Author |
Topic |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/01/02 : 11:27:06
|
Jag och sambon har en massa bra filmer, serier etc på VHS, men vår JVC-video håller på att lägga av så därför funderar vi på ett köp av en DVD-inspelare med hårddisk. Att köpa en ny VHS-video känns lite onödigt.
Så till min fråga: Hur för man över materialet på videobanden till DVD-skivor? Kan man koppla videon till DVD-recordern eller hur gör man? Är nybörjare på området... :) |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2007/01/02 : 11:33:46
|
Snart kommer HDTV på starkare frammarch. Och med en tv som klarar 1080 linjer så tror jag inte man vill kolla på sunkig vhs kvalitet.
Men det borde väl gå att koppla in videon till dvd-recordern på något sätt och få över grejorna dit. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/01/02 : 11:41:48
|
Sant, men en HD-DVD-recorder eller Blueray-recorder får det bli längre fram, typ om några år. För inspelning i dagsläget är det ju DVD-recorder som gäller. Har heller ingen TV som klarar 1080 linjer, ska köpa en Full HD-klar LCD men det dröjer minst 1-2 år.
Men en ny VHS-video känns onödigt bara för att kunna se allt bra man har på VHS-banden som tex 5 fulla band med Våra värsta år
Så: Någon som vet hur man gör enligt ovan? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2007/01/02 : 11:45:13
|
Köper en begagnad vhs på blocket för nån hundring. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/01/02 : 11:47:09
|
quote: Köper en begagnad vhs på blocket för nån hundring.
Det är ju ett alternativ men DVD-recorder är ju mycket bekvämare och dessutom vill jag ha den inspelningsfunktionen när nytt material ska "bandas". |
|
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2007/01/02 : 11:48:31
|
Hej Matte76
Jag har en några år gammal Panasonic inspelningsbar DVD, utan hårddisk, men jag har själv fört över en del VHS till DVD-skivor så att grabben kan kolla sina filmer på sin DVD-spelare i sitt rum.
Jag har bara kopplat videon och DVD'n med scartkontakt och det var inga problem.
Dessutom finns det alltid (tror jag) en bra beskrivning i manualen på hur du ska göra med just den modellen du köper.
EDIT: Mmmmmm... 5 fulla VHS (240 min?) med Våra Värsta År? Jag skickar DVD-R skivor till dig så du får spela in dem till mig Annars tar jag med mig en flaska av den bästa Whiskeyn och våldgästar dig en helg |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
Edited by - CarlssonH on 2007/01/02 11:56:19 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/01/02 : 13:06:28
|
quote: 5 fulla VHS (240 min?) med Våra Värsta År? Jag skickar DVD-R skivor till dig så du får spela in dem till mig Annars tar jag med mig en flaska av den bästa Whiskeyn och våldgästar dig en helg
Japp, kanonserie verkligen!! |
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2007/01/02 : 13:48:27
|
DVD/hårddiskrecordern har ju en scartkontakt (bl a) som ingång. Denna kan ta emot signaler analogt från annan spelare (t ex VHS) eller digitalbox el dyl.
Så det är ju bara att koppla ihop och spela in. Ställ in kanal L1 eller L2 eller vad den heter när det handlar om yttre källa, så ska det väl funka. Jag har gjort så själv med ett avsnitt från en TV-serie som var inspelad på video innan vi hann köpa DVD/HD-inspelaren ...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2007/01/02 : 13:49:54
|
PS. Om du behöver låna en fungerande video-spelare så har jag 2 stycken! DS / Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 10:15:42
|
Min kompis köpte en DVD recorder och en HD-digital-satelit modtager...... Han blev lång i ansigtet när han forstod att han inte kan spela inn DVD från film. Så han har valgt att behålle en Video i sit setup. Kan man komma runt det der problemet på samma vis med en typ av scart-adaptra som kan ta bort macrovision kodningen? Selv har jeg mere end 120 VHS band med F1 på, många med 8 timmar, dessa vill jag gerna ha över på DVD..... Men jag tror inte jag orkar.
Rip
|
Tannoy SGM 1000 eoJeud... What else? EAC/Flac guide |
Edited by - rip59 on 2007/01/03 10:18:19 |
|
|
|
Topic |
|