HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sugen på Bi-ampa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hadoque
Starting Member

32 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:22:51  Show Profile Send Hadoque a Private Message
För någon månad sedan lånade jag hem lite MIT högtalarkablar för att provlyssna. Dum som jag var, passade jag på att 'ful-biampa' högtalarna med min H/K AVR5000 (5-ch stereo, bort med center) mest för skoj skull. Det blev en enorm förbättring i ljudkvaliten och livet är inte sig likt efter det att jag kopplade tillbaka till 'orginal' hembio.

Är nu fruktansvärt sugen på att sätta in ett par monoblock, men vad för utrustning skall jag använda?? Är det värt pengarna, eller skall jag byta ut förstärkaren ??

Bomber och granater!!

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:34:25  Show Profile Send drgreen a Private Message
sätta in ett par monoblock? vad menar du egentligen?
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/23 :  09:29:06  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Med anledning av att du kände dig "fruktansvärt nöjd" med ljudet då du biampade med H/K 5000 förstärkarens surroundslutsteg, torde du kunna nöja dig med ett separat slutsteg i samma division som den. Eller hur?
Varför då kasta pengar på separata monoblock? Jag rekommenderar NAD 218 THX eller kanske Anthem's 3 kanals slutsteg. Eftersom du vill ha homogenitet ska du inte bi-ampa endast höger/vänster frontkanal eftersom även centern ska spela på samma nivå. Bi-ampa alltså även centern!

Jag har just bytt till mig en Denon 3801 receiver och skall bi-ampa mina 3 frontkanaler med ett NAD slutsteg.

Jag känner att det är onödigt att kasta bort en hel drös pengar på separata monoblock när du använder en receiver som H/K AVR 5000. Det är som att sätta ett Hamann avgassystem på en BMW 316...

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

Hadoque
Starting Member

32 Posts

Posted - 2002/11/24 :  16:45:52  Show Profile Send Hadoque a Private Message
Tack Kjell

Hade lite bråttom när jag skrev tråden, naturligtvis fanns även sep.slutsteg med i mina biamp-tankar.

Inte för att jag kör BMW, men jag förstår vad du menar.

Bomber och granater!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000