HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips på förstärkare till Orion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/12/29 :  23:33:47  Show Profile Send Lovan a Private Message
Hallå allesammans

Håller på att bygga ihop mig ett par orion och jag är i behov av fyra kanaler till diskant och mellanregister.
Budgeten är ungefär 5k för alla fyra kanaler.
Jag har funderat lite på att bygga nåt i stil med någon Aleph-förstärkare men jag har absolut ingen aning vart jag ska börja.
(Passdelen på diyaudio är inget bra svar)
Helst bör det finnas kretskort att köpas.

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/12/29 :  23:48:04  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Låter ju som att UcD180 eller UcD400 borde kunna passa dig men jag antar att du redan har kollat in det.

www.hypex.nl

Mvh Tobias
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/12/30 :  00:47:20  Show Profile Send Lovan a Private Message
Prismässigt ligger dom bra till men jag har ingen erfarenhet av klass D steg så jag är lite skeptisk
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/12/30 :  12:51:31  Show Profile Send kyan a Private Message
Jag har planer på att bygga mig en Penultimate Zen (tror den ska likna aleph-stärkarna mycket). Det finns gerber filer för kretskort på Nelsons DIY sida. Jag tänkte kolla runt lite med att få kretskort etsade till en sådan. På tex electrokit kan man beställa kort, blir mycket billigare om man vill ha några styken så om du är intresserad av något liknande kan man kanske gå ihop.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/12/30 :  16:02:29  Show Profile Send Lovan a Private Message
Skulle jag göra kretskort skulle jag nog använda mig av olimex istället.
Men nu har jag blivit erbjuden kretskort till Aleph J vilket verkar intressant.
Det verkar vara Nelsons senaste skapelse som dom gjort backwardengineering på så jag har förhoppningar om att den ska vara bra.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2006/12/30 :  16:26:22  Show Profile Send kjb a Private Message
Simple Killer Amp ska låta riktigt bra enligt många på bla diyaudio.com. De verkar spöa många riktigt dyra förstärkare enligt de flesta uttalanden jag läst.
Annars måste väl Amp 5 från 41hz.com vara lämpliga eller kanske tillomed rod elliot:s P3A som jag själv bygger till mina orion.
Orion ska ju egentligen inte behöva sådär fantastiska förstärkare enligt Linkwitz själv.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/12/30 :  17:20:27  Show Profile Send Lovan a Private Message
SKA har jag sneglat på också och det hade nog blivit den om jag skulle välja en Klass AB men jag är sugen på ett par Klass A steg.
Tanken är att jag ska ha ett par AMP9 till basen sålänge som jag sen ska ge bort till min bror när jag kommit på vad jag ska ha till basen.
Tänkte ha AMP1 till topparna först men nu när jag fick lite större budget att röra mig med...
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/12/30 :  17:41:28  Show Profile Send kyan a Private Message
Olimex var ju lite billgare, iaf om man skulle göra flera kort. Tack för tipset.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2007/01/02 :  21:15:14  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tror det blir tungt att bygga 4 klassA-kanaler för 5000 kr.
Det är nog så att man bygger transistorsteg i dag för att det är kul, inte för att spara pengar. Det är annat med rörsteg som inte innehåller så mycket komponenter.

Jag råder dig att köpa en Cambridge P500 ( den finns kvar på hifi-klubbens lager fast den inte är i katalogen ) till mellanregistren ( < 2000:- ) och en integrerad XTC klass A till diskanterna
http://www.fyndborsen.se/ecommerce/produkt.php?main!filter!Prodnr=11271 som fortfarande finns som demoex för 4500:-

Ett bra alternativ är förstås Peter Daniels gainkloner baserade på LM3875, 3 kondensatorer och 2 motstånd. En trafo och likriktare behövs förstås också, men egentligen är det nog bättre att läsa läxorna istället för sånt som detta:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=187e172fca7875d42bfcc6cb94625ca1&threadid=9112&perpage=10&pagenumber=1

Jag började med P500 och det lätt superbt rätt ur kartongen. Bytet från lådhögtalare till Orion ger större ljudkvalitetsvinst än vad som kan fås ur något förstärkarbyte oavsett vilket.

Lycka till!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/02 :  22:16:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
Halva grejen är ju att bygga det
Faktum är att jag nog får ihop 4 stycken kanaler Aleph J för 5k. Förvisso inte lika snygga som ett par färdigköpta steg men det är smällar man får ta i den här branschen.

Gainclones tänkte jag testa att bygga på sidan om. Jag saknar bara lite småkomponenter så kan jag bygga ihop en sån.

Tack ändå för ditt svar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000