För någon månad sedan lånade jag hem lite MIT högtalarkablar för att provlyssna. Dum som jag var, passade jag på att 'ful-biampa' högtalarna med min H/K AVR5000 (5-ch stereo, bort med center) mest för skoj skull. Det blev en enorm förbättring i ljudkvaliten och livet är inte sig likt efter det att jag kopplade tillbaka till 'orginal' hembio.
Är nu fruktansvärt sugen på att sätta in ett par monoblock, men vad för utrustning skall jag använda?? Är det värt pengarna, eller skall jag byta ut förstärkaren ??
Med anledning av att du kände dig "fruktansvärt nöjd" med ljudet då du biampade med H/K 5000 förstärkarens surroundslutsteg, torde du kunna nöja dig med ett separat slutsteg i samma division som den. Eller hur? Varför då kasta pengar på separata monoblock? Jag rekommenderar NAD 218 THX eller kanske Anthem's 3 kanals slutsteg. Eftersom du vill ha homogenitet ska du inte bi-ampa endast höger/vänster frontkanal eftersom även centern ska spela på samma nivå. Bi-ampa alltså även centern!
Jag har just bytt till mig en Denon 3801 receiver och skall bi-ampa mina 3 frontkanaler med ett NAD slutsteg.
Jag känner att det är onödigt att kasta bort en hel drös pengar på separata monoblock när du använder en receiver som H/K AVR 5000. Det är som att sätta ett Hamann avgassystem på en BMW 316...
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".