HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 vilken kamera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/12/29 :  15:41:16  Show Profile Send acebowler a Private Message
oki!!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/30 :  11:12:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag som trodde att uttrycket var specifikt för Västra Sverige. Håller med om att nikon D100 dessvärre har sina begränsningar men de senare kamerorna från Nikon har inte dessa begränsningar vad jag läst och testat.

Nikon har en stor för del kontra de andra tillverkarna genom att de aldrig bytt objektivsfattning vilket canon och de andra gjort.

För vilket objetiv som helst med Nikonfattning kommer att ge samma utsnitt i bilden oavsett vilken D-SLr från Nikon du än sätter objektivet på.

Dock så har Nikon ett mycket stort irritationsmoment pga att de tar betalt för sin Raw-konverterare vilket dessbättre inte Canon gör.

Men om man som de flesta inte plåtar i Raw så spelar ju detta inte så stor roll. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/30 :  12:28:32  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
nikon D100 dessvärre har sina begränsningar

Det var just därför jag bytte bort den å skaffade en d200 istället.
Jag kan faktiskt inte önska mer av den kameran.
JO! Något bättre batteritid kanske.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/30 :  13:56:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad är det för batteritid på D200 ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/12/30 :  14:28:29  Show Profile Send trango a Private Message

Här kan jag kanske bidra.

I princip tror jag att du blir nöjd vilken märke du än väljer. Själv använder jag Canon halvproffisionellt, dvs. jag säjer bilder men lever inte på det. Valet av Canon baseras på några olika egenskaper som jag tycker Canon är helt överlägsen med. Dessa egenskaper är vad som är viktigt för mig, för min fotografering och mina filosofier...

1) Överlägset objektivprogram med fantastik kvalite och robusthet. Gäller speciellt Canons proffserie "L-serie" men proffstekniken spiller definitivt över till de billigare gluggarna också. Det finns dessutom massor av specialgluggar som kanske du inte är intresserad av just nu, men rätt som det är grips du av en fantastisk hobby som du vill vidareutveckla - då får du tillgång till ett mycket stort objektivprogram.

2) Grymt tillförlitliga och hållbara grejor. Vid ett tillfälle repklättrade jag uppför ett schakt i en mycket djup och blöt grotta i Norge. Repet som fäste grottsäcken gick av och säcken damp i backen från en höjd av kanske sex meter. Ståltermosen gick sönder - min Canon Eos3 funkar fortfarande perfekt.

3) Lätta och väldigt täta kamerahus. Jag fotar mycket på och i berg och har inte möjlighet att dra med mig en blytyngd. Många polare klagar på att Canon "är gjord i plast" - de har helt rätt - även JAS Gripen är gjord i plast och den håller också...

4) No-nosense, i alla fall på deras "seriösare" grejor. Vad jag menar är att de inte pepprar kamerorna med "automat program" som "hjälper" fotografen men stjälper kreativitet och upptäckarglädje.

I slutändan är det så att en duktig fotograf kan ta bra bilder med en engångskamera medan en ointresserad/oengagerad kan sumpa ett fantastiskt motiv trots en proffskamera. Några av de bästa bilder som någonsin tagits (mitt tycke...) togs av Ansel Adams - med en mycket primitiv kamera för 70 år sedan. Sök gärna på nätet

PS. Den enskillt största förbättringen av dina bilder får du om du dessutom köper ett stativ till kameran - den frågan är troligen mycket viktigare än om du köper en Nikon, Sony, Olympus eller en Canon.
Lycka till

Fredde

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/30 :  14:34:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Batteritiden är inget som stör mig numera åtminstone.Men jag är med på hur du menar. Reagerade på att batteriet börjar ta slut när man som jag tidigare använder blixten mycket och skjuter mycket Raw.

Men vad jag läst så skall batteriet bli bättre efter att man laddat ur det och laddat det fullt några gånger.

Har dock numera fått skaffat en ny blixt till min D200. Det blev en SB800, så behovet av den integrerade blixten blir mycket mindre.

Nästa sak att skaffa är ju en kabel så att jag kan använda min gamla blixt också. Det är en SB-27 som skall kunna styras av min SB800.

Samt det objektiv som finns på Scandinavian, ett 300 mm Ljusstyrka 2,8 med vibrationsredusering.Kostar dock en del dessvärre.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2006/12/30 14:35:23
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/30 :  15:27:05  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Vad är det för batteritid på D200 ?

Zalve: Har tagit ca:1000 bilder hittils och tror mig ha laddat batteriet 3 eller kanske 4 ggr.
Upplever dock att det blir bättre å bättre.(som sig bör med nya upplandingsbara batterier)

Skulle kunna tänka mig runt 4-500 bilder per laddning i slutändan, och
det är väl acceptabelt tycker jag.
D100 däremot kunde man lätt ta upp till 7-800 bilder med på en laddning.

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/12/30 :  19:24:59  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
raw-converterare till nikon hittar du gratis här: http://www.pixmantec.com/
rawshooter essentials 2006, funkar bra!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/12/30 :  20:02:08  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Min kollega ville börja fota så jag tipsade han om detta d70 kit:
http://www.fotovideo.se/aspx/prdinfo.aspx?plid=63670
Vilket han är mycket nöjd med nu. Denna är ett givet val över D40 och D50. lägger du till 400 så får du ett 18-70 som är ett helt OK objektiv.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/30 :  20:30:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
En lite varning för objektiv som "skickas med" vid köp av nikonkameror.(d50 iaf)
Vissa har en lins av plast :-(
Inget fel i det kanske, men det kommer med tiden vid rengöring av den samme.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:31:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Rawshooter essentials 2006

Denna använder jag ofta och är mycket nöjd med, men ändå är det ett irritationsmoment sett från min sida att man skall behöva köpa en Rawkonverterare vilket Canon skickar med till sina kameror till skillnad från Nikon. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/30 :  22:56:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Förlåt att jag lånar tråden lite.
Men vad är det för raw konverterare som man måste köpa till Nikon?

Jag har det medskickade (finns även o ladda hem från Nikon) pictureproject installerat.
Men öppnar bilderna rak in i PS utan att ha Pictureproject igång.
Kanske ligger något o snurrar i bakgrunden men det har jag inte koll på

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/31 :  06:10:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Den Rawkonverterterare som Nikon skickar med heter Nikon Capture men det är endast en TryOut på 30 dagar.

Det är det som ställer till problem, dvs att man måste betala för något som man borde kunna begära att få med.Men det är ju endast min åsikt.

Nu finns det ju dock som vi varit inne på tidigare här i tråden Raw Essentials.

Men det är just det att man måste betala runt 2000:- för något som man borde få med till sin D-SLR.

Hade jag vetat detta innan jag började med att köpa kameror dvs på den analoga tiden så hade valet inte varit så svårt men nu sitter man ju här med ett system som man lagt mycket pengar på och då kommer saken i ett helt annat ljus.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/12/31 06:13:14
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/31 :  09:31:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
2000 ? Då har man ju en bra slant att lägga in på en CS2'a.

Ska vi göra en kort sammanfattning om vilken kamera man ska välja ?!

En systemkamera är ett "arbetsredskap", se till att den sitter bra i handen och att du tycker de flesta funktioner finns nära och med bra knapplösningar. Vilket märke du än sen väljer, så bör du bli nöjd. Tillbehör och linser finns det orginal och pirat, till de flesta hus.

Se till att prova huset/kameran innan du köper, så att dina händer passar med kameran.

Nikon, Canon, Pentax,,,mfl har alla bra modeller. Med största säkerhet så kommer 6Mp räcka till förstoringar som du funderar på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000