HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Riktigt ovanliga skivor / Rariteter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/30 :  22:43:03  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Hur många här har riktigt ovanliga skivor / Rariteter som det är i stort sett omöjligt att få tag på?

Jag har en skiva som säkert passar in på beskrivningen, blev erbjuden en ansenlig summa pengar av en samlare för en del år sedan.

Skivan heter "Symfoni nr 1 för Televerket, Opus 161" och är skriven av Wlodek Gulgovski.
Skivan är inspelad i Berwaldhallen 1989 med medlemmar ur Radiosymfonikerna och Radiokören under ledning av Stig Westerberg.

Vad jag har förstått så gavs skivan ut i en väldigt begränsad upplaga.

Jag har fler rariteter, men dom tar vi senare

A balanced diet is a cookie in each hand.

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/30 :  22:47:56  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag har en del svåra skivor. Just nu är jag på resande fot men kan följa tråden och återkomma när jag är hemma igen.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/30 :  22:49:40  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Du är så välkommen med dina skivor när du kan

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2006/12/31 :  09:25:57  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har en del svåra skivor bla en del MFSL-lpn från 70-talet innan första konkursen bla Steely Dan - Kathy Lied har sett den i USA för över 800usd,har även en skiva med en grupp kallad Session 2 men bla.Lee Ritenour utgiven av Yamaha en sk.Not for sale-lp,japanpressad.Har också några Sheffield Lab-lpn The Missing Linc-Lincoln Mayorga,VolumeIII-Lincoln Mayorga,Discovered Again-Dave Grusin alla dessa Sheffield Lab-lpn är sk.live from the studio direct to the master disc.Vet dock inga priser på dessa skivor.
Mvh
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/12/31 :  13:19:35  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Nårga rariterer finns det, jag har t.ex. ca 150 Mobile Fidelity, varav de flesta är CD. Några exempel: alla Pink Floyd, Who´s Next, Duke Ellington "Blues in Orbit", f.ö. den första SACD som Mobile Fidelity gav ut innan konkursen 99, endast 2500 ex producerades.
På ingående är en Vinylutgåva av Roger Waters "Amused to Death".

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/31 :  18:27:16  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Leif Eriksson:
Om du har så många MF-skivor har du kanske två av mina favoriter?
Eagles "Hotel California" i 24 karat guld och James Gang "live in concert".

Köpte dem så fort de släpptes

Har även en 24 karat guld skiva med Joe Walsh, "The Smoker You Drink, The Player You Get", (originalet är från 1973) fast utgiven av MCA istället för Mobile Fidelity.
Den skivan har jag nu på vinyl, CD och 24 Karat guld CD


A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2006/12/31 18:31:53
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/12/31 :  20:02:56  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Om jag inte misstar mig så fanns "Hotel Califorina", bara på vinyl med Mobile Fidelity, och James Gang ver en tidig "Alu CD" från Mobile Fidelity. Jag har inte dessa.
Jag fokuserar numera på Vinyl, kanske byter ut "Guld CD" mot motsvarande på vinyl på lite sikt.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/31 :  20:55:50  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Leif Eriksson:

Jag ber om ursäkt
Min "Hotel California" 24 karat CD är inte MF, det är DCC som gav ut denna (skivnummer GZS-1024).

James Gang skivan är mycket riktigt en alu-cd, men den är ruggigt bra och en sak med den skivan (likaså med vinylen, som jag oxå har) är att det som hörs på skivan är vad som hördes på konserten, ingenting har lagts till eller tagits bort så man hör hur Walsh, Peters och Fox fick jobba så svetten lackade.

Hur som helst så platsar antagligen ingen av dessa två skivor i topicen då de inte är så ovanliga, ja, det skulle kanske vara vinylutgåvan av James Gang "live in concert" som kan va kinkig att få tag i idag.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2006/12/31 :  21:19:55  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag köpte Just One Night med Eric Clapton på MF guld-cd och vilket dåligt ljud den hade om man jämför med orginalet som kom 1979 eller 1980 på lp.Det låter väldigt underligt om den MF-utgåvan.
Mvh
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2007/01/01 :  04:38:49  Show Profile Send myskankan a Private Message
Etnica - Tribute / Intense Visitation promo 12". Tryckt i 50 exemplar, hela låten Intense Visitation finns bara på dom här 12:orna. Förutom dat/cdr och mp3 så klart.
Det är väl den enda riktigt ovanliga skiva jag har. Ett par som bara finns i ca: 1000 exemplar har jag också. Men det är en så pass okänd musikstil, så dom är inte helt omöjliga att få tag på.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/01/01 :  09:40:47  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har fått tag i ett antal masterband av olika artister det är ca 60 band det är inspelat i Abbey Road studion bla.och utgivet på DAT-band på de olika omslagen finns logotypen ifrån dom olika studios,artisterna varierar Paul McCartney,Billy Idol,Blur och det finns mycket svensk musik ifrån EMI-studion Roxette Ulf Lundell Olle Adolphsson Rebecca Thörnqvist och mycket mer.
Mvh
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/01/02 :  09:21:27  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag har en "Radio konsert" på en pressad, inte bränd, CD med Joe Walsh.

CD'n är komplett med alla reklam-avbrott och sändes i USA 1993 över ett antal radiostationer "over there".

CD'n är pressad av "Westwood One Radio Networks" och var menad för radioutsändning.

Det finns en del Westwood One CD's och vinyl i omlopp, framförallt i USA, men en del vill ju ha betalt som om det vore rent guld de säljer...

