kan tänka vara vid vidareporcessing av digitalsignal till analoga eller att mekanike i sig och optiska delar på spelare är varierande. men hur kan då felet jag upplever förekomma på samma plats!? Sannolikheten att mekanik och optik är lika identiskt) på olioka spelare är ju ytteres liten.

Tillverkning av CD sker likartad med trykeri - man har en matris som man stantsar med. Denna matrisen är lång i fårn perfekt coh Solomon-Reed kodning kalarar bar 192 fel per en 19841 bit blok, Blir det under detta då märker konsument ingenting, men när fabriken redan från början släpper ut en serie med (medvetet eller på slump) där man har 191 fel då är bara en som fattas för att få skivan att "hoppa".

Äkta siffror är inte 193 eller 16841. De är ..... var ju 20å sedan jag
viste detta...http://ms.wikipedia.org/wiki/Cakera_padat säger: att detta är
2352 bytes. eller 18816 bit men antal fel den hittar eller korigerar
hittade jag inte direkt..."

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/12 :  11:21:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
Huvuddelen av cd-skivor produceras i muslimska länder, och enligt deras tro är endast Gud fullkomlig (så tror kristna också). Därför kan inte människor skapa något fullkomligt, alltså lägger man medvetet in små fel i mattor, mosaik, cd-skivor...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/12 :  11:36:54  Show Profile Send Vox a Private Message
Zombie

Jag hoppas du var ironisk när du skrev ditt inlägg.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/12 :  12:00:11  Show Profile Send Peg a Private Message
Vad jag har hört så upptäckte skivbolagen för några år sen att dator CD spelare (program ?) inte hade någon felkorrigering när man rippade låtar. Följaktligen införde man fel på skivorna som ett kopieringsskydd.

Det ska inte hända på skivor som har Compact Disc logon om jag har förstått det hela rätt för Philips motsatte sig iden starkt då det blev problem att spela skivorna bland annat i många bil CD spelare.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/12 :  12:12:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det låter VÄLDIGT långsökt det där o vad skulle det vara för mening med att lägga in hack ?

Sen kan killen behöva en kurs i Svenska med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/01/12 :  12:29:39  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Sen kan killen behöva en kurs i Svenska med


Du menar "också"


" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/12 :  12:34:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


Nu e du allt lite petig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/12 :  13:13:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
De s.k. "kopieringskydden" (som numera inte verkar var så vanliga då de ger upphov till en hel drös prolbme) är ju just baserade på "medvetna fel", tanken är som sagt att felen ska vara av den typ som felkorrigeringen i vanliga CD-spelare ska klara av UTAN kvalitétsförlust medan ex. CD-ROM ska bli förvirrade vilket gör rippning omöjligt.
I praktiken fungerar det dock dåligt och det finns gott om exempel på CD-ROM som inte bryr sig det minsta samtidigt som det finns många CD-spelare som inte spelar/hackar rätt rejält pga kopieringskyddet.
Jag äger själv en CD-spelare där det sitter ett SACD drivverk fråm Sony och den totalvägrar skyddade skivor, däremot går brända skivor bra så för att spela kopieringskyddade skivor måste jag först göra en kopia(!). Oerhört irriterande.

Anledningen till detta smått idiotiska tillvägagångsätt är ju att kopieringskydd inte ens var påtänkta när standarden för CD-formatet spikades. Ex. DVD och blålaserformaten har det ju inbyggt i standarden så där ger inte kopieringskyddet sådana kompatibilitetsproblem.

edit: Jag tror för övrigt det är minst två felaktigheter i inlägget texten som klipptes in. För det första så finns det ju flera sätt att läsa en CD; i ex. bilstereos och liknande spelar jui skivan i flera gånger hastigheten och "medelvärdesbildar" för att ge ett "skakskydd" och dessa gillar därför ofta inte kopieringskydd.
Nästa felaktighet är att så vitt jag förstått så är INTE felkorrigeringen helt "standardiserad"; algoritmen är densamma men tillverkarna av spelarna har viss kontroll över vissa parametrar som styr "styrkan" hos denna korrigering; mycket felkorrigering ger i alla fall i teorin sämre ljudkvalité. Dessutom så har ju olika spelare olika toleransnivå vad gäller fel, en del spelare ger ju som bekant felmeddelande så fort man sätter i en skiva med en repa medan andra spelar (och hackar) oavsett vad de matas med.



Edited by - f95toli on 2007/01/12 13:20:18
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/01/12 :  21:26:58  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Det ante mig

I was talking to myself!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/12 :  21:50:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Har inte lusläst alla inlägg, men kan det inte ha att göra med CD-spelarnas felkorrigeringskretsar?
Min NAD C542 är klart kinkigare och hackar för minsta skräp eller fingeravtryck (ja, jag vet att topic handlar om pressningen) och min gamla Pioneer 575 DVD-spelare läste ALLT utan att hacka.
Så felkorrigeringskretsarna jobbade väl för högtryck i DVD-n medan NADen "undviker" det.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000