HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hörlursstärkare, övningsobjekt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/29 :  21:27:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kom att tänka på en sak...."bulan" som följer med lämnar 15V 300mA.

Vad skulle hända om(i stället för att bygga) man köpte en sån här:

"Switchat nätaggregat 60VA
6, 7.5, 9, 12, 15V

Inspänning 100-240 Vac. Utspänningen/ström: 6V, 7.5V, 9V, 12V / 5000 mA samt 15V / 3800 mA. Lev. med de 6 vanligaste DC anslutningarna.
Mått: 135x67x37 mm." Finns på kjell&co för 329kr art.nr: 44-514

Jag menar det är ett rätt häftigt lyft från 300mA till 3800mA!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/12/29 :  21:32:24  Show Profile Send jerico a Private Message
NEJ! Bygg en riktig! Med dubbla lindningar osv osv finns delar på elfa med 7815 & 7915 (tror det finns med andra värden men det är ju inte aktuelt) och en ringkärna. OPAMPar brukar ju vilja ha dubbla späningar. Jag satte dit en nät del till mitt riaa med dubbla lindningar och det blev vansinnigt mycket bättre.

Bara ett tips. Ska du göra det för att "lära" dig eller vad man ska säga (tror du kan mer på det området än vad jag kan) så kan du göra det rejält! Vet itne vad du har för budget på bygget men tror det är värt det i längden...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/29 :  21:40:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det skulle naturligtvis funka med en annan strömförsörjare, med mer kräm än original. Och skall du bygga en egen stabbad +/- nätdel till lurstärkaren kräver det lite mer ingrepp i konstruktionen på kortet i sig. Men inte omöjligt. Vi är här för att hjälpa till.

Kan även hålla med om att den låter ganska murrigt med tonern inkopplad. Avlägsna och andas frisk luft.


I övrigt så tycker jag att du gott kan 'pilla' lite med vad du har och se ifall du kan utröna några ljudliga skillnader i och med du byter ut lite saker. Man kan lära sig en hel del nyttigt med bara det. Innan man slår på stora trumman, liksom.


/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/29 :  21:52:12  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
I övrigt så tycker jag att du gott kan 'pilla' lite med vad du har och se ifall du kan utröna några ljudliga skillnader i och med du byter ut lite saker. Man kan lära sig en hel del nyttigt med bara det. Innan man slår på stora trumman, liksom.



Instämmer.
Har lärt mig en del nyttigt från Rannagarden och en stabiliserad nätdel var bland det första jag lärde mig.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/29 :  21:55:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
jag kan bygga stabbade nätdelar, har bl a byggt en till 5V delen av 41hz AMP2-kit. Men Vi snackar från 300mA till 3800mA för 329kr, mindre än en trafo kostar.

EDIT:

Såg själv när jag postat att det kan tolkas som otrevligt skrivet, så var det inte alls menat. Med övningsprojekt menar mest en kul grej att hålla på med tills jag ska bygga Aikido, en rörbaserad hörlursförstärkare.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2006/12/29 22:12:25
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2006/12/29 :  22:26:15  Show Profile Send HOST a Private Message
Lite ironi; Jag tror inte att Op-ampen klarar 3800ma!

Skämt å sido! Du har inte funderat på att lägga pengarna på ren batteridrift av hörlursförstärkaren och "bulan" som en laddare!


Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/29 :  22:31:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nej det har jag faktiskt inte ens funderat på....hmmm

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/29 :  23:53:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det var ju en intressant tanke!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/30 :  04:50:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Det gör den nog INTE!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/12/30 04:51:09
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/30 :  16:16:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nä, det tror inte jag heller...men mA finns där OM de skulle behövas, det är ju känslan som räknas, eller hur?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/31 :  03:56:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
idag kunde jag inte hålla mig längre, allt hade ju kommit utom motstånden...så jag skred till verket.
Det ska ju vara en ganska enkel operation, men allt som kan gå fel gjorde det.... För det första var det som att få in hulken i en mini cooper att få lödat fast ALPS-poten. Sen var ju Black Gate kondingarna ca 10ggr större än de som satt där sen tidigare.
Första testet: Ljud i vänster kanal...nada i höger.
Visar sig att ALPS:en inte alls kommit på plts som den skulle. Skruvar ihop allt igen, slinter med mejseln så den tar i kretskortet....knakar till, men inget verkar gåttt sönder.
Andra testet: knäpp tyst.
Visar sig att ledningsbanorna för ingångarna gick av när jag slog i kretskortet
Så kretskortet är inte vackert på undersidan där det är hårdvirat både här o var.
Jo, det glömde jag....ett av testen resulterade i att man fick en mild stöt av att ta i höljet.....jordfel kanske.....
Nu spelar det på för fulla muggar så att det ska få natten på sig att spelas in, men redan nu piskar det originalet som om det skilde nollor i pris.
Foton kommer på den avdelningen under morgondagen.
Sedan ska givetvis motstånden bytas när dessa kommer, samt att en op-amp med adapterplatta ska inhandlas från partsconnexion.
Den op-amp jag använder nu är OPA2604AP, men eftersom jag följt andras exempel och lödat dit en sockel så är ju byte av op-amp en enkel sak.
Jo just det, jag har även bytt dioder mot BYV27-150, soft recovery dioder(Tack Rannagarden! Inte bara för dioderna när de var slut på elfa utan även för tips o råd)

EDIT: Stavning, men det finns mer av det att åtgärda ser jag...men jag orkar inte nu, det går säkert att lura ut vad jag skrivit iaf

EDIT 2: Glömde skriva att alla BG kondingarna fått WIMA 0,10uF avkopplingskondingar över sig. Senare ska det väl till ett par kring op-ampen, men jag är inte säker på hur de ska sitta.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2006/12/31 04:02:29
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/31 :  06:14:11  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Senare ska det väl till ett par kring op-ampen, men jag är inte säker på hur de ska sitta.


