HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra SACD Spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/01/05 :  14:25:07  Show Profile Send svejk a Private Message
Har nu en Pioneer565a dvd som klarar det mesta, men mer väldjud står på önskelistan. Har börjat fundera lite på en riktigt bra SACD maskin. Skall fixa att spela DVD film. Skall användas till det och SACD plattor. Min License TEAC combo skall defenitivt stå kvar. Något begagnat för under 10 loppor.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/01/05 :  22:55:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Ingen som lyssnat på SACD?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:58:09  Show Profile Send Loopen a Private Message
Nä alla lyssnar på vinyl

Allvarligt så kanske en Pioneer DVD989 kan vara ett bra beg köp. Kanonbild och enligt många mycket bra ljud. Sen så har ju Denon några modeller som kan vara av intresse. Marantz kanske?

Lycka till med letandet.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/06 :  11:07:21  Show Profile Send freann a Private Message
SACD är fantastiskt. Kika efter tidiga Sony- och sena Marantz-modeller. Denon 3900 ska vara bra.
Själv har jag en Sony SCD-555ES moddad enligt Allen Wright på www.vacuumstate.com. The best there is.

Köp SACD-skivor härifrån! http://www.acousticsounds.com/

Edited by - freann on 2007/01/06 11:09:58
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/01/06 :  11:14:14  Show Profile Send snakeman666 a Private Message
Har själv en marantz Dv8400 som är en kanon bra maskin. Brukar gå att hitta beg för en 5000-6000 kr

Edited by - snakeman666 on 2007/01/06 21:42:22
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/01/06 :  12:11:42  Show Profile Send svejk a Private Message
Tackar börjar få en bild åt vilket håll jag skall börja titta.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/01/06 :  13:16:12  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag gillar sacd och har en Marantz SA11 1S samt en Sony Dvp900. Jag har även haft Sony Scd 777ES. Bäst av dessa tre är Marantzen utan tvekan.

Mest prisvärt är nog en Sony Dvp 900. Mycket bra dvd dessutom, du hittar en sådan begagnad runt 1 500:-och den är faktiskt mycket bra på Sacd, både stereo och multichannel (utan att ha samma pondus som Marantzen dock)

lycka till!

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/01/06 :  16:27:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
SACD ger ofta bra ljud men problemet är att det finns alldeles för få skivor utgivna i formatet för att det ska vara intressant att köpa en spelare som klarar SACD.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/01/06 :  18:40:01  Show Profile Send Karla a Private Message
Kan rekommendera Marantz 9500. Även bra 2-kanalsljud.
Visst är det synd att utbudet på SACD är smalt, men dom
få skivorna man har, gör ändå att det är svårt att byta
bort en multispelare. Har länge i och för sig vart sugen på en
renodlad cd-spelare. Men just SACD gör att en Marantz SA-11 står
högst på önskelistan. Och har inte riktigt råd med en sån...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/06 :  21:47:07  Show Profile Send Vox a Private Message
Har haft en SACD-spelare som fick lite problem med avläsning mm. Bytte den mot en "vanlig" spelare, men suget efter SACD har tagit ny fart så nu kikar jag efter en ny.

Ska titta lite extra på NAD M5 då jag hört lite gott om den, men överst på önskelistan står Marantz SA11-1S.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/01/07 :  11:58:19  Show Profile Send esl a Private Message
SACD är super och köper bara SACD numera. Har hittat otroligt mycket bra musik dessutom.
Kanske inte "lugna favoriter låtar" men då har man ju radion... hehe
Om du vill köpa en bra CD spelare så kan du ju köpa en lös SONY SCD 950 begagnat för 1500:- som är toppen.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/01/07 :  12:15:49  Show Profile Send PeterL a Private Message
SACD lär inte leva länge till, blir bara en liten obetydlig parentes i historien. Sannolikheten för att nya fonogram i detta format fortfarande skulle släppas om en 2-3 år är väl rätt osannolikt.

PeterL
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/07 :  14:02:10  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
SACD lär inte leva länge till, blir bara en liten obetydlig parentes i historien. Sannolikheten för att nya fonogram i detta format fortfarande skulle släppas om en 2-3 år är väl rätt osannolikt.


