HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 HP Laptop - Allmänna laptopfrågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/12/28 :  21:12:12  Show Profile Send brewitz a Private Message
Efter att ha tittat runt ett tag tycker jag att HP laptops verkar ganska prisvärda, framför allt får man 2GB RAM i flera av deras modeller. Tyvärr känner jag ingen som har något liknande och i en affär kan man ju oftast bara säga att den verkar funka som den ska när man provar. Finns det någon här som har erfarenhet av HPs mer kraftfulla laptops? (ex dv8396ea eller dv9088ea). Verkar de hållbara? De är ju ganska stora, orkar man släpa runt dem ändå (korta sträckor)? Allmänna intryck?

Jag har ingen vidare koll på moderna laptops, jag har tre stycken gamla (>5 år) med div Linux distar på. Ni som kastat ut skrivbordsmaskinen och bara har laptop, tycker ni att det löst alla era problem eller saknar man något efter ett tag?

Det jag kommer att använda en ny maskin till är främst lite hobbyutveckling (Oracle, IntelliJ, WebLogic etc), lite allmänn PA, HD-inspelare, web- & mailserver (ytterst begränsad trafik) mm. Har jag egentligen behov av en rejält specad laptop?

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/28 :  21:27:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag har en HP pavilion zd7139 (17" widescreen, 3,0GHz P4 prosessor osv) var då en av de värsta bärbara man kunde ha
Nu är den ca 2,5 år gammal men har fungerat felfritt för min del.
Syrran har haft en likadan men den har gett upp två gånger.
Nätdelen i datorn en gång o skärmen en gång.

Jag är relativt nöjd med den, den har dock slöat ner sig de sista veckorna. Så det är läge för lite rensning mm. kanske man skulle plocka dit lite mer minne i den, just nu har jag bara 512Mb.
Har kört rätt mycket Solid-works (3D-cad) på den o det fungerar fint.
Catia V5 funkar också rätt bra.




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/12/28 :  22:15:14  Show Profile Send ryst a Private Message
Jag har 2st en nc6110 (liten och nätt) samt en nc6400 som jag kör Vista på.
Båda fungerar klockrent och jag måste säga trots jag arbetar på HP så är de bra köp. T.o.m polaren på Dell köper HPs bärbara

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/28 :  22:51:12  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag har en ny Pavilion dv9000, den är stor och tungt, sen behöver jag ladda bateriet varje timme .

Men jag är nöjd med den, man kan ligga i soffan och jobba med den





Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2006/12/28 22:53:28
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/12/28 :  23:08:35  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Har precis köpt en Pavilion 6185 och den fungerar perfekt som surfdator m.m.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/12/29 :  00:30:16  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag har haft Fujitsu och Dell i två omgångar, men nu har jag HP och jag har nog aldirg varit så nöjd med en laptop faktiskt..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/12/29 :  00:42:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
Min HP höll i några år innan hårddidken rasade. När jag ringde deras support för att fråga om man skulle hålla sig till vissa tillverkare pga kompabilitet så vägrade de svara då min var mer än ett år gammal. Istället så hänvisade de till ett betalnummer som kostade 9:- per minut eller vad det nu var. Service...
Polaren köpte en för 1,5år sedan och nu lade moderkortet ner det. HP ville ha 5000:- för att laga det då de hänvisade till att han måste bevisa att det var fabrikationsfel, detta trots att säljarna sagt att det inte är så ovanligt som man tror att moderkortet dör.
Några dåliga exempel men man måste ju nämna dem med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/12/29 :  07:14:21  Show Profile Send brewitz a Private Message
Tack för era svar.

Ninja: Gör du något speciellt eftersom du måste ladda batteriet varje timme? Är detta ett problem för fler?
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/29 :  07:51:20  Show Profile Send ninja a Private Message
Nej, jag gör ingenting speciellt, "surfar" och läser för det mesta. Om ja tittar på filmer då tar batterierna slut ännu snabbare. Jag tror att den stora bildskärm är boven!


