HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nästa Floyd-platta i samlingen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:38:00  Show Profile Send Roq a Private Message
Det verkar ju finnas många Pink Floyd-fantaster på forumet.
Jag har upptäckt dem sent och började med att köpa DSOTM och sen Wish you were here (på rekommendation från brewitz). DSOTM blev omedelbart en favorit och nu gillar jag även Wish you were here.

Vilken blir nästa skiva att gå vidare med? Har hört att en del av deras skivor är mer "utflippade" (konstmusik?) och är i första hand inte så sugen på det. Kan tillägga att "Time" är en stark favorit från de två skivorna jag har - grymt bra!

Är det The Wall som gäller?

Edited by - Roq on 2007/01/05 23:38:38

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:54:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om du köper Animal som var mellan wish you och the Wall så var beredd på att det INTE låter som floyd jämfört mot dom skivorna du har.

The Wall är riktigt bra
Final cut är bra
Vill du köra vidare efter dom så är Waters första solo Pros and cons of hitchhiking ett måste !!

The wall får man se som en helhet som flyter ihop vilket även dina platter gör. Pros an cons är väldigt lik the Wall på det sättet o texterna är underbara.

Animal är musikaliskt väldigt anti Floyd (om man kan skriva så) jämfört med plattorna före o Floyd tar 5 steg tillbaka i musikstil.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/06 01:20:40
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/06 :  00:33:31  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Nästa blir "Piper At The gates Of Dawn", på vinyl.

Johan, du menar väl Animals???

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/06 :  00:48:32  Show Profile Send iroise a Private Message
Hoppa över UmmaGumma
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/01/06 :  01:11:39  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Då Ummagumma inte verkar vara aktuell kanske man får puffa för följande två alster, det är två av deras tidigare, The piper at the gates of dawn & A saucerful of secrets. Tycker att de bör höras. Tycker även att Atom heart mother är mkt bra, har alltid varit svag för "If".

J. Ullberg
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/06 :  01:20:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Johan, du menar väl Animals???


Tack !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/06 :  01:22:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det som gjordes före Dark side är ofta förbisett o det är inte direkt lättlyssnat många ggr.

Atom Heart Mother är bra samma med Live at Pompeji den rekomenderar jag verkligen !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/01/06 :  08:37:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag lägger min röst på The Wall. Det är min mest spelade skiva någonsin. Jag kan inte bli trött på den nån längre tid. Så ångestladdad och panikslagen skiva. Ett mästerverk!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/06 :  08:53:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
The Wall kan du inte vara utan,om du ska lyssna på Floyd!

Något lättare kan väl vara Division Bell...?
Där märker man separeringen kraftigt och vilka texter det drar fram,underbar skiva!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/06 :  08:59:49  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Bli trött på the Wall...?Finns inte!

Såg den senast igår hos en kompis,som fick dvdn av mig i juklapp.
Planerat att se the Wall Live in Berlin idag oxå.Men ine e jag trött på den...tvärtom.

Men det är en komplicerad skiva,absolut.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/06 :  09:02:42  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Hoppa över UmmaGumma


Hädare!

Several species of small furry animals gathered together in a cave,
and grooving with a pict!

I rest my case...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/01/06 :  09:46:13  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Obscured by clouds har också sina fördelar.... väldigt mjuk och fin med mycket gitarr spel a la Guilmor
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/01/06 :  10:06:34  Show Profile Send bliss a Private Message
Faktum är att jag lyssnade på Ummagumma igårkväll och liveskivan är jäkligt bra alltså, både innehåll och ljud (har en fransk förstapress). "Careful with that axe, Eugene" levereras i en underbar version tycker jag. Studioplattan är lite svårare Svårt att plocka ut nån enskild skiva, de är rätt olika och speciella på sina sätt. Jag älskar Meddle personligen, men ett sätt kan ju vara att du köper samlingsplattan Echoes och ser vad du gillar. Den finns både på cd och vinyl (naturligtvis äger man båda, nördig som man är.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/01/06 :  10:57:34  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Även om Animals inte låter som DSOTM eller Wish, rankar jag den som nummer tre. Underbar platta. Sedan The wall.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/01/06 :  11:23:56  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Med riska att bli kallad hädare och förrädare så har jag inte "The Wall" och inte heller "Umma Gumma"

Inte längre iaf.

