HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stärkaren / CD'n brann men fungerar - hur???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2007/01/04 :  15:45:42  Show Profile Send LieS a Private Message
Hola,

Jag har en arcam 65+stärkare och en arcam cd72. Cd'n står ovanpå stärkaren. Strax före jul kollade på en film, och körde ljudet från datorn genom stärkaren. Signalen från datorn är rätt låg, så volymen är uppdragen högt, ca fem i tolv. Cd'n är påslagen, men inte igång. Plötsligt stiger det en rökpelare från enheterna, och jag springer fram och andas in bränd plast eller vad det må vara, och rycker ur sladdarna.

Första problemet är att identifiera om det är stärkaren eller cd'n som brunnit. Stärkaren fortsatte spela tills jag ryckte ur strömmen, och cd'n är den som luktar mest rök. Lite märkligt dock eftersom cd'n inte kördes. Kan det vara nätaggregatet? Å andra sidan, eftersom cd'n står på stärkaren kan röken från stärkaren åkt in i cd'n och det är därför den luktar mest.

När jag öppnar dem hittar jag inget som är smält eller bränt vid en snabb anblick.

Jag åkte hemifrån dan efter, och är nu tillbaka. Kopplar ihop det, och kör igång, och allt fungerar fint. Tycker det är lite märkligt.

Någon som vågar sig på en gissning på vad som hände och om det är en indikation på att jag borde göra något.

Mvh
/erik

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2007/01/04 :  22:02:31  Show Profile Send coldcut a Private Message
Damm som samlat sig olämpligt och skapat en liten brasa..??
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:04:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Satt datorn i samma vägguttag som stereon? Jag vet av egen erfarenhet att det kan uppstå VÄLDIGT höga spänningsskillnader mellan jord på datorn och stereon om man ex. drar långa sladdar mellan olika rum (över hundra volt). Det kan ge stora störströmmar och om då förstärkningen är hög så kan nog förstärkaren brinna om man har otur.
Däremot borde det inte påverka Cd spelaren.

Alternativ 2 är att du spelade Bob Hund, det kan också få förstärkare att börja ryka
(obs skämt!)
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/01/05 :  14:03:46  Show Profile Send Nykmark a Private Message
f95toli> Alt.2: Haha!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/01/05 :  23:02:48  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Ströminrusningsmotstånd kan smälta i höljet & explodera, men likförbannat spelar det vidare.

MvH jawen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000