Produktspec
Processor (CPU) AMD Turion 64 X2 TL-56
Chipset nVidia C51D / MCP51
Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM, 667 MHz
Hårddisk 2x100 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA, 5400 rpm
Optisk enhet 1 DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer
Bildskärm 17,0'' TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview
Grafik nVidia GeForce Go 7600, 256 MB DDR SDRAM dedikerat grafikminne
Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt, stöd för SPDIF-OUT


Cacheminne 2 x 512 kB
Minnesplatser 2 st, ingen ledig. Max 2048 MB
Diskettenhet Nej
Kortläsare 5-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro
Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare
Nätverksstöd Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet
Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92
Kortplatser 1 Express Card 54/34
Gränssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), IR för fjärrkontroll, s-video, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), 2 st hörlursuttag (varav ett med S/PDIF), mikrofon
TV-ut via S-Video, kabel medföljer ej
TV-tuner TV-tuner med fjärrkontroll för digital mottagning (DVB-T)
Fjärrkontroll Fjärrkontroll i Express Card-format medföljer (förvaras i Express Card-platsen)
Tangentbord Windows-kompatibelt
Mus/pekdon Styrplatta med extra rullningsfunktion
Kommunikation övrigt Bluetooth
Batteri Litiumjon (förbrukningsvara, därmed 1 års garanti)
Webbkamera Webbkamera på 1,3 megapixel och mikrofon i överkant av lockets insida
Övrigt QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik.
Format (H x B x D) / Vikt 3,2-4,2 x 39,6 x 28,5cm / ca 3,8 kg


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/29 :  09:52:05  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag gillar affärsmodellerna (nx/nc) och har själv en nx8220. Konsumentmodellerna (dv) kanske har mer funktioner, men samtidigt sämre reservdelstillgång.

Fördelar med min dator:
+Kompakt för att vara 15,4"
+Prisvärd (köpt på kampanj för 13 295 kr)
+Bra batteritid (<4 timmar)
+Smartcard

Nackdelar:
-Hårddisk delar PATA-kanal med optisk enhet, fast det finns SATA.*
-Ingen DVI-utgång
-USB-kontakterna på högersidan sitter lite ivägen för mushantering.
-Något ljussvag skärm (1680*1050) med 18-bitarsfärg.
-XP Professional-skivan som medföljde går inte att partitionera med.

Annat:
Skärmen gick sönder efter åtta månader. Reparation på garantin. "Hämtservice" slutade med att _jag_ fick lämna och hämta datorn hos UPS pga icke privatpersonkompatibla UPS-rutiner. Jag köpte en garantiförlängning på ett år för 1300 kr i alla fall.

---

*Datorn blir helt sjukt slö när jag bränner och läser skivor.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/29 :  10:32:30  Show Profile Send Munge a Private Message
Har ingen erfarenhet av HP, men vill ändå komma med ett generellt tips. Om man byter ut stationär mot bärbar så är det viktigt (viktigast?) att kolla upp tangentbord och skärm. De flesta bärbara har snudd på oanvändbara tangentbord (testa en Dell t ex!). Bäst är Thinkpad. (Sen kanske man kan få några fler megaflops om man köper något annat ...)

/Munge
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/29 :  10:56:24  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det finns ju inget som hindrar att man behåller separat skärm och tangentbord. Jag köpte en bärbar med 15,4" 1680*1050 i syfte att inte ha extern skärm, men däremot separat tangentbord. Det visade sig dock svårt att lösa platsmässigt och ergonomiskt, så jag har kört med enbart separat mus. Nu när 20" 1680*1050 kostar 3-4000 kr funderar jag dock på att skaffa en en extern skärm.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/12/29 :  11:52:26  Show Profile Send brewitz a Private Message
Separat tangentbord kommer jag definitivt ha. En 17" widescreen bör räcka för mina behov men den gamla skärmen kanske får stå kvar tills jag bestämt mig.

quote:
Sen kanske man kan få några fler megaflops om man köper något annat ...

Visst kan man det men frågan är om det är det man ska prioritera. Min erfarenhet är att det oftast är minnet som tar slut innan CPU.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/29 :  11:57:07  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag hade alltså problem med att få plats med en tangentbord mellan mig och den bärbara. Likaså att få rätt avstånd, höjd och vinkel på den inbyggda skärmen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:09:47  Show Profile Send brewitz a Private Message
Muhaha, nu sitter jag med en sprillans HP och myser. Som jag trodde blev det en stor rackare med massor av minne och disk. Nu ska jag bara trycka över 100GB data från gamla maskinen och sedan åker den ut på gatan (om någon vill ha den finns den att hämta i London).

