HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips om tvåvägs stativare med Peerless HDS och...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

henlin
Starting Member

22 Posts

Posted - 2002/11/21 :  20:55:59  Show Profile Send henlin a Private Message
Hej, har funderat på att bygga en tvåvägs stativhögtalare, basreflex. Jag sitter och läser litegrann om lämpliga element och tänkte be om lite tips. Som bas/mellanregister har jag fastnat för Peerless HDS182, verkar ha goda prestanda till ett rimligt pris. Någon som har använt det elementet som kan dela med sig av sina erfarenheter? Var är det lämpligt att lägga delningsfrekvensen? Kom gärna med motiveringar, jag har inte byggt högtalare tidigare och vill gärna lära mig vad man ska tänka på i valet av sådana parametrar.

Diskant är jag mer osäker på, har tittat lite på Morel MDT32s (har en kompis som förespråkar Morel-diskanter så snart tillfälle ges) och några olika Vifa-modeller. Hiquphon OW1 som har diskuterats här på forumet nyligen såg inte heller dum ut, Focal verkar också ha många anhängare. Vilka är era favoriter?

Hur är det med matchningen av känslighet mellan bas/mellan och diskant, ska man sträva efter att hitta element med liknande värden eller korrigera i filtret? Ang. filter hade jag tänkt mig 2:a ordningens Linkwitz-Riley, ett bra val?

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/21 :  21:15:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Har byggt med HDS182 och Morel MDT-32s

Helt klart ett sjyst element och en bra kombi.
Jag använder L-R filter 12dB/okt med delningsfrekvens 2500Hz, jag tror inte den delningen är helt optimal men låter bra det gör det, men kan bli bättre.
Jag har dämpat mina lådor(basreflex) mer än vad som brukar rekommenderas, lät lite burkigt och spretigt med dämpning som normalt rek. till basreflex. Använd sök funktionen, vet att det finns en del trådar om HDS basarna.

Mina hembyggen

Go to Top of Page

henlin
Starting Member

22 Posts

Posted - 2002/11/21 :  21:20:56  Show Profile Send henlin a Private Message
Tack för tipsen chrille, snygga högtalare förresten. Vet du var man kan köpa Morels produkter i Sverige, de verkar ha försvunnit ur Ljudias sortiment?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/21 :  21:24:50  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by henlin

Tack för tipsen chrille, snygga högtalare förresten. Vet du var man kan köpa Morels produkter i Sverige, de verkar ha försvunnit ur Ljudias sortiment?

tack!
Jag köpte mina när ljudia hade utförsäljning. vet inte vem som säljer dem i Sverige nu.
Jag vet en del ställen i Tyskland som säljer.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:17:34  Show Profile Send celef a Private Message
Enl alla rykten verkar HDS vara mkt bra, jag har även hört rykten att de utan fasplugg skall vara lite bättre än de med fasplugg, detta trots ett lägre pris!

sound pollution
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/11/22 :  10:10:51  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Denna har jag funderingar på att bygga, men med lite roligare låda.

http://www.speaker-online.de/klippklapp/monitor.gif

http://www.speaker-online.de/klippklapp/index.htm

/Björn
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/22 :  10:29:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

den andra HDS utan fasplugg ser ut att ha en mkt finare kurva,
och JAG skulle välja den utan fasplugg då.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  11:38:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
En liten fördel till den utan fasplugg är att membranarean är större...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/22 :  13:55:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by henlin

X-pro har agenturen för Morel i Sverige nu.

Hälsningar Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.37 sekunder. Snitz Forums 2000