calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 15:23:47
|
Titel: Toots Thielemans - One ore for the road Utgivningsår: 2006 Label: Universal Music/Verve Media: CD Album Referens#: 0602498737767 Kategori: Jazz
Jag blev helt paff när jag såg denna skiva. Jag köper Toots för hans egen skull, men på denna skiva har munspels- och tillika jazzlegenden samlat ihop några av mina favoritvokalister. Vad sägs om Silje Nergaard, Lizz Wright, Madeleine Peyroux, Oleta Adams?
På de spår de stora vokalisterna medverkar låter han dem träda fram, och sången dominerar nästan helt. Det känns lite märkligt med tanke på att Jamie Cullum och Lizz Wright skulle kunna vara hans barnbarn. Toots var där de är nu på 50-talet och har nästan bibehållit sin popularitet sedan dess. Toots har spelat med Charlie Parker, Nat King Cole, Ella Fitzgerald, Bill Evans, Miles Davis, Quincy Jones, Jaco Pastorius, Paul Simon m.fl. På helt instrumentala spår träder dock Toots fram och levererar fantastiska harmonier. Det är dessa spår och Silje Nergaard som hitills gör starkast intryck på mig. Bandet är proffsigt och helt samspelta med Toots. Instrumentering varierar från spår till spår med trummor, bas, gitarr, vibrafon, orgel, piano och trumpet.
En kanonplatta för avslappnade tillfällen.
Tyvärr finns den (än så länge?) bara på cd. Inspelningen är bra.
quote: Man, you're not from Brussels, you're from Mississippi / Quincy Jones om Toots
Calle
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2007/01/06 16:46:21 |
|