HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad händer med Dubai?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/29 :  13:17:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Byggprojekten domineras utav arbetare från närliggande länder, bara för att det ska bli så billigt som möjligt. Jag läste i Illustrerad Vetenskap att gästarbetarna får arbeta i staden, för att sedan köras med bussar till läger utanför staden. Jag tror inte att de lider så mycket av detta, de kanske skulle ha det ännu värre i deras hemland.
Exakt så var det i Saudiarabien också när jag jobbade där.

Lönerna var avpassade efter hur mycket som behövdes för att få dit folket som behövdes, alltså olika för olika nationaliteter på samma jobb. Det är mycket enkel matematik och man kan tycka vad man vill om detta. Själv femdubblade jag min nettolön under tiden jag var där, plus att bostad, sjuk- och tandvård var gratis.

Priserna låg lågt där, även matpriserna. Nötkött var mindre än halva priset mot hemma. En Schwarma plus dricka kostade 5 kr. (Detta var 1985-1986, men ändå...) Skatt och moms slapp man.

Kan tänka mig att Dubai har liknande villkor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/12/29 :  23:19:51  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Kollade lite o jag får revidera mig själv. Oljan är fortfarande landets största tillgång. Men det står bara för en mindre dela av landets BNP. Den frihandelszon dom har drar in mest pengar då utomstående företag lockas dit som flugor till en koblajja.

Mmm... just det

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/12/29 :  23:25:32  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Precis, inte slavarbete utan gästarbete

Ja det är ju en definitionsfråga... i reportaget jag såg (på discovery tror jag) verkade de inte särskilt nöjda iaf... levde som i koncentrationsläger, jobbar fjortontimmars dagar och fick inte åka därifrån vid "avtalad" tid...

Allt beror väl på hur stort samvete man har... men jag känner inget sug att åka dit iaf...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Patrik Jansson
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/12/30 :  19:13:02  Show Profile Send Patrik Jansson a Private Message
Hittade en länk till artikeln förresten: http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=9027

YNWA,
MVH Patrik
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8665 Posts

Posted - 2006/12/30 :  22:52:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Bara för prenumeranter ju..
Låter ju inte riktigt rärrvist med olika lön,var man kommer ifrån..
Precis som en svensk skulle får mindre i Norge...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000