HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Moddning av baselement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/11 :  15:49:25  Show Profile Send Stickan a Private Message
Måste ställa en förmodligen ganska dum fråga, men ni e ju så förbaskat duktiga här och moddar i princip allt som rör sig så here goes:Går det att byta från en ganska liten magnet på mina baselement till en större?
Om det går, spelar de djupare ner då och med mer pondus då också?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/11 :  16:06:32  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det är inte troligt att den kan spela lägre frekvens för att sätter dit en större magnet. Isåfall skulle du behöva öka den linjära slaglängden, vilket troligen skulle kräva att du lindar om talspolen och byter gummiupphängning, samt eventuellt modifierar polstycket.

Tror det här ämnet har diskuterats förut, för längesedan. Vill minnas att en starkare magnet gör större skillnad i mellanregistret än i basen, men jag ska inte svära på det. I första hand borde ett starkare magnetfält ge en högre verkningsgrad.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/11 :  16:09:36  Show Profile Send Stickan a Private Message
Jag tror inte att det är direkt görbart om man säger så men man måste ju kolla.
Elementet i fråga:http://www.seas.no/Gamle%20chassier%20pdf/25%20F-EW.pdf

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/01/11 :  21:08:41  Show Profile Send Hasse a Private Message
crazy idee!!Det kan vara lite bökigt att få spolen att sitta mitt i magnetgapet. OM du lyckas så kanske då får ett starkare magnetfält. Villket borde höja verkningsgraden och ev sänka qts värdet något.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/12 :  00:34:04  Show Profile Send Stickan a Private Message
Det var det jag tänkte. Att det var crazy alltså.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/01/12 :  10:02:14  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
För en massa år sedan hade hifi & musik ett repotage om ett högtalarbygge toppar och subb 12" peerless i sluten eller nått låda, 70 liter tror jag det var, och om jag inte mins fel så limmade dom på en extra magnet på basarna.

Kan den hetat The Abyss och topparna Speak kanske mins inte borde vara kring tidigt 90 tal kanske

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/01/12 :  18:44:54  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Vill minnas att High Fidelity hade något Deep Abyss-projekt i slutet av 90-talet
och vettikatten om de inte limmade på extramagneter där.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/01/12 :  19:00:28  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
High Fidelity var det

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/01/12 :  19:05:36  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
kom just på att det finns en svensk PA högtalar tillverkare som för i världen typ 15 år sedan, cotade basarna med utomhus akrylat. Det var beyma basar

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000