HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik från andra länder - Italien
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/03 :  10:56:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Under några glada studentår i Linköping introducerade en portugisisk korridorsgranne den italienska gruppen PFM (Premiata Forneria Marconi) för mig. Otrooligt rolig och mäktig musik!!

För ett år sedan fick jag hem lite MP3-filer med japansk musik - Ars Nova vilka hade italienska progressiva grupper som förebilder jämte gamla ELP. Alltså drog jag ner lite BMS - Banco Del Mutuo Soccorso och fick en riktig kick.

BMS spelar en sorts progressiv, experimentell, synt-artrock. Där finns skivor som låter mycket som PFM men flera skivor är instrumentella och låter tidvis som estniska In Spe.
Gruppen som fortfarande spelar (fast medlemmarna ser lite åldriga och rundmagade ut) presentera sig på sin hemsida BMS.

Om jag får göra ett snabbval skivor väljer jag:
Första albumet - Banco del Mutuo Soccorso (1972)


... di terra (1978)


Canto di primavera (1979)


Buone Notizie (1981)


Banco (1983)


Nudo (1997)


Edit. Missing Piece i Robertsfors har ett 10-tal titlar i sin katalog.

Edited by - soundbrigade on 2007/01/03 10:57:46
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000