HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Höja bias på op-amp.....kylning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/10 :  22:08:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hur mkt vågar man höja bias på en op-amp typ AD8066 med adekvat kyling?
Är det hur mkt värme man kan leda bort som sätter gränsen?
Om man fäster en kylfläns på 12x12x12mm på op-ampen typ nedan som är avsedd för att kyla minnen på överklockade grafikkort, borde inte det vara adekvat kylning?


EDIT: Ändrade titeln på tråden.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2007/01/10 22:57:23

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/10 :  22:49:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Förstår nog inte riktigt vad du menar, op-ampar är ju spänningsbiaserade så jag tror inte man kan tänka i termer av tomgångström. Är det matningspänning högre än 24V du tänker på?

Troligtvis är väl gränsen inte satt pga värme utan snarare av karakterisken hos halvledarna; dvs man börjar "bränna igenom" transistorerna. Vanliga op-ampar levererar ju oftast inte mycket ström så den interna effektutvecklingen är rätt liten.
Jag har förstört op-ampar med för hög matningspänning men så vitt jag kommer ihåg har de aldrig blivit varma innan det skett.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/10 :  22:55:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kan hända att jag använder fel ord, vad jag menade är att man ska med motstånd mellan vissa ben på op-ampen tvinga upp bias. Någon nämnde att han vid en bias av 10mA brände sig nästan på op-ampen.Matningen i denna applikation är 15V 300mA. Jag tänkte höja biasen, så att säga tvinga op-ampen upp i klass a som någon uttryckte det.
Jag tänkte att det skulle landa någonstans mellan 4-10mA. Skulle detta kunna funka med redig kylning?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/10 :  23:08:05  Show Profile Send Zei a Private Message
Kan du inte prova med en billigare ful-opamp och se vad som händer innan du chansar med en AD8066 ?

Kanske inte är möjligt?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/10 :  23:12:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jodå, jag har en lite billigare som jag köpte för att se hur varm den blir vid 6,8mA. Att det blir just det värdet beror på att jag har 2 st 2K2 Kiwame kolfilmsmotstånd över. Så funkar inte det får jag köra billigare metallfilmsmotstånd.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/10 :  23:37:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är mycket möjligt att det blir annorlunda. Fast jag måste protestera mot tanken på att ens använda "klass" när det gäller op-ampar, en op-amp är ingen effektförstärkare med specifika "drivtransistorer" som leder eller inte utan innehåller en hel hög transistorer (en op-amp som AD8060 innehåller säkerligen 30-40 olika transtorer+ett helt gäng passiva "komponenter") som samverkar på ett komplicerat sätt.

Det är nog inte helt enkelt att förutse vad som händer om man shuntar biasen med ett externt motstånd och det är definitivt inte säkert att det blir bättre.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/10 :  23:41:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det ska tydligen vara ganska vanligt att man gör så....är det lite "ormolja" över det? Man får väl testa sig fram...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/01/11 :  01:59:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det är mycket möjligt att det blir annorlunda. Fast jag måste protestera mot tanken på att ens använda "klass" när det gäller op-ampar, en op-amp är ingen effektförstärkare med specifika "drivtransistorer" som leder eller inte utan innehåller en hel hög transistorer (en op-amp som AD8060 innehåller säkerligen 30-40 olika transtorer+ett helt gäng passiva "komponenter") som samverkar på ett komplicerat sätt.

