HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Eddie meduza?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/12/30 :  02:14:16  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Efter en diskussion med en vän så undrar jag vad ni tycker om denne "man"?
Geni eller idiot?

/Mikaell.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/30 :  02:50:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En pajas

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/30 :  04:46:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
En alltför glad gammal man,vars humor (och odräglighet) är rikskänt.
En idiot hade inte gjort något av sin talang,som han ju gjort iochmed ett antal skivor mm.

Geni är att sträcka sig liiite för långt,men inte f*n var Hr. Flynn nån idiot precis...
Bara onykter mesta tiden kanske...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/30 :  07:46:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ja men "Nattens riddare"(heter väl avsnittet med epa-traktorn?) är ju skitrolig...jag var väl 12-13 år 1:a gången jag hörde den...jag höll ju på att kikna av skratt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/30 :  08:26:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har har haft det stora nöjet att samspråka med denne man.
Någon idiot var han defenitivt inte, och inget geni heller i ordets rätta bemärkelse.
Däremot en man med många problem tyvärr.
Alkoholen var väl en av dem.
Lyssnade ofta förr, på vissa delar av hans musik och gör så även idag någon gång.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/30 :  08:41:43  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Mötte han innan spelningen på Rockbolaget här i Hbg(finns inte längre) men det var en drygt 10 år sedan säkert.

Många problem,ja minst sagt...Det gäller ju att leva jäkel,så bäst det går,i hans kretsar.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2006/12/30 :  13:32:21  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Mycket snusk.....men som (eleganten från vidderna) om det nu var en självbeskrivning av honom själv eller en rekomendation på hur man skall leva:-) visar ändå på ett visst djupare tänkande och skapande!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/12/30 :  14:15:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Eddie Meduza är bra festmusik, dvs bra ös och roliga texter, men inget man lyssnar på till vardags precis. En riktig kultfigur, som numera tyvärr är död. Har en samlingskiva med honom.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/30 :  14:52:21  Show Profile Send Stickan a Private Message
Hörde honom första gången 1981 när jag var till sjöss.
En kille ombord hade en kassett med sig.
Först fattade jag ingenting
men det tog inte lång tid förrän jag vred mig av skratt.

Låtar som:Mera brännvin, När Torsten hällde brännvin i ett glas åt Karin Söder, Hakan, Var den grön får du en ny, Punkdjävlar,
med många andra får mig att garva fortfarande.

Han var väl varken geni eller idiot, däremot en man som inte skrädde orden, och som vågade driva med i stort sett alla delar av det svenska samhället.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/12/30 :  16:41:40  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Eddie har sin trogna skara.Tror hans musik kommer att spelas i jänkebilar alltid.Långt efter folk har glömt hur man stavar till Carola.Som väl är en stor artist.
Scidzofreni(ursäkta stavningen)på högsta nivå!Helt klart både geni och idoit.Dom personligheterna han gestalta i form av äckel och raggarkung var nog starkare än geni gubarna.
"Jag kommer att sälja miljoner av dessa skivor-jodå"

I was talking to myself!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/30 :  17:21:48  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kände mig tvungen att dra igång "Bonnatwist" eftersom han omtalas.
Visst är det enkelt, men hans texter är svårare än man tror.
Skarabert sa en gång(efter hans död så klart) att eddie var ett "text" geni.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:25:20  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Som svensk kille, med tonåren under andra hälften av -70-talet, kan man inte bortse från Eddie. Hans plattor spelades flitigt under fester och i bilstereon. I ärlighetens namn händer det även under våra herrmiddagar i dessa tider, att det spelas ibland.
Texter att skratta åt. Musiken är väl tämligen traditionell, och knappast något man sitter och djuplyssnar på. Han var onekligen en profil i musiksverige, som jag hoppas kommer att bli ihågkommen länge.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:40:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Sitter just nu å lyssnar på hans bäst allster, tillsammans med en pilsner.
Hans texet är onekligen ganska kompicerade ? men i vilket fall som helst finns han
kvar i mitt tonårshjärta från 70-talet.
Å så kommer det att förbli.
Något som man lyssnar på i allvarlig mening inom hifi kommer han dock ej att bli :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:41:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
PS, Kul dock att mannen i fråga väcker upp en topic på HF...

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/12/30 :  23:37:30  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Det verkar som de flesta har liknande uppfattning om Errol Nordstedt

Själv så instämmer jag på de flesta.
Man minns de första mötena med hans musik, mekande med moppen i garaget lyssnandes på mera brännvin, fruntimmer, såssialdemokraterna osv osv.
En favorit är klart "Willy" jag skulle tom vilja kalla den låten ett mästerverk.

Jag jobbade lite med honom som tekniker vid några tillfällen för ett gäng år sedan, han var lite speciell..

Förra året såg jag snygg t-shirt till hans minne:
På framsidan stog det EDDIE MEDUZA, på baksidan stog det RONKA I FRID.

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/01/02 :  08:39:09  Show Profile Send denada a Private Message
Tja det var ju hans fru som skrev de värsta texterna...
Men han var ju inte helt ute och for när han skrev sina egna texter...

Någon som har hört hans tidiga sattsning på musik? lite mera seriös musik... eller nja... men i alla fall...

Må han glida runt i sin himmel...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000