HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Löda Zobelfilter(LTS filter)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/01/09 :  12:28:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Någon som har en exakt beskrivning på hur Zobel eller LTS filtrena ser ut som man kan sätta på högtalarkabel?

Bilder? Beskrivning?

Någon som kan tänka sig åta jobbet att göra dessa säkert relativt enkla filter för en rimlig kostnad?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/09 :  12:33:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En titt på LTSsida kanske skulle underlätta ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/01/09 :  12:40:15  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
En titt på LTSsida kanske skulle underlätta ?!

Tja, givetvis har jag sett där...flera gånger. Sökt på forum..alla de naturliga vägarna då man letar info om nånting. Men exakt hur ett sådant ser ut, uppbyggt kan jag inte påstå jag nånsin fått reda på(inte ens på LTS forumet - Faktiskt) annat än exempel på olika värden på komponenter.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2007/01/09 12:41:16
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/09 :  12:44:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Här är byggbeskrivningen till LTS-kablen.

http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/01/09 :  12:48:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Här är byggbeskrivningen till LTS-kablen.

http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf


Den har jag sett, se ovan...jag har kablar av helt annan typ då det är kopparfoliekabel inte EKK.

Det som heter Zobelfilter på en annan sida är byggt i mycket mindre format, mer passande till foliekabeln.

Det bästa för mig vore om någon helt enkelt gjorde färdigt dessa till rimlig kostnad då de ser relativt enkla ut om man vet var man gör. Jag vet inte vad jag gör så i det fallet behöver jag i stort sett exakta anvisningar och någon bättre bild också.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/09 :  13:07:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Filtret måste räknas fram för just din kabel.
Men hur man gör det vet inte jag

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/01/09 :  13:13:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vet inte om det hjälper, men kablarna är av kopparfolie, 30 mm bred, 0,1 mm tjock och 2,5m långa.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/09 :  13:23:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nepp det gör det inte.
Man måste veta kapacitans o induktans på kabeln.
Hur man sedan räknar ut filtret vet jag som sagt inte.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/09 :  22:43:07  Show Profile Send freann a Private Message

Bild från http://www.merlinmusic.com/howto_sglwrg.htm

För att räkna ut korrekta värden: http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#impeqalize


Testa med en liten konding (0,01uF) och ett 8-10 Ohms motstånd som tål ett par Watts effekt.

Kjell.com har en multimeter som kan mäta induktans. Den tänkte jag köpa.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/09 :  22:45:15  Show Profile Send freann a Private Message
Relaterat: vilken typ av kondensator är "optimal"? Läste någonstans att "audiofila" kondingar har för dåliga värden i riktigt höga frekvenser. Keramiska skulle vara bäst. Glimmer kanske?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/01/10 :  09:24:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, men en del frågor återstår.

Om man korsar ledarna i högtalarkablarna finns ju uppenbara risker för kortslutning. Hur fungerar det med dessa filter? Risk att man kortsluter något? Ska man löda RC länken på något visst sätt/väg för att undvika kortslutningar?

På bilden ovan så verkar de satt RC länken(som där förövrigt verkar mycket enkel) på övre terminalen, sedan en brygga mellan övre och nedre terminalen men högtalarkabeln i den nedre...täcker RC länken in hela signalen på detta sätt?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2007/01/10 09:24:55
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/10 :  11:18:04  Show Profile Send freann a Private Message
Ingen risk för kortslutning föreligger.

Dum illustration... Bilden visar en högtalare med anslutningar för bi-wire som används med single-wire högtalarkablar. Kabelstumparna (blå + gul) mellan övre och undre terminalerna (Cardas specialare som endast tar spadar) är helt enkelt "blecken" mellan bas och diskant. På högra sidan har du plus, på vänstra minus. Ovan diskant, under bas. I det här fallet är RC-länken (Zobel) monterat på diskant-delen. Om man användt bi-wire hade man monterat en identisk RC-länk över de undre terminalerna.

Zobel = RC = Resistans + Capacitance. Mycket enkelt!

Edited by - freann on 2007/01/10 11:19:35
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/01/10 :  12:11:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har tvådelade högtalare med basdel och topp(mellan/diskant) så jag har dubbla terminaler men singelwire kabel. Har liksom på högtalaren på bild en brygga mellan så jag ska kanske ha en liknande koppling i så fall.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2007/01/10 :  22:19:23  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message
quote:
Har liksom på högtalaren på bild en brygga mellan så jag ska kanske ha en liknande koppling i så fall.


Det är en bra början (om man bara vill göra det enkelt för sig). Men man bör hålla ledarna lite mindre vidlyftiga än vad bilden visar. Ingen idé att ha låginduktiva kondingar när man gör en stor (induktiv) ögla av kabeln.

Lite om värden så beror de som sagt på vilken typ av kabel man har. Kör man med en VdH eller en som normalt används till Naim behöver man inte bekumra sig egentligen för de har så hög impedans. För låt säga en Supra Ply 3.4 så kanske man ska sikta in sig på ett motsånd på runt 50-80 ohm och en konding på kanske 15nF. För en foliekabel som den du föreslår så ligger det säkert lägre. Exakt var man hamnar är svårt att gissa utan man bör mäta sig fram till exakt värde. Det blir nämligen viktigare ju lägre karakteristisk impedans man har.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000