Author |
Topic |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 13:59:58
|
Hej
Är precis klar med min svägerskas bilder från somras. Där har jag sparat alla bilder i tiff (en och en). Nu skall jag göra en batch så att tiff bilderna konventeras till jpg igen. Enklast gör man det genom en batch istället för att spara en och en.
Men hur jag en gör så funkar det inte. Jag har gjort ett makro där jag sparar som och sedan stänger. Stoppar inspelningen och går till automate, letar upp foldern den skall ta ifrån, destination sätter jag inget. Men den bara öppnar och stänger bilder utan att spara om till det nya formatet. Vad gör jag för fel?? |
Min fotosida på flickr
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 14:19:03
|
Själv kör jag ett bildvisningsprogram som heter ACDSee, där är det bara att markera alla bilder och välja det format man vill konvertera dem till. |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 14:33:02
|
Om det är viktigt att det just är photoshop du ska använda så är det ju bra om det framgår i frågan. |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 14:50:53
|
Problemet är att man inte kan påverka filnamnet relativt i spara som-dialogen. Jag hade problem med själv tidigare när jag skriv lite "actions". Det finns förmodligen massor med enkla shareware-program som fixar din konvertering på ett betydligt enklare sätt |
/Jonas
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 17:48:20
|
Så här kanske ?
Sen körde jag det som ett batchjobb,, Inga problem |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 13:39:01
|
Oj lät lite sur när jag svarade, vilket jag inte var, och naturligtvis skulle jag sagt det gällde Photoshop. Zalve hur fick du att det står convert till jpg osv i makrot? Spelar jag in ett makro så står det bara save fast jag konventerar om från tiff till jpg. Så här gjorde jag. Har löst det nämligen men inte på samma sätt som Zalve
Kollade fotosidan.se
http://www.fotosidan.se/cldoc/3765.htm Fast endast omvandlingen till jpg inte det andra. Samma sak här han får det också att det står som, när det står endast save på min. Strunt samma det funkar. Problemet är bara att den sparar inte i samma filnamn utan jag får byta namn i batchproceduren. Typ som Pertmann gör så klickar för rutan igonera och spara som tresiffrigt.
Tack för hjälpen
|
Min fotosida på flickr
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 14:37:19
|
Convert får du när man väljer att köra 8bitar istället för 16bitar.
Vad är det för annan omvandling du vill göra? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 17:42:40
|
nu är jag snurrig och trött. Aha du menar det står convert när man omvandlar från 8 till 16 bitar. Nu kör jag för det mesta 8 bitar så där sprack det. Nej det var bara att omvandla från tiff till jpg.
1.Öppnade första bilden i mappen. spelade in ett makro.Spara som (såg till ta bortfilnamnet och sparadedet i jpg. Stäng och stoppade inspelningen. Gick sedan till batchen. Letade upp mappen och mitt makro och körde igång. Men det enda den gjorde var att spara om i samma format, stänga öppna spara om i samma format osv. Men som sagt nu funkar det bara det att jag inte kan spara i samma filnman som jag egentligen ville |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 19:58:10
|
Näe,,, Där det står convert omvandlar jag från 16 till 8 bitar.
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
|
Topic |
|