Nog tycker jag det ser ganska lika uppbyggt som ett slutsteg med drivtransitorer och sluttransistorer,här opa627:

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/11 02:00:39
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/11 :  02:51:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ten points,Ryssen!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/11 :  03:22:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det lär väl knappast försämra ljudet? Och eftersom jag har grejorna hemma tänker jag köra på det...frågan är mest hur mkt op-ampen tål, samt om det beror på hur varm den blir, för det går att lösa.
Finns det ingen hemsida eller så med test/mätningar? Hade ju varit kul att se om det blir nån mätbar skillnad.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/11 :  08:26:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du är ju närmare gränsen för klippningen iomed att du får mindre sving. Har du någon aning om hur mycket ström och spänningsving du behöver?
Du behöver ju egentligen ha såpass mycket ström på utgången så du inte får signal som går förbi den mängden för då övergår du till klass b igen. Om det inte klipper innan
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/11 :  08:34:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
85 grader står det förresten som max i manualen. Effekten borde nog bli spänningen*ström(surprise!) så du kan ju räkna med dina 6.8mA*24V*2=326mW

"With 24 V power supplies and 6.5 mA quiescent current, the AD8065 dissipates 156 mW with no load. The AD8066 dissipates 312 mW."

Totalt har vi alltså ca 638mW utan någon signal. Enligt databladets diagram(sid 7) så ska en soic-8 klara 1W vid 20 grader(rumstemperaturen) med kylning från kretskortet(right).
Håller du dig under 1w med kylflänsen borde du klara dig bra.

Edited by - Lovan on 2007/01/11 08:37:29
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/11 :  09:23:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ryssen: Visst sitter det transistorer vid utgången, men frågan bara hur många och exakt hur de är kopplade? Dessutom så säger det ju inget hur biasen är kopplad till de olika delarna av kretsen; det är ju mycket möjligt att ex. AD8066 alltid "går i klass A" oavsett bias i den mening att transistorerna vid utgången aldrig stryps; i och med att det inte är en effekt-op och inte behöver kunna driva någonting (dvs, det finns inga "drivtrissor" i vanlig mening) så är ju inte effektförbrukningen någon större problem.

Dessutom, såvitt jag förstår så är bilden du visar dessutom endast ett ekvivalentschema (för spice-modeller och liknande), även för "enkel" op-amp som 627 så är är nog det "riktiga" schemat betydligt mer komplicerat än så.

Så jag vidhåller att det är svårt att veta om det blir bättre eller inte för en given op-amp utan att prova i praktiken

Edited by - f95toli on 2007/01/11 09:27:39
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/01/13 :  22:31:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Dessutom så säger det ju inget hur biasen är kopplad till de olika delarna av kretsen; det är ju mycket möjligt att ex. AD8066 alltid "går i klass A" oavsett bias i den mening att transistorerna vid utgången aldrig stryps

Ja,så kan det vara..
quote:
Så jag vidhåller att det är svårt att veta om det blir bättre eller inte för en given op-amp utan att prova i praktiken

Håller jag med om fullständigt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/13 :  23:58:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag ska med andra ord klara mig med kylningen. Väggbulan lämnar 15V, och jag tänkte köra bias på 6,8mA.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/01/14 :  01:16:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,du klarar dig..Du använder väl IC sockel?
Har noterat att AD847 blir knappt varm(fingertoppsmetoden)
medans AD8610 blir ganska ljummen vid samma bias ström.Så det är alltså olika från opamp till opamp,kanske ska prova lite högre ström ändå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/14 :  02:31:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jajamen, kör med sockel för enkla byten av op-amp. Flera kylflänsar har jag med, så det ska bli kul att se vilken oop-amp som låter bäst, samt med eller utan höjd bias.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/14 :  20:15:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Läste lite idag på ett par andra forum, den gemensamma uppfattningen verkar vara att om man inte höjer biasen tillräckligt kan det t om bli sämre än innan....bara en tanke för de som testad med låg bias och inte tyckt om det.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:10:47  Show Profile  Visit peranders's Homepage
mayday, visst man kan dra ur ström för att låta en av utgångstransistorerna gå i klass A men detta knep lämpar sig bäst för opampar som har problem med övergångsdist som till exempel LM324. Där kan man verkligen se underverk! Syns tydligt på oscilloskop!

