HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med budgetsystem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/01/09 :  14:46:02  Show Profile Send plind a Private Message
Har fått i uppdrag av en arbetskamrat att sätta samman ett system bestående av cd-förstärkare-högtalare.
Det får absolut inte kosta mer än 10000kr.

Det jag själv först tänker på är XTZ w2mt golvhögtalare för 3500kr.
Elektronik:Någon kombo från Nad,Denon eller Cambridge.
Högtalarna verkar vara en snäll last med sina 92db.

Fler bra förslag Ej beg.

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/01/09 :  14:54:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Tänkte just föreslå lite begagnat, men det ville du inte ha. Lite tråkigt för då skulle din arbetskamrat få bättre ljud för slantarna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/01/09 :  15:17:59  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
med 92 dB skulle du nästan ha ett rörsteg!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/01/09 :  16:05:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Marantz cd 5001 har ju fått mkt fina recensioner, går lös på ca 2500, kanske parat med marantz pm 4001 eller en HK970. Wharfedale golvare har fått bra recensioner, har ej hört själv men hade en stativare som var väldigt välljudande för sin prisklass.

XTZ är mkt intressanta, skulle gärna provlyssna deras grejer ngn gång!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/01/10 :  11:20:22  Show Profile Send plind a Private Message
Just nu lutar det åt en Denonkombo(Reciever+cdp) och ett par stadiga Dali-golvare
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/01/10 :  11:29:18  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jag hade nog åxå letat efter något beg, finns så mycket bra saker. Tex Monitor Audio, kanske ett vincent steg o nån bra cd....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/10 :  11:40:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Cambride DVD89 för 2500:-
Fyndbörsen hade nån paket med XTZ w2mt och Nån yamaha reciver. Ca 7000:- tror jag.

http://www.fyndborsen.se/ecommerce/?sida=produkt_win.php%3Fmain%21filter%21Prodnr%3D11154
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hemmabio/DVD-spelare/CAMBRIDGE_DVD89_DVD-spelare_silver.htm

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/01/10 :  11:50:34  Show Profile Send plind a Private Message
Så här de tilltänkta Dali-burkarna ut:




Recievern:




CD:




Själv hade jag satsat på begagnat, åtminstone högtalare och förstärkare men mina "uppdragsgivare" vill ha nytt

Edited by - plind on 2007/01/10 11:52:07
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/01/10 :  12:29:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Själv tror jag nog mer på Marantz med XTZ men det kanske är lättare för er att komma till Hifi-klubben??

Varför en recivier förresten? Själv hade jag nog köpt en integrerad förstärkare utan radio om det bara är musiklyssning jag vill åt. Annars hade det blivit en flerkanalsförstärkare och Marantz gör ju trevliga sådana också, liksom Denon iofs.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/01/10 :  13:52:32  Show Profile Send Loopen a Private Message
Tjenare plind och tack för senast,

Tänkte sticka ut hakan här lite.
Infinity Primus 360 (4500:-)
Marantz PM4001 (3000:-)
Marantz CD5001 OSE (3500:-)

Detta blir 11.000:- men lite rabbat kan jag fixa.

//
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/10 :  16:13:00  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag hade defenitivt tittat på dynavoice högtalare med dubbla femmor i kommer inte ihåg modellen men den spelades på på hifimässan i gbg. Dessa spelar riktigt bra i min öron.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/10 :  17:05:39  Show Profile Send Stickan a Private Message
Varför inte handla allt på Fynda.se, fri frakt dessutom.
Proson Reality 63mk2 för 3300kr. annan finish är på väg till Sverige. http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1235

Sherwwod Newcastle Reciever, 2x100w:http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2565

Sherwood Newcastle CD, väger 7,4kg!!http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2566

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2007/01/10 :  17:09:19  Show Profile Send Raffe a Private Message
Blir lika trött varenda gång jag läser "inte begagnat". Man kan göra grymma fynd på begagnatmarknaden. Suck...

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/01/10 :  17:28:29  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Men man har också varit med om att köpa begagnat som sedan visat sig vara bemedlat med defekter...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/01/10 :  18:41:58  Show Profile Send plind a Private Message
Ser fint ut men lite över budget(Stickans förslag)


quote:
Jag hade defenitivt tittat på dynavoice högtalare med dubbla femmor i kommer inte ihåg modellen men den spelades på på hifimässan i gbg. Dessa spelar riktigt bra i min öron.



