Author |
Topic |
Bardis
Member
3347 Posts |
|
Bardis
Member
3347 Posts |
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 21:36:18
|
Jag har en 22 mm, som jag använt jag tycker det fungrar jättebra. Det finns på välsorterade vanliga järnaffärer för ta hål för t ex kranar. Vet att t.o.m IKEA hade en men vet inte vad det var för diameter på den.
Men dyra är de, min kostade 370:- (nåja inte tusenlappar) men å andra sidan har jag den länge.
jag undrar hur dessa är? http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=14&group_id=8 |
Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.
Mitt System
|
Edited by - ockham on 2007/01/11 21:37:20 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 22:10:18
|
Hålsåg kan man också använda är billiga (nåja) finns på biltema och på välsorterade byggmarknader.
http://www.biltema.se/ artnr 20-301 artnr 20-300
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
HOST
Member
58 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 22:33:05
|
Själv använder jag numer mest koniska plåtborr. Finns i olika storlekar. Se t.ex Clas Ohlson
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251627#30-7118
Finns säkert också att köpa hos Biltema, Bauhaus, Hornsbach; kort sagt hos vilken välsorterad "järnhandel" som helst.
Borra på! |
Är framåtskridandet på väg tillbaka? |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 06:22:31
|
Jag har köpt ett set små hålsågar från Clas Ohlson,dom är super! Jag tror dom är 16mm-25mm Hittar dom inte på internet passar till 6550 socklar och 6x4,går i rostfritt.dom ligger i en träask. Ca 200 sek för asken |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
Edited by - hoktuna on 2007/01/12 06:25:07 |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 08:09:33
|
HOST: Välkommen till forumet! Stegborr/konisk borr är KANON!! Rekomenderas! |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 09:09:46
|
De där stegborren verkar fina. Får köpa en nästa gång man är på Clas O. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 09:58:17
|
Instämmer med föregående talare Stegborr o koniskaborr är inta alls dumma. Hålpunchar är också helt ok men lite segt om man ska göra många hål..
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 10:38:00
|
det blir snyggast med stegborr eftersom dom automatiskt gradar av kanten på hålet, punchar kan ge lite 'ofinare' kanter och hålsågar är bra men måste nästan alltid gradas av, iallafall med dom hålsågar jag har använt.. |
Livet är för kort för mono |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 10:42:47
|
Mina hålsågar är lite svåra att centrera. Det är en modell med ett skaft och utbytbara sågklingor. Inte lätt att få snygga hål med en vibrerande såg. |
|
|
HOST
Member
58 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 12:24:44
|
Glömde nämna att koniska borr finns upp till 32 mm. Räcker långt!
Acebowler: Tack!
|
Är framåtskridandet på väg tillbaka? |
Edited by - HOST on 2007/01/12 12:30:30 |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 13:56:28
|
kan tipsa om stegborrarna jag köpte på harald nyborg, tror det var runt 200.- för en liten trälåda med tre stycken olika stegborr i, kvaliteten är helt ok för hobbybruk =) |
Livet är för kort för mono |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2007/01/13 : 23:12:33
|
quote: Mina hålsågar är lite svåra att centrera. Det är en modell med ett skaft och utbytbara sågklingor. Inte lätt att få snygga hål med en vibrerande såg.
Mmm,så är det,blir något fnasig kant runt hålet..(Lättmetall) |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 09:21:20
|
Min erfarenhet av billiga hålsågar och lättmetall är inget att hänga i julgranen: ruggigt fula kanter och hål som blir både deformerade och flera millimeter större än avsett. Stegade och koniska borrar har jag haft bättre tur med, men om jag får välja så föredrar jag en sån här: http://www.edm-machine.com/wire-edm-machines.htm
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
weedo
Member
175 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 09:54:07
|
Kan kanske laserskärning vara intressant? Det är inget man kan göra själv hemma i köket men prislappen på att lämna bort det kanske är acceptabel?
Här är ett exempel på företag som sysslar med laserskärning: http://www.lasercut.se/ Begränsningen ligger nog mest i att man inte kan skära i alltför tjocka plåtar (jag vet inte var gränsen går).
En annan intressant grej med laser är att man också kan använda den för märkning.
Ett alternativ till laserskärning är vattenskärning. De exempel som jag har sett på detta ser mycket snyggt! Vad kostar har jag ingen aning om.
|
Anders Cöster www.coster.se |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 10:31:19
|
Hålpunchsatser köpte jag för några hundralappar på Clas Ohlson. Prima storlekar för oktal- och novalhållare. Jag har märkt att det är viktigt att smörja gängorna på bulten, annars går den gärna av.
|
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 10:33:07
|
Om jag minns rätt så ger laser inte särskilt snygga kanter, ytan blir så att säga smält. Bror min visade prov på några bitar skura med olika metoder och de laserskurna bitarna var inte särskilt stiliga, dock ska nämnas att det handlade om rätt grovhuggna grejor där snabbhet var viktigare än fin skäryta. Laser går tydligen väldigt fort jämfört med t.ex trådgnisting som hankar sig fram någon centimeter i minuten.
