HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Toots Thielemans - One more for the road
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/06 :  15:23:47  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message


Titel: Toots Thielemans - One ore for the road
Utgivningsår: 2006
Label: Universal Music/Verve
Media: CD Album
Referens#: 0602498737767
Kategori: Jazz


Jag blev helt paff när jag såg denna skiva. Jag köper Toots för hans egen skull, men på denna skiva har munspels- och tillika jazzlegenden samlat ihop några av mina favoritvokalister. Vad sägs om Silje Nergaard, Lizz Wright, Madeleine Peyroux, Oleta Adams?

På de spår de stora vokalisterna medverkar låter han dem träda fram, och sången dominerar nästan helt. Det känns lite märkligt med tanke på att Jamie Cullum och Lizz Wright skulle kunna vara hans barnbarn. Toots var där de är nu på 50-talet och har nästan bibehållit sin popularitet sedan dess. Toots har spelat med Charlie Parker, Nat King Cole, Ella Fitzgerald, Bill Evans, Miles Davis, Quincy Jones, Jaco Pastorius, Paul Simon m.fl.
På helt instrumentala spår träder dock Toots fram och levererar fantastiska harmonier. Det är dessa spår och Silje Nergaard som hitills gör starkast intryck på mig.
Bandet är proffsigt och helt samspelta med Toots. Instrumentering varierar från spår till spår med trummor, bas, gitarr, vibrafon, orgel, piano och trumpet.

En kanonplatta för avslappnade tillfällen.

Tyvärr finns den (än så länge?) bara på cd. Inspelningen är bra.


quote:
Man, you're not from Brussels, you're from Mississippi / Quincy Jones om Toots


Calle

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/01/06 16:46:21

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/06 :  18:53:15  Show Profile Send Vox a Private Message
Står högt upp på min inköpslista.........

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/06 :  19:19:04  Show Profile
Denna ska vi provlyssna, damer som sjunger bra är alltid trevligt!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/01/07 :  20:47:24  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Kul! Har kört den X-antal gånger sedan den kom ut. En av årets bästa CD-köp enligt mig. Och den är inte bra lygn utan det svänger friskt på flera spår ;-)
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000