Author |
Topic |
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 10:16:27
|
Har varit nästan fanatisk över detta band. Som trummis och medlem i ett band som avgudade denna grupp spenderade vi flera år med att imitera Slash, Axl, Matt/Steve, Izzy, Dizzy och Duff!
Vi kunde hela "Appetite For Destruction" från första tonen till den sista. Möjligt att det inte var lika bra, men det sket vi högaktningsfullt i. Precis i stil med vad som GnR hade gjort.
För vem kan inte låtar som: Welcome to the jungle, It's so easy, Nightrain, Out ta get me, Mr.Brownstone, Paradise City, My Michelle, Think about you, Sweet child o' mine, Your crazy, Anything goes och Rocket queen!!
Mama Mia, detta måste vara världens bästa rockplatta! Nämn en bättre..
Vi måste komma ihåg att denna platta kom ut 1987, mitt i pudelrockens ålder. Europe-eran. Så detta slog ju ner som en BOMB bland hårsprayer och kajal-pennor. PANG, shit vad var det som hände?? Plötsligt var sleezerocken tillbaka! Hanoi Rocks var genast cool igen.
1989 släpper GnR plattan "Lies". På ena sidan var det live med olika covers typ Aerosmith's "Mama Kin" som sedermera vart ett stort nummer med Steven Taylor live. Men på den andra sidan så körde dom akustiska låtar som: Used to love her, Your crazy, One in a million, och sist men inte minst, den otroliga "Patience". Hur många har inte visslat ikapp till den?
3 år senare kom "Use Your Illusions" 1 & 2.. Man tänkte ju tyst i skivaffärn om dom verkligen kunde toppa en sån mega-bomb som "Appetite For..". Lite "neggo" var man ju..
Oj så fel man hade..
Hur man kan göra 2 st fullängdare med så mycket kvalitet förstår nog ingen..
Jag menar låtar som: Civil War, Don't Cry, Estranged, So Fine, Back Off Bitch, You Could Be Mine, November Rain, Live And Let Die, Bad Obsession, Double Talkin' Jive, Coma, 14 Years, Knockin' On Heavens Door, Yesterdays, Locomotive, Shootgun Blues, Get In The Ring...Nu kommer jag inte på flera, men ni hajar!
Det är låtar som aldrig kommer att glömmas bort. Kvaliteten är läskigt hög!
Detta gjorde redan stora Guns till en maskin som åt upp precis allt. Man hade lead soundtrack till världens största film(då 1991), Terminator 2. Man gjorde snordyra videos som "November Rain" toppat med ett par varv runt på jordens största arenor och stadium.
Ni som var med på Stadion och hörde Axl vråla ut -"You know where the fuck you are? Your in Stockhom motherfuckers, and your gonna die!!" får säkert gåshud över detta, det fick jag i alla fall! Magi..
Efter det så följde en skiva som hette "Spaghetti Incident", en skiva som visade att GnR var på väg åt fel håll. Finns inga klassiker på denna platta tycker jag.
Men som allt roligt, så tar det slut till sist..
Interna stridigheter, knark och Axl's storhetsvansinne bidrog till att detta fenomen försvann.
Ni som inte har dessa plattor och gillar rock/hårdrock bör nog skynda och fynda!
Kom gärna med lite egna tankar om GnR!
|
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
Edited by - Muse on 2007/01/10 10:23:27 |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 10:28:55
|
delar glädjen över alla GnR utom just Spagetti incident. Hur kunde världens bästa band vid tillfället bara göra en sådan platta? Nu är det ju sorgligt att GnR finns kvar med Axl som typ enda bandmedlemmen och försökt släppa en platta jag vet inte hur länge.
För att vara en som gillade GnR så pass mycket som jag gjorde är det konstigt att jag ej har några skivor alls med dem hemma. Hmm
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 10:52:16
|
Ja, Axl har väl tänkt att släppa denna "Chinese Democracy" sedan 2001 tror jag.. Men nu i februari är det där anonnserat att den äntligen ska släppas!
Men jag tror inte att det blir samma vibbar denna gång. Kemin med Duff, Slash, Izzy och Matt är nog väldigt svårt att hitta igen.
asimov66: Ta och tjacka Appetite och Illusions på CDON för en spottstyver och NJUT! Det gjorde jag idag. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 11:13:27
|
Hur tycker ni att ljudet är på cd-varianterna av Appetite och illision-skivorna? Det är dessa tre jag har. Länge sedan jag lyssnade på dem, så minns inte hur ljudkvaliteten är.