Om man bortser från möjligheten att muta någon bekant som jobbar på rätt verkstad så misstänker jag att laserbearbetning och liknande främst är av intresse om man är några stycken som ska ha samma sak tillverkat. Jag tänker på ställkostnader och den tid det tar att programmera maskinerna. Kan man leverera en korrekt CAD-ritning själv så kanske det är mycket vunnet där. Observera att nu sitter jag bara och gissar här... Har man möjlighet att få metallbearbetningen utförd av proffs så brukar resultatet bli mycket trevligare än om man själv står och karvar med dåliga verktyg, men naturligtvis gäller det att man har en ordentligt ritning till hands.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 10:43:42
|
De här är kanske nämnda till leda, men: www.frontpanelexpress.com www.emachineshop.com
Det första programmet är superenkelt att använda, men priset för en tjock aluminiumpanel med massor av frästa hål hamnar lätt på omkring 4-500kr. Väääldigt bekvämt iaf. Bara å rita och trycka på en knapp så rasslar det till nånstans i Tyskland och panelen dyker snart upp med posten. :) |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 12:31:31
|
Ronnie, har Clas Ohlson fortfarande punchar i sitt sortiment?
Jag lånar den här från jobbet ibland:
Men vad den kostar vågar jag inte ens tänka på. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 13:06:13
|
Bernt: Vet inte. Det var några år sen jag köpte en. |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 16:24:10
|
Fuling, maskinerna i länken du postade ovan, är det vad man brukar kalla trådgnist? Min begränsade erfarenhet är att de ger otroligt snylla hål och kanter men att de bäst lämpar sig för avancerad "figursågning" av få men komplicerade hål eller konturer och att de arbetar väldigt långsamt. På mitt gamla jobb anlitade vi några gånger en firma som bl.a. fick "såga" ut ankare för lindning av egna elmotorer. Vi köpte då lackad transformatorplåt, buntade ihop plåtarna till små klossar med en tjockare stålplatta på vardera änden. Klämde så ihop i skruvstycke och svetsade på några sammanhållande stänger mellan de tjockare ändplåtarna så att allt hölls ihop.
Beträffande IKEA:s hålpunchar är de billiga men kan också vara av ojämn kvalitet. Min punch är ojämnt slipad så den lätt drar snett. Håldiametern för vattenkran till diskbänk är också en bit större än vad som är lagom för oktalsocklar. -Till socklar med plåtkrage funkar det inte bra. Stora pertinaxsocklar kan täcka hålet men det blir fortfarande väldigt liten markigal för monteringsskruvarna. En fördel kan vara om man ska montera slutrör då de kan få en smula kylluft genom springan runt om. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 16:55:33
|
Jepp, trådgnist kallas det på svenska. Brorsan kör såna på jobbet, så jag försöker se till att han är skyldig mig en tjänst då och då.
Resultatet blir helt fenomenalt, snittytan har sidenfinish och det finns inte en tillstymmelse till grader eller liknande runt kanterna. Man kan likna det hela vid att skära skumplast med värmetråd, bortsett då från att båda ändarna av tråden är (individuellt) CNC-styrda med en precision på någon tusendels millimeter samt att man kan skära genom ett par decimeter tjockt stål. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 17:47:57
|
Bernt: Hur långt in i plåten kan man göra hål med den där? Verkar göra väldigt fina hål! |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 18:28:18
|
Hur besvärligt är det egentligen att "såga" säg tio hål i en chassieplåt? Gnistning är väl att jämföra men en fruktansvärt långsam bandsåg? Vill minnas att det tog åtskilliga timmar att "såga" någon halvmeter genom 20-30mm stål. En 1mm plåt borde gå fortare men det borde också vara en viss ställtid mellan varje hål när tråden ska träs igenom på nytt? Vad händer med materialet som gnistas bort? Spolar det bort med någon kylvätska? Blir det ett ytterst fint metallstoft?
Har sätt sänkgnist också där man har en grafitelektrod med den önskade formen. Tror det är vanligt vid tillverkning av verktyg för formsprutning av plast. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 18:52:22
|
Som sagt, för varje nytt hål ska tråden träs om (ungefär som i en symaskin) så helt automatiskt går det nog inte att få det (tror jag). Det enda jag varit med om att gnista har varit 2mm aluplåt vilket går med en hastighet av några mm eller kanske en centimeter per minut. Tydligen kan man gnista samma sträcka i 200mm stål på tre gånger så lång tid, så matningshastighet och materialtjocklek förhåller sig inte linjärt till varandra.
Det material som gnistas bort fastnar tydligen i ett stort filter, hela klabbet är nersänkt i ett bad av avjoniserat vatten som tydligen cirkulerar genom filtret i raskt takt. Sänkgnist har jag också sett, men vi har inte hittat något sätt att tjuvlåna den i DIY-syften än... En annan kul maskin är hålgnisten, den fixar tydligen 200mm djupa hål med 0,3mm diameter. Den kom till undsättning en gång då jag knäckt en gängtapp i en kylare, vi gnistade bort kärnan och sen var det bara att pilla bort skären. Suveräna maskiner kort och gott, men de kostar också... |
|
|
Topic |
|