HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör novis, men inköp planerat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vikke
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/12/27 :  17:50:06  Show Profile Send vikke a Private Message
Hej
När det gäller rör, rörförstärkare så är jag en riktig "oskuld". Det enda som jag har kommit i kontakt med rör är i och med mitt vincent sp 331 slutsteg som är en rörhybrid.

Men jag skulle gärna vilja veta/testa lite mer inom detta område så nu har jag beslutat mig för att köpa en rörförstärkare. Och eftersom det är just min första tänkte jag inte att det skulle vara någon jätte dyr maskin. Runt 3000 (kan tänka mig att lägga lite mer) har jag spånat lite kring, begagnat ska tilläggas.
Är det dumt att läga sig så här "lågt"? Är det att kasta pengarna i sjön eller kan man hitta något "värt pengarna" i denna prisklass?
Sen när man pratar rör och begnagnat så har man lite andra service kostander. Men vad jag förstått det som är det just rören som har en begränsad livslängd?
Är det något mer man bör tänka på? Hur många Watt krävs? Högtalarna som är aktuella att drivas just nu är ett par Dali Evidence 470 med 90 db känslighet. Cd som ljudkälla.
Alla tips är välkomna.
Jag skulle även vilja ha lite tips på rörstärkare i denna prisklass. Har tittat på en hemmabyggd som ligger på blocket i rätt prisintervall. Är det någon som har respons på denna är givetvis det välkommet. Jag är inte helt säkert på om det är tillåtet enligt forumets regler, men ni får gärna skriva fall ni har en förstärkare som ni kan tänkas sälja om det ligger någorlunda i prisintervallet. Antingen i tråden eller då kanske bäst PM.

Tack på förhand.
mvh.
/Viktor (en som numera läser rör-artiklar som kvällslektyr)
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000