HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd, Snärtig Sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anti Buller
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/11/21 :  11:23:02  Show Profile Send Anti Buller a Private Message
Hej

Jag ska köpa en sub för musik. Jag har haft en Audio Pro Subzone, men stod inte ut! Den var alldeles för seg. Har lyssnat på Audio Pro:s B1.27 och sub+ också, dom är snabbare men inte tillräckligt.
Är det Dali SWA-12 det enda som gäller? (sluten låda)
Jag vill helst inte betala mer än 3000...

Övrig anl: Nad c320, Nad c540, B&W 601 S2

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/21 :  11:28:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Schysst namn du har! Sådant jobbade jag med för några år sedan.

Om svar på din fråga: Det blir nog svårt för dig att hitta en basmodul för endast 3000 kr som du kommer att bli riktigt nöjd med. Dessutom blir det maximal excitering av rumsresonanser med endast en basmodul vilket gör att basen blir extra släpig. Och det spelar då heller ingen roll om den kostar astronomiska summor. Mindre släpig i ljudet kan en basmodul bli om du höjer lågpassfilterfrekvensen. Vissa basmoduler spelar ju fakistisk helt i baktakt, så släpiga är de! Därför är mitt råd; hellre många subbor.

Hälsningar Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/11/21 :  11:53:35  Show Profile Send jajon a Private Message
Dali SWA-12 är en mycket prisvärd subb, och skulle du hitta den på
begagnatmarknaden (där jag sett den för runt 2.500:-) kan du göra ett
riktigt kap!

Jag har själv fått möjlighet att lyssna mycket på den då jag ett tag
var sugen på att komplettera stereon med en subbas. Den är snabb, spelar
djupt och kraftfullt så det räcker - men vid väldigt höga volymer tappar
den fart och blir lite tråkig att lyssna på.

Lyssnade sen på Linn Sizmik för 15000:-, och insåg att man måste lägga
ganska mycket pengar för att subbas verkligen ska engagera vid musik-
lyssning.

Go to Top of Page

Anti Buller
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/11/21 :  11:58:37  Show Profile Send Anti Buller a Private Message
Jaså, två subbor i stugan löser problemet

Uppfattas en bas släpigare desto lägre ner den går? Det kanske var därför jag tyckte Dali SWA-12 var bra eftersom den bara går ned till typ 30 hz...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/21 :  13:41:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Anti Buller

Uppfattas en bas släpigare desto lägre ner den går? Det kanske var därför jag tyckte Dali SWA-12 var bra eftersom den bara går ned till typ 30 hz...

Det beror på konstruktionen av lådan, en sluten låda spelar snabbare ,men går dock inte lika långt ner i frekvens som en basreflex. MvhKristofer
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/21 :  13:46:47  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Anti Buller

Det beror på konstruktionen av lådan, en sluten låda spelar snabbare ,men går dock inte lika långt ner i frekvens som en basreflex. MvhKristofer

Nja. Med givet element får en basreflexlåda högre och mer varierande grupplöptid än en sluten låda. Detta kan innebära ett mer oartikulerat ljud.

Att basreflexlösningen går längre ner är inte automatiskt sant, det beror helt på dimensioneringen. Asymptotiskt rullar basreflexdimensioneringar av med 24 dB per oktav under avstämningsfrekvensen medan slutna lådor rullar av med 12 dB per oktav. En sluten låda vars avrullning matchar rummets ökande bidrag vid låga frekvenser går alltså sannolikt djupare än basreflex.

Edited by - j.persson on 2002/11/22 10:32:11
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2002/11/22 :  15:19:18  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Kika på audio pros sub med 2 st 6.5:or i, den kan vara vettig. i alla fall till de pengarna.
Har en vän som har en sådan och den låter helt ok till hans anläggning.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000