Ska införskaffas ännu en gång, nu på CD

Lite OT, men när man pratar om tidiga Pink Floyd så kommer jag osökt in på "Manfred Mann's Earth Band"'s skivor från 70-talet, och dessa är ju MINST lika bra som PF.
Lyssna bara på Messin, Solar Fire, The Roaring Silence, mfl, mfl

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2007/01/06 :  14:27:47  Show Profile Send Jonas a Private Message
Köp Animals och The Wall! Dessa ihop med de två du redan har är ungefär det som jag lyssnade riktigt mycket på innan jag lärde mig att på riktigt uppskatta de tidigare grejorna som A Saucerful of Secrets och The Piper at the Gates of Dawn. Efter Animals och The Wall kan du gå på Meddle som är riktigt riktigt bra. Säger bara Echoes... Gillar du The Wall kan du även gå på The Final Cut som är sista skivan innan de splittrades, den är lik The Wall men präglas kanske ännu mer av Waters på egen hand eller hur man nu ska säga. Även Pros and Cons of Hitchhiking som nämns ovan med Rogers Waters solo är riktigt bra.
Live at Pompeii på dvd är den bästa livekonserten jag sett, trots att den spelas utan publik. Rekommenderas starkt om man vill pröva det tidigare Floyd!
Som du ser finns det hur mycket helst som är fantastiskt bra med PF. Kör så det ryker!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/06 :  15:12:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tillhör också Pink Floyd-generationen, eller vad man ska kalla det, och lyssnade mycket på dem när det begav sig redan under 70-talet. Och alltjämt ligger de ofta i CD-spelaren...

Generellt tycker jag alla Pink Floyds skivor vinner i längden! Ju mer man lyssnar desto bättre blir de. Och det gäller som sagt alla skivor som kommit för mina öron hittills. På det sättet liknar Pink Floyd mycket klassisk musik - de kräver litet av sina lyssnare.

Svaret på den första frågan om vad som bör köpas härnäst tycker jag är "The Wall". Den är både bra och en klassiker, precis som nämnts tidigare i tråden. Personligen tycker jag att det är en skiva som bör finnas i varje skivhylla med mer än tio skivor - oavsett musiksmak. Finns både som live- och studioinspelning. Båda är bra och jag kan inte rekommendera någon framför den andra.

Sedan är det enbart att gå vidare med de övriga skivorna i önskad riktning. Jag skulle börja att gå bakåt, för att därigenom lära känna Pink Floyds musikaliska rötter.

För övrigt kan jag tillägga att att den artonårige sonen numera har minst lika många Pink Floyd-utgåvor som jag i sin skivhylla. Eftersom de attraherar även nya lyssnare inbillar jag mig att Pink Floyd kommer att tillhöra de verkliga klassikerna från det sena 1900-talets musik lång tid framöver.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2007/01/06 :  15:29:30  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jag kan ju nämna att jag är 26 år kanske.
Jörgen G! Jag tycker att live-versionen av The Wall är bra, men tyvärr är inte inspelningskvaliteten den bästa. Den saknar väldigt mycket dynamik om man jämför med studio-skivan. Om man nu bryr sig om sånt förstås. Jag tycker dock att det är tråkigt när till exempel Bring The Boys Back Home inte får upplevas så bombastisk som den faktiskt är på studio-plattan.
MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/06 :  16:54:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jonas - visst är studio- och liveinspelningarna av The Wall olika. Men jag är inte människa att framhålla den ena som bättre än den andra. Min fru föredrar t ex liveinspelnigen. Hon tycker att publikens engagemang ger ett mervärde.

