HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Att göra en batch från tiff till jpg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/01/03 :  13:59:58  Show Profile Send matså a Private Message
Hej

Är precis klar med min svägerskas bilder från somras. Där har jag sparat alla bilder i tiff (en och en). Nu skall jag göra en batch så att tiff bilderna konventeras till jpg igen. Enklast gör man det genom en batch istället för att spara en och en.

Men hur jag en gör så funkar det inte. Jag har gjort ett makro där jag sparar som och sedan stänger. Stoppar inspelningen och går till automate, letar upp foldern den skall ta ifrån, destination sätter jag inget. Men den bara öppnar och stänger bilder utan att spara om till det nya formatet. Vad gör jag för fel??

Min fotosida på flickr

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/01/03 :  14:19:03  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Själv kör jag ett bildvisningsprogram som heter ACDSee, där är det bara att markera alla bilder och välja det format man vill konvertera dem till.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/01/03 :  14:28:51  Show Profile Send matså a Private Message
jo men det är ju hjälper ju inte mig i photoshop.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/01/03 :  14:33:02  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Om det är viktigt att det just är photoshop du ska använda så är det ju bra om det framgår i frågan.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/03 :  14:50:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Problemet är att man inte kan påverka filnamnet relativt i spara som-dialogen. Jag hade problem med själv tidigare när jag skriv lite "actions". Det finns förmodligen massor med enkla shareware-program som fixar din konvertering på ett betydligt enklare sätt

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/01/03 :  14:51:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Första träffraden i Google: http://www.coolutils.com/TIFF-to-JPEG

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/03 :  17:48:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Så här kanske ?

Sen körde jag det som ett batchjobb,, Inga problem

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/01/04 :  13:39:01  Show Profile Send matså a Private Message
Oj lät lite sur när jag svarade, vilket jag inte var, och naturligtvis skulle jag sagt det gällde Photoshop. Zalve hur fick du att det står convert till jpg osv i makrot? Spelar jag in ett makro så står det bara save fast jag konventerar om från tiff till jpg. Så här gjorde jag. Har löst det nämligen men inte på samma sätt som Zalve

Kollade fotosidan.se

http://www.fotosidan.se/cldoc/3765.htm Fast endast omvandlingen till jpg inte det andra. Samma sak här han får det också att det står som, när det står endast save på min. Strunt samma det funkar. Problemet är bara att den sparar inte i samma filnamn utan jag får byta namn i batchproceduren. Typ som Pertmann gör så klickar för rutan igonera och spara som tresiffrigt.

Tack för hjälpen

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/04 :  14:37:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Convert får du när man väljer att köra 8bitar istället för 16bitar.

Vad är det för annan omvandling du vill göra?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/01/04 :  17:42:40  Show Profile Send matså a Private Message
nu är jag snurrig och trött. Aha du menar det står convert när man omvandlar från 8 till 16 bitar. Nu kör jag för det mesta 8 bitar så där sprack det. Nej det var bara att omvandla från tiff till jpg.

1.Öppnade första bilden i mappen. spelade in ett makro.Spara som (såg till ta bortfilnamnet och sparadedet i jpg. Stäng och stoppade inspelningen. Gick sedan till batchen. Letade upp mappen och mitt makro och körde igång. Men det enda den gjorde var att spara om i samma format, stänga öppna spara om i samma format osv. Men som sagt nu funkar det bara det att jag inte kan spara i samma filnman som jag egentligen ville

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/04 :  19:58:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Näe,,, Där det står convert omvandlar jag från 16 till 8 bitar.

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:05:14  Show Profile Send matså a Private Message
aha, nu blev jag klokare, herr Zalve, tack

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000