Tänk på att många av de moderna opamparna har GHz transistorer, du har alltså en supersnabb omkoppling vilket gör att övergångsdisten blir. LM324 går i ren klass C och är dessutom långsam så där har man ett extremt exempel.

f95toli, en opamp fungerar precis som ett slutsteg där då utgångssteget kan gå i klass C, klass B eller klass AB. Ren klass A är ovanligt, har aldrig hört talas om detta.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:01:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
visst man kan dra ur ström för att låta en av utgångstransistorerna gå i klass A

Kan man fixa så att båda utgångtransistorerna går i klass A?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:12:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
Inte utan att öppna op-förstärkaren och ändra biasen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:28:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
peranders: Jo, jag förstår att det gäller en effekt op-amp. Men låter man verkligen transistorerna vid utgången strypas när det gäller vanliga precisions småsignal op-ampar såsom AD8066? Det finns väl ingenting att vinna på det om man inte är intresserad av extremt energisnåla kretsar?

Vad gäller klasserna så var jag mer inne på att jag funderade på om man verkligen kan tillämpa det begreppet på en IC på detta sätt. Om en op-amp bara var en "krympt" diskret krets så skulle det naturligtvis gå men så är väl rimligtvis inte moderna op-ampar konstrurade? Det kan ju i princip sitta 10 transitorer in någon komplicerad struktur vid utgången som tillsammans gör jobbet hos en enda transistor gör i ekvivalentschemat. Begränsningar i tillverkningsprocessen, hur masken designats, feltoleranser etc gör antagligen att det ibland är vettigare med en komplicerad krets än en enda transitor. Jag vet att det i alla fall gäller för de kretsar jag har erfarnhet av. En "egenhet" hos mikrofabrikation är ju att det inte kostar mer att tillverka 10 transitorer än 1.


Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:34:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kanske kan sammanfatta lite hur biassen fungerar(åtminstone som jag tror det gör):
Iomed att det finns en motkoppling(feedback) så kommer op-förstärkaren att kompensera för alla "felaktigheter" på utgången som inte finns på signalen som matas in.
Sätter vi då en konstantströmssänka(en bias mot negativa spänningen) på utgången så kommer op-förstärkaren att kompensera genom att hela tiden leda lika mycket likström på utgången.
Det blir samma effekt som när man ökar på biasströmmen på "vanligt vis" dvs öka på biasströmmen till sluttrissorna.
Iomed att det är(troligen) pushpull koppling på sluttransistorerna så kommer det bli så att en av transistorerna alltid är på. Sålänge det inte kommer en tillräckligt kraftig negativ signal. Då kan det hända att den stängs av och den andra får jobba istället.

Grovt förenklat
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/01/15 :  22:34:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Så uppfattar jag det oxå.
Men
quote:
Sålänge det inte kommer en tillräckligt kraftig negativ signal. Då kan det hända att den stängs av och den andra får jobba istället.

Måste denna negativa signal vara mer(negativ)än 15v (om jag använder 15v matning)för att den ska slå om?Samt som jag läst om att signal ninån överstiger ett visst värde övergår den till klass B,hur vet man när?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/16 :  13:29:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
Nej den måste vara max lika stor som du har justerat biasen på utgången för att det inte ska gå över till den andra transistorn. Du kan ju inte ta ut mer spänning än du har spänningsmatning för då klipper den

Kanske dom här bilderna hjälper lite. Första fallet är som vanligt utan någon bias och en ingångssignal som motsvarar +/- en halv matningsspänning(jag använder dubbelmatning):


Här har jag lagt på en bias(gröna strecket) som motsvarar halva positiva matningen. Då blir det ju så att signalen "bärs"(öl?) upp av biasströmmen eftersom dom summeras ihop:


Nu ser vi att signalen får inte vara större än biassen för annars kommer vi komma ner "under" jorden och då börjar nästa transistor ta över istället. Det vill vi ju undvika.
Det här är alltså maximala biasen som vi kan ha. Ökar vi på den mer kommer den positiva signalen att klippa.
Nu är det ju inte säkert att signalen är såhär stor utan bara "lagom". Då behöver vi inte mer bias än just "lagom".

Hoppas det här hjälper lite iaf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000