HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Gamla kablar" Är det okej eller är det färskvara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/01/02 :  17:00:46  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om man ramlar på högtalar och signalkablar som är 15 år gamla. Dock med helfräscha kontaktdon monterade. Om man förutsätter att lödningen är gjord med omsorg så borde dessa kablar fungera och hålla måttet än idag tycker jag.

Eller är kablar färskvara? Blir dem gamla och åldras inuti innanför plasten och får sämre ledningsförmåga och dyl.

Jag frågae för man verkar kunna få ett par schyssta kablar för inte allt för mtcket stålar om de har några år på nacken.

Just dessa kablar jag pratar om är kopparkablar om det nu spelar roll vet jag dock inte.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/01/02 :  17:45:59  Show Profile Send forken a Private Message
Helt omöjligt att svara på.

Ifall dessa kablar låter lika bra idag som när de tillverkades beror på en massa saker. Material åldras. Det är mer än ledaren som påverkar hur det låter, vad för isolationsmaterial spelar lika stor roll. Jag har inte kompetens nog att uttala mig om dessa kablar och tror inte någon annan här på forumet har det.

Lättast är att testa dem i ditt system. Ifall du är nöjd med dem så köp dem.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/02 :  17:48:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag vet egentligen inte, men...

Jag har vid ett par tillfällen stött på kablar som verkligen haft torr respektive litet kladdig isolering. Det var i samband med köp at 30-35 år gamla Carlssonhögtalare på loppis. Dessa kablar fick gå till elskroten. Docj utan att först provlyssnas då de var av typen grå skosnören.

För övrigt är jag lika intresserad av om det finns något generellt svar på dina funderingar Jon. Det är ju inte alls otroligt att ålder kan påverka kemin och fysiken i kablarna på ett ogynnsamt sätt. Sedan borde det ju också vara möjligt, men knapppast troligt, med motsatsen - att kablarna blir bättre i något avseende.

mvh/ Jörgen G

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/01/02 :  18:19:00  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Det beror på kvaliteten på materialen, ren koppar 99,99% eller 99,9999% koppar är väldigt känslig for luftföroreningar så om jackan och lödningen är tät så ska det inte vara några problem. Koppar av lägre kvalitet ergar ofta.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/01/02 :  18:31:17  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Hur många gånger är kablarna böjda? Hur många gånger är de vridna? På 15 år kan mycket hända.

Snoogens
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:01:35  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Så sant så sant.

Det låter bättre nu. Saken är att jag samtidigt som kabel provningen också valde att köra cdn balanserad istället för oballad.

Måste ta reda på vad det var som gjorde det bättre: båda, det ena eller det andra.....

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:53:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ändra bara en sak i taget om du vill veta vad som händer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/01/03 :  09:04:22  Show Profile Send Matrixen a Private Message
tex, Van den Huls Carbon fiberbaserade kablar skall vara okänsliga för åldring, förutsatt att man inte misshandlar eller klipper av dem förståss. Som flera sagt, det beror på hur varsamt de åldrats och material/konstruktion/terminering.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000