Är det dessa du tänker på


Edited by - plind on 2007/01/10 18:51:00
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/10 :  18:59:03  Show Profile Send dwain a Private Message
Har hittat namnet på dynavoicen. Dynavoice Definition DF-5 finns på fynda.se kostar ca 3000kr. Jag tror att det nog är bland de bästa lådor jag har hört till dom pengarna. Spelar riktigt bra och djupt med bra pondus. Dom körde en film på dessa lådor och centern och ett par mindre burkar bak när jag var uppe. Spelade bas som in i norden och djupt, när jag frågade om vad basen stog så sa han att det hade dom inte hunnit koppla in Hade det inte varit för att jag inte har någon nytta av dem så hade jag köpt ett par burkar direkt

AHA där var bilden kom inte upp innan. Just precis dom

Edited by - dwain on 2007/01/10 18:59:55
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/10 :  19:16:07  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Ser fint ut men lite över budget(Stickans förslag)


Men bara 700kr över, kan du nog pruta ner till 10 000 jämnt.
Tror dessutom att Reality-lådorna spelar bra mycket bättre än Dynavoice.
Text från en test då den dessutom kostade 5000kr!

Testrapport från Bild & Ljud Hemma (Nr. 2, 2004)
Test! 5 Golvhögtalare testas!
Proson Reality 63 MK2


- Den stora överaskningen

"Proson är mest kända för sina stora högtalare med mycket ljud för lite pengar, men de fick vara med eftersom de hävdade att detta var en högtalare med hifi-ambitioner. Vi var kritiska, men lät oss övertygas till slut.

Maken till positiv överaskning var det länge sedan vi fick! Vi är de första att medge att vi var en smula skeptiska till att släppa lös en Proson-högtalare i det här startfältet. Proson har nämligen länge innebutir stora lådhögtalare där kvantiteten varit viktigare än kvaliteten - ett i våra öron litet försök att tillverka billiga Cerwin-Vega-inspirerade högtalare till pojkrummet. Men något måste alltså ha hänt! Det är tydligt att Proson har velat ta en helt annan riktning med sin nya R63 mk2. Det är fortfarande en stor högtalare, men de böjda sidorna och den förstärkta frontbaffeln vittnar om att man tagit kabinett- resonanser på allvar. Här finns det en bra tonal balans, tempo och upplösning. Banddiskanten blir aldrig så hård och ensam som vi trodde innan vi slog på strömmen. Den spelar oförskämt öppet och detaljerat."

"Hur är det då med djupbasen, har den försvunnit i jakten på en äldre publik? Inte alls! Det är bara det att basen har blivit mer civiliserad och tempostark. Den går djupt och även om kontrabasens djupaste toner inte är perfekta så är det ingen tvekan om att det är en kontrabas och ingen elbas vi hör."

"Fungerar på det mesta Proson har hittat ett recept och en kompromiss som fugerar på mesta i musikväg. Den som tycker mestom stråkkvartetter bör kanska hellre prova Yamaha eller Dynaudio, men Prosons högtalare gör inte alls ett dåligt jobb ens på kammarmusik. När supertrumpetaren Håkan Hardenberger briljerar är Proson med på varenda ton, och blåsinstrument klingar genomgående mycket fint."

Betyg(1-10)
Diskant: 9
Mellanregister: 8
Bas: 8
Djupbas: 8
Sammanhållning: 8
Dynamik: 8+
Upplösning: 9
Ljud totalt: 9
Användning: 9
Kvalitetsintryck: 8+
Totalt: 9+

Sammanfattning:
"Chockerande bra - Vi hade aldrig trott att en banddiskant och tre baselement i ett stort kabinett och en prislapp på drygt 5000 kronor kunde fungera så bra. Den gör helt enkelt allt den ska och fungerar lika bra med Peter Gabriel på skivtallriken som med full fart i hemmabion. En trevlig högtalare för den som vill ha djupbas och allroundegenskaper utan att betala för mycket."

Utmärkelse:
Bästa Köp!"

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/10 :  19:45:16  Show Profile Send dwain a Private Message
kan inte hitta någon test på dessa dynavoice lådorna dom är ganska nya. Kan säga att det jag hörde på arken fick mig att ifrågasätta varför man skulle lägga 15.000 på ett par andra högtalare. Impade något fruktansvärt. Har dock aldrig hört proson lådorna så dessa kan jag ej uttala mig om. Men har man möjlighet att lyssna på dom olika högtalarna så gör det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000