Där kan du antingen sätta en Wima på ben 4 och 8 på opampen (dual),
eller varsin från nämnda ben/pins till närmsta jordningspunkt.

Personligen tycker jag det är enklare att sätta bara en wima
på pin 4 & 8,men det säger ju sig självt...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/31 :  08:34:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jisses! Vilken resa. McSquare har bra tips ang. avkopplingen då jag har för mig att det är lite klurigt att nå 'jord' med de korta benen på Wima.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:05:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ja de e korta, jag fick dessutom använda de med 2,5mm rastermått då de andra var slut på elfa.
Det gick åt åtskilliga timmar igår, märkte inte hur tiden gick....hade gett mig f-n på att det skulle funka, så det var bar att skruva, mäta, löda, testa och börja om tills det funkade. en det är alltid lika kul när det till sist fungerar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:56:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Idag anlände äntligen Kiwame kolfilms motstånden från DIYhifisupply, så i morgon blir det till att greppa lödkolven igen. Jag har dessutom beställt Adapterplatta 8pin till ytmonterat, AD8066 op-amp(ytmonterad) samt AD827 op-amp(8 pins).

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:08:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
OM man sätter dit de 2st 2K2 motstånden för att "tvinga" op-ampen att gå i klass A, behöver man inte kyla den på något sätt då?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8495 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:32:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det ska nog inte behövas,den ska om det är normalt bli endast ljummen.Men du kan ju sätta fingret på den och känna när du startar första gången för säkerhets skull.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:39:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Skule man kunna skära loss en liten del av en CPU-kulfläns och limma på op-ampen om sen blir i varmaste laget?
Duger vilket lim som helst då? Ja, jag fattar att trälim inte e sååå lämpligt...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8495 Posts

Posted - 2007/01/05 :  00:59:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Bör i så fall vara värmeöverförande lim (Typ till datorflännsar)
Beror ju på hur hårt man sätter biasen(Värdet på motståndet)
Om du har 15v/2200 ohm=6,8mA tror jag det blir.lite högt kanske,men prova.Tror jag har 2-4ma på mina.Provade en gång med 10mA,då blev det Liiite varmt på fingertoppen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/01/05 :  08:44:19  Show Profile Send Material a Private Message
Faktum är att kontaktlim funkar utmärkt, kolla bara att det är värmebeständigt. Sågade sönder en motorsågscylinder och limmade på på en kompis grafikkort för några år sedan, gick från högljutt till helt tyst.

Geggan du har till datorers kylare är sällan limmigt utan mer klabbigt.

Behöver inte vara en kylfläns, bara en plåt eller klump funkar rätt bra, men nöjer du dig med det?

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8495 Posts

Posted - 2007/01/05 :  08:52:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Faktum är att kontaktlim funkar utmärkt

Snarare isolerlim än kontaktlim..

quote:
Geggan du har till datorers kylare är sällan limmigt utan mer klabbigt.

Jag menade inte pasta UTAN värme överförande LIM.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/01/05 :  09:23:45  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Ta annars en bit koppar & lite kiselfett!
Kopparbiten kan sedan fästas mot OP'n genom att löda två trådar mot jordplanet på kretskortet.
En fördel med denna metod, är att OP'n blir HF-skärmad!

/Roger

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/01/05 09:34:22
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  17:47:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
McGyver: Jag limmar nog på nån kylning, då jag redan har diverse olika små kylflänsar hemma.

Nu till en helt annan fråga, var hittar jag värmetåligt, icke ledande lim som inte är svindyrt? Det jag hittade på elfa kostade över 600kr + moms....huga!
Tips mottages tacksamt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/05 :  17:49:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ryssen: med 3K5 motstånd skulle jag hamna på 4,3mA. Tror du att det är att föredra?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8495 Posts

Posted - 2007/01/05 :  20:26:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det ska inte vara värmetåligt lim utan lim som överför värme bra t.e.x
http://overklockers.se/ItemInfo?itemId=36634630&itemName=Zalman%20Termiskt%20Lim
Annars om du har vanligt kylpasta hemma kan du använda den och sedan lägga några klickar epoxy i hörnen mellan opamp och flänns.
Du kan säkert testa med 2,2k motstånd och kolla värmen med fingret,även om det inte är säkert att det ger någon hörbar skillnad mot ca 3-4mA,diskuterades det om på ett annat forum.Det var bara det att jag testade med högre bias 10-15mA för att se om opampen klarade det,det gjorde den men kanske inte i längden..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000