Jag håller med dig Muse om att Appetite är en av de bästa rockskivorna som gjorts, konkurrensen är dock tuff! Highway to hell, Back in black (bägge av AC/DC), Number of the beast (Iron Maiden), Machine Head (Deep Purple), Vol IV (Led Zepp) är bara några exempel på skivor som är bland de allra bästa rockplattorna. Att utse en vinnare är mkt svårt! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 11:25:33
|
matte76: Skivorna har väl inte någon vidare ljudkvalitet.. Men det duger att rocka till!
Iron Maiden's "Number Of The Beast" är också helt sjukt bra! Sjukt rolig tid i livet, man jagade "rätt" pins uppe i Stockholm, rätt t-shirts beställdes via postorders. När dessa storheter kom till landet stannade tid och rum..
Och vart har alla gitarr-hjältar tagit vägen?!
Dom andra du nämde är bra, men är dom verkligen bra från spår 1 till det sista?
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 11:37:58
|
quote: är dom verkligen bra från spår 1 till det sista?
Ja det tycker jag...alla skivor innehåller någon låt som är mindre bra än de andra, även Appetite. Tycker jag. Men alla skivorna som nämns i denna tråd är ju 5-stjärniga ändå (förutom illusion-skivorna som "bara" är 4-stjärniga enligt mig)!
Förresten: Borde inte en remastring (lyckad förhoppningsvis!) av Guns gamla skivor vara aktuell snart? Många gamla klassiker får ju bättre ljud på CD, tex AC/DC och Maiden. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2007/01/10 11:40:19 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 11:45:17
|
Jag HAR ju haft dem innan kanske det skall klargöras men dessa försvann i flytten för en herrans massa år sen. Men det blir en order helt klart. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 12:35:25
|
quote: Ja det tycker jag...
Du har självklart rätt Matte, jag vart lite överexalterad.. Man har givetvis sina egna favoriter, inget snack.
Jag håller med dig om att Illusions är något, bara något, mindre lysande än Appetite.
Härligt asimov66! |
|
|
myskankan
Member
177 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 01:22:25
|
Gn´R var mina första idoler, och kanske dom sista. När man blev äldre så hade man inte idoler. Kommer ihåg när dom spelade i Köpenhamn 91 eller 92. Det var precis efter dom släppte UYI skivorna. Jag fick inte åka för mamma, kanske inte passande för en 9-åring?? Men jag ville dit =))
Jag kan passa på att tipsa om två skivor. Först så är det Duff McKagans soloskiva Belive In Me som kom före The Spaghetti Incident?. Själv så lyssnade jag mer på Duffs skiva på den tiden. Två år senare, 1995, så släppte Slash sin skiva It´s Five O´Clock Somewhere. Det är den bästa skiva som någon från Gn´R har släppt hittils. Velvet Revolver - Contraband är bra, fast inte lika bra som Slash´s Snakepit - It´s Five O´Clock Somewhere.
Nu återstår bara att höra vad Axl kan göra.
Izzy har jag inte glömt, har bara inte hört något som jag tycker om från han. |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 07:35:27
|
Att släppa så mycket bra musik så kompakt som GnR gjorde har inte många andra band gjort. Kan troligtvis räknas på en hand(möjligtvis två). Och som brukligt med sådana band så blir det lite; De kom, de såg, se segrade... Och försvann.
GnR förändrade världen just då... Ett otroligt band med otrolig musik. Appitite och Illusion-skivorna är skivor man ska äga. Punkt.
/M |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 10:17:24
|
Guns N' Roses - Use Your Illusion I [MFSL Original Gold Remastered] Guns N' Roses - Use Your Illusion II [MFSL Original Gold Remastered] Guns N' Roses - Appetite For Destruction [MFSL Gold Original Master Recording]
Men det har ni inte hört från mig |
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 10:27:31
|
Jag tycker spagetti skivan är skitbra!Helt i linje med GnR utveckling.The RnR way!Digga Johny Thunders sen innan.Man kan ju lugnt påstå att dom löpte linan ut med tolkningen.JT gick lite längre...... Låt nr6 är inte Johny men bäst på skivan!
|
I was talking to myself! |
Edited by - McEnroe on 2007/01/14 10:28:14 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 21:27:11
|
quote: JT gick lite längre
Ja, han hade inte behövt ta i så pass. Vi fattade ju liksom ändå...
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
|
Topic |
|
|
|