HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad skiljer ring-trafo gentemot järnkärna??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:39:35  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag undrar vilken som är bäst!

Snackade med en representant från Yamaha som demade en av deras nya stärkare (AZ-1 (30tkr))och frågade då varför de kör med järnkärne-tekniken istället för ring, varför jag undrade var därför flertalet av dagens "high end" grejer kör ju med ring.

Då påstod han att järnkärne-tekniken har sprungit förbiom ring-tekniken, och att de lever på att det var bättre för ungeför men inser inte att tider förändras...

Har han rätt?

FÖr och nackdelar tacka!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Gumby
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:04:59  Show Profile Send Gumby a Private Message
Tjenare!
Han har.....fel!
Den stora fördelen med ringkärnetrafon är att den producerar mindre EMI. Dessutom är dom fysiskt mindre- dock dyrare.
Inte så att en "järnkärne-trafo" är dålig,med killens argument låter som försäljningsmambojambo i mina öron.

.Gumby

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:52:58  Show Profile Send MrOhm a Private Message
quote:

hehe sant så sant....gillar dina försäljningsmambojambo-uttryck..de är så härliga hhehehe
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:29:46  Show Profile Send yalpa a Private Message
Om man byter ut torroiden mot en järnkärna med liknande prestanda/egenskaper, så blir det med all sannolikhet en försämring. Dock finns det en massa andra saker som också påverkar ljudet, så det gäller att inte hänga upp sig på enskilda delar.

Tillverkare älskar att flasha, det är nästan omöjligt att objektivt få bedömma en produkt, förväntningar finns redan där och förstör första intrycket. Tyvärr så hinner man köpa skiten innan den objektiva bedömningsförmågan kommer tillbax.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/11/26 :  20:26:05  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
På vilket sätt blir det försämring?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:30:59  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag vet inte, du lär aldrig hitta två identiska förstärkare där bara trafona skiljer sig...men det sägs att ringkärna ska vara bättre, den avger mindre störningar till omkringliggande elektronik, finns säkert fler anledningar, som att den är snygg.

sen kör Linn med ringkärna och jag gillar deras elektronik, så mer ringar tack!
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/11/27 :  09:05:04  Show Profile Send KC a Private Message
Läste faktiskt en artikel om de där isolatorerna från Isotek där de hävdade precis
samma sak, faktiskt. Kanske är nackdelarna med järnkärnetrafos bortutvecklade?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000