Men som sagt jag kan inte rekommendera någon av dem.

Nu ska jag lägga "Atom Heart Mother" i CD-spelaren. Den har jag inte lyssnat på så mycket i modern tid, att den alltjämt blir bättre för varje genomlyssning...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/06 :  17:05:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jörgen G! Jag tycker att live-versionen av The Wall är bra, men tyvärr är inte inspelningskvaliteten den bästa. Den saknar väldigt mycket dynamik om man jämför med studio-skivan. Om man nu bryr sig om sånt förstås. Jag tycker dock att det är tråkigt när till exempel Bring The Boys Back Home inte får upplevas så bombastisk som den faktiskt är på studio-plattan.


Man hör att viss teknik var i sin linda när den spelades in. In the Flesh spelades inte av Floyd utan av the surregat band vilket hörs på att brusnivån o dynamiken inte är i närheten av den som finns när Floyd börjar.

Det är bättre krut i grejerna helt enkelt.

Samma när Waters sitter i sitt lilla rum uppe i muren o sjunger. Trådlös mick används o noisegaten får jobba stenhårt vilket hörs på toj för tydligt. Annars gillar jag skivan starkt då man får med livekänslan i låtarna. Häftet som följer med är även mycket informativt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/01/06 :  18:21:17  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag är en av pf-hädarna och håller Division Bell som en av de främsta. Visserligen utan Waters men i mitt tycke blev det för mycket Waters på Final Cut som är ett mycket bra album (inte minst hifi-mässigt) bortsett från några av Waters sånginsatser. Inte undra på att PF splittrades efter det, enmansshower är inte bra för band med flera kreatörer.

The Wall är nog vad du skall fortsätta med.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/06 :  22:30:22  Show Profile Send Lovan a Private Message
Min personliga favoritplatta från PF är nog "A momentary lapse of reason". Det jag gillar med DSOTM och den här är just att båda har någon form av röd tråd genom låtarna. Lite lugnare känsla. Mycket atmosfäriska effekter(ljud från åror som paddlar, inspelade röster från comradio etc)

Annars tycker jag defintivt att du borde satsa på en samlingsskiva(om du nu inte redan har). Pulse, Echoes eller Delicate Sound of Thunder. DSoT och Pulse är inspelade konserter. Båda ger en gåshud när dom börjar spela Shine on you crazy diamond
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:31:33  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Tekniskt sett är Momentary Lapse inte en redig Floyd-skiva,men lik förbannat bra.

Bara Gilmour som spelar och Mason oxå har jag för mig...
Rätta mig om jag har fel,det är en order!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:58:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tycker inte att man ska fortsätta med Echoes om man väl börjat lyssna på originalalbumen. Pink Floyds album är i allra högsta grad helheter och musiken gör sig bäst i sitt ursprungliga sammanhang. Echoes blir allt för fragmenterad för att vara riktigt njutbar.

Däremot kan Echoes vara en idé för bilen t ex. Men den anses inte vara av bästa kvalitet när det gäller det tekniska - komprimering och sånt...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/01/07 :  00:35:18  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Jag tycker inte att man ska fortsätta med Echoes om man väl börjat lyssna på originalalbumen. Pink Floyds album är i allra högsta grad helheter och musiken gör sig bäst i sitt ursprungliga sammanhang. Echoes blir allt för fragmenterad för att vara riktigt njutbar.

Håller med om det. Annars kan samlingar vara rätt trevliga.
Bra med lite olika synpunkter annars...ska fundera lite.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/07 :  06:33:51  Show Profile Send Lovan a Private Message
quote:
Tekniskt sett är Momentary Lapse inte en redig Floyd-skiva,men lik förbannat bra.

Bara Gilmour som spelar och Mason oxå har jag för mig...
Rätta mig om jag har fel,det är en order!


Kanske därför jag gillar den så mycket
Man ska inte svära i kyrkan men det retar alltid någon
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000