HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Plockade ihop ett beg system till mamma
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/01/08 :  19:05:22  Show Profile Send Leffler a Private Message
Det är väldigt kul att plocka ihop begagnade grejer till andra. Tänkte att jag skulle delge er följande lilla historia.

Min kära mor fick en "plaststereo" från någon radioaffär i julklapp, värd c:a 3000. När jag fick höra det så övertalade jag mina föräldrar att lämna tillbaka den och ge mig fria händer med den budgeten.

Sagt och gjort. Profilen för sakerna jag sökte var hög kvalitet för pengarna, och hög kvalitetskänsla. De yttersta hifi-parametrarna räknade jag med att få släppa på, dessutom är nog lite mjukt ljud att föredra för mamma, eftersom hon är lite känslig för skarpa ljud efter många år som gymnastiklärare.

Jag hittade först ett par svarta Dynaudio Audience 10 (stativare med 6,5" bas) här i Göteborg. Löfte om smidig affär, pengar i näven och inget packande och skickande ledde till att jag fick dem för 2000kr med ett par plexiglasstativ. Provlyssning i mitt system (Dyn A42:or, Vincent sv-226 och moddad Marantz cd)talade om att detta var oerhört bra för pengarna.

Men anledningen till att jag vågade gå på såpass förstärkarkrävande högtalare var att jag hittade ett pioneerpaket här på forumet - 1400 ink frakt för en A-616 och en PD-s502.

Idag blev det inkopplat - och oj vad det låter! Högtalarna ligger inte långt efter 42:orna på de flesta parametrar - förutom basen där de är betydligt fylligare, utan att direkt förlora rapphet. Förstärkaren har ett riktigt bra riaa, och bra drag. Svaga punkten är dock cd:n, som är långt efter min egen.

Ett kul uppdrag som slutade långt över förväntan - med ett system som jag med lätthet skulle kunna leva med själv, visserligen med reservation för cd:n, men den den rymdes inom budgeten.

Om jag inte rent av föredrar Audience 10 framför 42 pga basen, kanske skulle man byta till 52? Fast då går det ju mer pengar än hela mammas system kostade...

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/08 :  21:04:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag har just fått äran att guida min sambos väninna i hifidjungeln. Hon har just fått jobb (civilingenjör) och ska nu ha en riktig stereoanläggning. Detta blir intressant. Naturligtvis är jag extra nöjd med att just denna väninna, som är trend- och modemedveten (för att vara stockholmare), vill ha mer än en minianläggning. Min sambo ansätts från flera håll av evangeliet...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/01/08 :  21:21:31  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Med kunskap eller vänner med kunskap finns alla möjligheter att göra fynd.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/01/08 :  21:33:42  Show Profile Send Loopen a Private Message
Åååå ett par Audience 10 har jag haft. Byttes senare mot ett par 20. Nostalgi. Den röda randen.....

//
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/09 :  00:56:47  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Guldfisk!

Hon ska ha ett par sådana här:



Eller möjligtvis dessa:



http://www.midasstudios.fi/speakers/index.html
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/09 :  12:46:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag blir förvånad om hon har en större budget än 15 000 kr och räknar med under 10 000 kr.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/01/09 :  18:03:35  Show Profile Send Leffler a Private Message
Det är lite jobbigt att bli påmind om hur extrem lagen om minskande avkastning är inom HiFi... Hittar man rätt beggade grejer får 95% av prestandan till halva priset. VIll man uppgradera betalar man dubblet så mycket för 5% vinst...
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/14 :  18:38:12  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Sitter och hagglar just nu. Budget runt 10 000 kr.

Just nu inne på billig hembioreceiver från Sony eller Pioneer för 2200-2400 kr med tillhörande regionfri DVD-spelare med HDMI från samma märke för 1600-1700 kr. Totalt runt 4000 kr. Hon vill ha radio, så det blir hembioreceiver istället för stereoförstärkare. Samma märke och fjärrkontroll en förutsättning. Sony är snyggare och Pioneer har ibland högljudda DVD-spelare, så Sony ligger högst. Denon-paket (1707+1730) skulle kosta 2000 kr till, som vi hellre lägger på högtalarna.

Till detta stereoljud. Jag har rekommenderat stativhögtalare för 4000-6000 kr plus stativ för 1200 kr. Listan är:
B&W 601
Monitor Audio RS1
Dali Ikon 1 eller 2
Quad 12L (v2)
Ino Audio piP (jag monterar)
Amphion Helium II

Tillkommer gör kablar. Dessutom ska hon ha en TV som har separat budget och inte behöver tas upp här.

Nu ska vi ta paus och äta middag. Synpunkter?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/14 :  19:10:35  Show Profile Send huzze a Private Message
Med eller utan sub i systemet?
Tänker på min gamla Pioneer VSX-712 som utan sub lät tunt i basen, den orkade helt enkelt inte. Men det kanske är bättre på nyare årgångar...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/14 :  20:52:31  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ingen subbas. Jag är av uppfattningen att högtalare och rum bestämmer ljudet avsevärt mer än elektroniken.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/14 :  21:10:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Då måste jag få nämna Audiovector K1 Super (lite åt Dali-hållet)
Återspeglar naturligtvis min högtalarsmak, men de har en fördel att de finns i många utföranden.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/14 21:11:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000