Tack för eran input
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:23:13  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag ska nog peta in en 160 GB-disk i min bärbara snart. Sedan blir det ett USB-kabinett till den befintliga på 60 GB.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/01/08 :  10:14:35  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag har presis köpt mig en bärbar dator en Hp pavilion dv 9000.
Med media center & hela paketet.
Märker iallafall att skärmen blir mörkare då man kör med batteri.
Är än så länge nöjd med den.
Är tänkt att ha som lite allt i allo maskin som man ska kunna se film med.
Kul att man har utag för minneskort på sidan det är ett stort +.
Köpte datorn i Usa så jag tror att den ska heta nåt annat här i sverige.
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/01/08 :  10:55:17  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
En idiotisk sak med datorn är att på VGA utgången finns det ingen möjlighet att skruva fast den,utan man får se till att inte röra den.Är detta en vanlig sak när det gäller Laptops eller är det bara på HP?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/01/08 :  11:28:01  Show Profile Send bliss a Private Message
Har beställt en HP nc8430 från jobbet, men inte hämtat ut den än. Hoppas att den är ok.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/01/08 :  12:20:31  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
En idiotisk sak med datorn är att på VGA utgången finns det ingen möjlighet att skruva fast den,utan man får se till att inte röra den.Är detta en vanlig sak när det gäller Laptops eller är det bara på HP?


På min nc6110 kan man iaf skruva fast VGA-kontakten.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/01/08 :  16:22:02  Show Profile Send brewitz a Private Message
Karnaa: Visst är det irriterande att sladden inte går att fästa ordentligt. Jag har kollat mina andra laptops och ingen av dem har samma lösning (IBM, DELL och Packard Bell).

Efter en dryg veckas användande är jag i stort sett helnöjd. Massor av minne och disk gör det till en barnlek att köra databaser och annat skoj lokalt. Att använda VMware funkar klockrent trots att jag drar upp "gästande" os minnesanvändning till 1.7GB, det funkar inte på arbetsdatorn som är vassare specad. Vi får väl se vad som händer med tiden.....
Enda problemet hittils har varit problem med att få igång wifi efter installation av Ubuntu. Till slut fick jag ge upp det inbyggda skräpet och stoppa i ett Belkin kort baserat på rt2500 vilket gick galant.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:11:19  Show Profile Send Roq a Private Message
Snyltar lite på din tråd brewitz då behovet av en extra dator hemma har blivit påtagligt.

Alltså: Tips på billig laptop?
Vad jag förstår så betalar man lite mer för mer prestanda och mycket mer för liten vikt på datorn.

Skärm med bra bild är högt prioriterat!

Prioriterar inte häftiga prestanda men den får inte kännas för stor ändå. Måste inte vara 16:9 skärm (vilket kanske får ner priset)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:23:06  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Enda problemet hittils har varit problem med att få igång wifi efter installation av Ubuntu.

Jag har bråkat ganska mycket med detta på min jobbdator, en HP NC6400 (min NC6000 hemma är myket snelare *klapa klapa* i jämförelse). Vad är det för modell du köpt? Möjligen något med nån Intel-historia vad gäller wlan?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:24:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Roq, en viktig sak att tänka på i sammanhanget: hur mycket får den låta? Min fästmös dator är en ASus med helt okej specar som inte kostade så fasligt mycket, men den låter som en dammsugare när fläkten går igång (vilket den gör gärna och ofta).

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/01/15 :  18:39:39  Show Profile Send Roq a Private Message
bra tips ayn. Ska tänka på det
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:30:52  Show Profile Send Roq a Private Message
Har varit runt och tittat lite nu. Fastnade för en Fujitsu Siemens Amilo Pa1510 MCE som verkar vara ett bra köp för 8490:-.

Jag har bra erfarenheter av F/siemens från jobbet. Det som passar mig är: Den är tyst, man får med Nero, fri uppgradering till Windows Vista Business (vilket väl kostar en del). Dual Core. 3 års support.

Nån som sågar denna p.g.a av nån viss orsak?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000