Tyvärr är jag till 99 % säker på att PeterL har rätt i detta. Tyvärr eftersom det vore bra för branschen om ett audiofil-format når framgångar istället för alla cd-skivor med dåligt ljud som släpps.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/07 :  16:30:32  Show Profile Send freann a Private Message
Jag tror precis tvärt om. CD-skivan blir allt mer marginaliserad som produkt. Skivbolagen satsar mer och bredare på nedladdning. Audiofilformaten (vinyl & SACD) blomstrar i sin lilla niche. Det återspeglas i antalet nya 2-kanalsprodukter i kategorierna vinylspelare & SACD-spelare kontra rena cd-spelare...
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/07 :  17:49:34  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Jag tror precis tvärt om. CD-skivan blir allt mer marginaliserad som produkt. Skivbolagen satsar mer och bredare på nedladdning. Audiofilformaten (vinyl & SACD) blomstrar i sin lilla niche. Det återspeglas i antalet nya 2-kanalsprodukter i kategorierna vinylspelare & SACD-spelare kontra rena cd-spelare...


Visst är det så att cd-skivan och cd-spelaren är på väg utför, men kommer ändå att vara det största och vanligaste formatet i minst 3-4 år till. Kom ihåg att väldigt många människor har stora cd-samlingar, som de vill kunna spela med så bra ljud som möjligt = den rena cd-spelaren är den bästa lösningen (enligt mig). Men detta innebär inte att SACD och vinyl är framtidens format precis, utan kommer att användas av en liten liten del av ljudintresserade.

Vinyl tror jag kommer att bestå tack vare entusiasterna om än i väldigt liten skala eftersom formatet är klumpigt, platskrävande och osmidigt. SACD och DVD-Audio dör ut och ersätts av ett annat format, tex en ljudmässig motsvarighet till Blue-Ray eller HD-DVD.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/07 :  18:35:18  Show Profile Send freann a Private Message
Javisst - CD:n kommer att finna kvar i mååånga år till.
Grejjen är att CD-n är opraktisk som produkt ur skivbolagens synvinkel. Den går att piratkopiera och är dyr att tillverka och distribuera. Jämför mot digital nedladdning. Både nya releaser såväl som artisters hela back-kataloger läggs ut på iTunes. Det är betydligt enklare och billigare för både stor och små skivbolag.
Trenden hos musikkonsumenterna är tvådelad: antingen betalar vi så lite som möjlight för digital nedladdning av enstaka låtar och hela album (iTunes etc). Eller så är priset oväsentligt men kvalitetskraven skyhöga på innehåll och förpackning (SACD, vinyl & boxar).

Blue-Ray och HD-DCD är både väldigt dåligt stöd för ren 2-kanals musik. Jämför med CD-skivan är de extremt dyrt att distribuera stereomusik på dessa format. Dessutom är de så sönderkompromissade som produkter...
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/01/07 :  18:41:27  Show Profile Send Orpheus a Private Message
jag tror inte att trådskaparen ville ha massa spekulationer om SACD vara eller icke vara,då faktiskt topicen talar sitt tydliga språk!

Förövrigt har jag aldrig lyssnat på formatet men Maranzen är snygg!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2007/01/07 18:42:40
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/07 :  18:42:41  Show Profile Send freann a Private Message
Tillägg: SACD är attraktivt som medium eftersom det inte går att kopiera digitalt, i motsats till DVD-Audio.
Vinyl: det är relativt enkelt för småbolag att köpa rättigheterna till att album för en limiterad utgåva på ett format som inte konkurrerar med de vanliga kanalerna. Dessutom är det "kopieringssäkert"...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/07 :  18:43:54  Show Profile Send freann a Private Message
...ber om ursäkt..! Blev lite väl engagerad där...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/01/07 :  18:57:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Tror också att det överlever, entuiastprodukter gör alltid det. Vinyl tex har vart dödförklarat många gånger. Bara bra att min fråga breddas. Har en tämligen ordentlig cd samling vill naturligtvis ha ut så mycket som möjligt av dessa ettor o nollor. Vinyl är omöjligt rent praktiskt för mig pga fysiskt handikapp, annars hade aldrig min vinyl samling och grammofon sålts. Är sugen på ett format till. Har ett gäng SACD hybrider som jag skulle vilja testa ordentligt. Min Pioneer565a räcker inte till.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/07 :  19:30:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
freann: Båda blålaserformaten stödjer helt okomprimerad musik 24 bitar/196 kHz (dvs. DVD-A men nu i upp till 6 kanaler) så det finns inga tekniska skäl varför ljudkvalitén ska bli sämre med dessa.
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2007/01/07 :  19:32:42  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag tycker att det kommer ut mer och mer på SACD, lyssna bara på Moody Blues nyutgivna SACD! Den upplösning och välljud som man får via en bra SACD spelare är det svårt att klara sig utan :-)

Svejk: du kommer inte att bli besviken om du satsar på en bra SACD spelare. Men som för allt annat, varierar kvaliteten på SACD också: vissa låter otroligt bra och andra bara lite bättre än cd.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000