EDIT:
Jag är lite avis på dig, Neon Park

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2007/01/02 09:22:49
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/01/02 :  14:17:13  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hmmm, jag har massa singlar & E.P från främst Sisters of Mercy bla. Enter the Sisters & dance on glass. Promos och testpressar, vissa signerade av Andrew Eldrich.
Skivbolaget(Depeche)Mute:s första singel och - just det Michael Jacksons "music and me" i oöppnat, plastat fodral

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/02 :  14:50:56  Show Profile Send iroise a Private Message
Okey, jag har en del ovanliga skivor men hurvida de är att betrakta som svåra rariteter får ni själva avgöra: Jag har en hel del amerikanska jazz-orginalskivor på bolaget Blue note, Impulse, Contempery music o Riverside. Dessutom har jag ett par Neon dvs underavdelning till RCA tror endast att det kom 7-9 stycken neon-plattor och det är mycket mellotron dvs progresive musik ja det är klockren flummusik. Nu ska vi se jo jag har en del skivor på bolaget Blue-Horizon dessa utkom mellan 1965-1969 (om jag minns rätt) och innehåller blues. De tidiga Fleetwood mac är utgivna där dvs de flesta som hade P Green på gitarr dvs innan han flippade ut/blev psykotisk. Jag har också en hel del soul på motown och Wand och andra lite mera obskyra bolag. Jo förresten jag har givetvis har jag orginalskivor med de stora typ Beatles, P Floyd, Stones o Small faces mm. Sedan har jag de flesta Zappa (som är intressanta för mig) även tyska ovanliga pressningar, tror att där finns ett 50-tal. Vi får se om jag lär mig lägga in bilder, det hade varit kul att starta en tråd om kuliga skivor, då med foto.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/01/02 :  15:00:47  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Håller med om det där med bilder, tänkte inte på de'.

Ska se om jag kan ta några bra bilder på roliga skivor, kameran och jag kommer inte riktigt överens alltid

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/01/02 :  16:55:11  Show Profile Send Passerati a Private Message
Jag köpte en skiva, som jag vågar påstå nog endast finns i 1 st känt exemplar
Detta med tanke på att jag nyss talade med både skivbolaget & cutting room ang skivan.

Återkommer med mer info
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/01/02 :  17:33:30  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Men va' F*N, Passerati

Vill veta nu

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/01/02 :  17:45:14  Show Profile Send Passerati a Private Message
Skivan är ...

Benny Anderssons Orkester MMCD 017 Utgivningsår: 2001

Hardangervidda
Snedseglarn
Cirkus Finemang
Vår Sista Dans
Briggens Blåögda Blonda Kapten
Knasluvan
Anitas Polska
Schottis I Tyrolen
Sång Från Andra Våningen
Lauren
Tösabiten
Nya Månvalsen (I JE!)
Lätt Som En Sommarfjäril
P.S.


Fodralet till cdskivan, så långt är allting grönt, det roliga kommer när man spelar plattan.
Det är lite andra låtar på just den här skivan

Edited by - Passerati on 2007/01/02 17:48:33
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/01/02 :  22:34:55  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Vet egentligen inte om den här är så ovanlig eller svår att få tag i, men hur som helst, för ett stort antal år sedan (början av 90-talet) ville jag ha tag på Keith Moon's skiva "Two Sides Of The Moon" som tyvärr var "out of print".
En handlare i England hade ett begagnat ex i hyfsat skick som han då vile ha drygt 50 pund för + frakten, naturligtvis.
Ett tag senare var jag på en fest och då såg jag att värden hade nämnda skiva i sin samling, helt i nyskick, "Äh, de e nå skit jag fick när jag fyllde år i mitten på 70-talet, lyssnat en gång bara, gilla'n inte" sa han och sålde skivan till mig för en tia


Passerati:
Du får förklara skillnaden, låtlistan som du skriver är densamma som på "köpeskivan".
Menar du att låtlistan är densamma men låtarna är utbytta

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/01/02 :  22:40:53  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
CarlssonH
låtarna är utbytta
Japp.
Låtlistan som står på fodralet är den jag skrev i mitt förra inlägg, men låtarna på cdskivan skiljer sig mot fodralet så att säga.

Har dock inte forskat klart i det hela än

Edited by - Passerati on 2007/01/02 22:42:08
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2007/01/06 :  01:36:13  Show Profile Send Loopen a Private Message
Lars Winnerbäck "Stackars hela Sverige" nr 407 (vinyl så klart)

Clash "Clash" på vinyl i mint

Pugh "Ja dä ä de" vinyl i mint

Pink Floyd "The Wall" MF Ultradisc CD

Sen så har jag efter åratal av samlande ca 80 skivor med Peter LeMarc. Många signerade och en del som inte går att få tag i.....
Om någon har LeMarc att sälja skicka ett PM

Lite olika signerade plattor, promotion, bootleg, osv.

Om någon har Tom Petty "Full moon fever" från MF så köper jag gärna
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/06 :  17:11:50  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Loopen har PM.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/01/07 :  00:02:22  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Alice Cooper "Schools out" på vinyl. Ytterfodralet kan fällas isär så det blir en skolbänk. Innerfodral består av ett par papperstrosor.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/07 :  23:01:02  Show Profile Send poppop a Private Message
Adolphson&Falk Blinkar Blå, SR testskiva för att testa skivspelare. Ingen basavskärning på den inte ;-). 50 pressade ex.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000