HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bhiabs potar som volym?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/10 :  13:49:55  Show Profile Send Kmj a Private Message
Är det nån på forumet som har erfarenhet av dessa?
skillnad mellan banor, kvalité och liknande.

http://www.bhiab.se/perl/index.cgi

http://www.bhiab.se/perl/index.cgi

art nr: CIA-005

.....where the music comes to die.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/18 :  13:46:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har använt potar av alla sorter och kvaliteter även dessa.

Det som skiljer en god pot från en mindre god är hur väl de (nu gäller det stereopoter) spårar - alltså hur väl de två banorna följer varandra. Där är de potar som ALPS, Bourns o dylika bättre. Men när det gäller "ljudkvalitet" spelar det kvitta.
Problemet är logaritmiska potar där dessa (oavsett prisklass) inte alltid är så himla logaritmiska. Det finns dock en del kul tricks att tillgripa för att göra sig en log-pot av en linjär och dessa är som regel betydligt bättre än de färdiga potarna. Man lägger ett fixt motstånd mellan jord och löpare på den linjära poten. Detta motstånd ska vara mellan 1/10 och 1/6 av potens värde.

Kort - vore jag som du skulle jag köpa BHIABs potar, om inte annat så för att spara pengar.

Något jag har hittat om potar:
http://hollowstate.netfirms.com/mapletreebranches2.pdf
http://sound.westhost.com/project01.htm

Mapletree Audio Design har f ö en del roligheter i sina 2brev".
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/18 :  13:57:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men när det gäller "ljudkvalitet" spelar det kvitta.

Näpp, sakta i backarna, där håller jag inte alls med! Det är rätt stor skillnad mellan potar, t.ex lågkvalitetspot jämfört med NLE attenuator är rejäl skillnad.

Finns ett trick om man kan avvara 6dB i nivå. Det är att leda in signalen via ett fast motstånd (av bästa kvalitet!) med samma värde som logpoten och sedan koppla poten mot jord. Koppla motståndet mot löparen på poten och ta ut signalen där. Änden som blir över på poten kan du jorda via motstånd på 2 MOhm eller så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/01/18 :  15:46:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
sakta i backarna, där håller jag inte alls med!

I agree!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/18 :  17:52:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag är en aning överdrivet provokativ men med ett gott syfte.

Om jag säger att det spelar ingen roll om man har billiga polyesterkondingar eller Wima polyprop, har jag till största delen rätt. Ingen kan höra skillnad om inte endera har särskilt usla egenskaper. Med potar är det kanske inte så enkelt. Många asdyra superpotar har ocså kolbana precis som BHIABs billiga. Vilken skulle skillnaden vara? Att den ena kolbanan är mer logaritmisk än den andra?
Jag vet att i många proffspotar (då talar vi inte ALPS och Bourns längre) sitter ett helt koppel släpkontakter på reistansbanan så att det alltid finns kontakt.
Min teori är (även kallat Magnus 2:a Observation) att om jag har ett projekt; antingen färdig sak som ska modifieras eller ett byggprojekt i högar, är det de justeringar som kostar minst som ger största utbytet.
Om jag slänger in 100kr i en förförstärkare (byte av OPAMP, byte av keramiska kondingar till plast, justering av nätdel) ger detta betydligt mer förändringar än om jag slänger in ytterligare en tiopotens mer pengar, alltså 1000kr. Och nästa tiopotens (10 000kr) ger inga hörbara förbättringar alls.
På samma sätt som det finns allehanda skojare som vill att vi (ni) köper på er asdyra specialkablar eller andra "audiofilkomponenter" tror jag det är viktigt att lägga moteld. Noterar med viss ångest att många entusiaster som inte har så stor erfarenhet köper skojarnas argument och deras överprisade produkter.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:10:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Försök inte blanda bort korten genom att försöka generalisera i största allmänhet om kondingar och annat.

Så här uttryckte du dig:
quote:
Men när det gäller "ljudkvalitet" spelar det kvitta.

DET håller jag som sagt inte med om. Jag byggde vid ett tillfälle två identiska försteg och hade då tillfälle att jämföra NLE attenuator med fasta motstånd och en vanlig pot med kolbana. Skillnaden var mycket större än jag räknat med. Skillnaden bestod i upplösning och klarhet i ljudet. NLE lät tydligare. Det här är inget hokus pokus alls.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:19:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ingen kan höra skillnad om inte endera har särskilt usla egenskaper.

Jaha nu var man där igen då,hur kan du VETA det?Så du kan alltså avgöra vad folk hör och inte hör?Det tror jag nog folk är kapabla att avgöra själva!EN sak kan jag nog hålla med dig om,att det blir nog svårare att hör skillander ju mer förfinad en grejj är.Men om man nu har hört Skilland (förbättring) på en "dyr" eller "asdyr" komponent,Är det inte så då?Eller är det som du skriver,"det är ingen förbättring alls"?
Edit:Bernt hann före..
Men ändå!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/18 18:21:21
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:48:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bernt: Jag avsåg potentiometrar - typ billig kolpot kontra dyr kolpot. Enligt Rozenblit är skillnaden mellan dessa element obetydlig.
Det exempel du tar upp - "pot" byggd av omkopplare med diskreta motstånd och rent av induktiva "potar" kan säkert vara bättre att använda av olika skäl - bättre kontakt, motståndsmaterialet av bättre kvalitet (mindre brus) osv.

Jag har precis beställt en 2x12 omkopplare till ett par induktiva "potentiomer-element". Enlig uppgift ska det funka bra med t ex en GG-preamp. Alltså ett nytt projekt!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/19 :  11:07:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, mellan kolpotar har jag inte testat skillnader direkt.

Låt oss gärna veta sedan hur det nya projektet avlöper.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/19 :  14:23:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jajamensan - om jag har lite fart kanske det dyker upp nåt i Göteborg (blink-blink!) i vår.
Så här ser den lilla trafon ut: http://www.pastisch.se/tubes/images/12b4lin-03.jpg.
Gåva av en kille i Malaysia - som plåster på såren för att en försändelse från honom försunnit på vägen (2 SE-trafos och 2 PF-trafos).
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/01/19 :  18:58:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mitt råd till kmj är att man märker hur bra billiga potar är. Är de ganska öppna riskerar man att få in smuts (skrap, brus). Har bra de "trackar" lär man också märka. Jag har en känsla av ett specarna är ganska generösa om de ens finns.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/22 :  10:44:07  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ursäkta frånvaron i denna tråden men jag hade förväxlat veckorna och blev tvungen att spendera en vecka med en lång platta fastspänd på fötterna kombinerat med snötäckta backar... Vad offrar man inte för familjen .

Beställer jag nått från BHIAB så ska jag ta med ett par sådana och testa lite men först har jag större problem att ta itu med, (se annan tråd).

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/22 :  12:13:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag däremot som inte tycker om sadistiska lekar där jag är fastspänd på en träplanka har funderat och slagit till:
Beställt en 2gangs 12vägs omkopplare från Conrad. Men innan jag hittade denna pjäs hade jag en fundering - köpa 2 styck 1-gangs och mekaniskt koppla dem med lite kugghjul.

Jag utvidgar och hamnar därför snubblande nära OT - har någon lekt med att koppla potar/omkopplare på detta vis?
Man kan ju lägga en variabel återkoppling där man kopplar återkopplingsmotståndet (pot) mekaniskt till volymen (justering) så att man ökar förstärkningen med ökad återkoppling. Här kan man tvingas öka mtståndsvärdet på ett håll samtidigt som det minskar på ett annat = potarna måste gå åt varsitt håll.
För en balanspot kan det se lika ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000