Author |
Topic |
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 13:05:35
|
Jaha, då sitter jag här med en för mig hyfsad anläggning iaf vad min plånbok anbelangar. Nyinköpt är en grammofon (älskar detta ord) och efter ganska många timmars lyssnande så har följande reflektion vuxit fram: När jag spelar cd-skivor så är ljudet som jag vill ha det i mina audiofil-skivor, samma känsla infinner sig med grammofonen endast skivor med speciella inspelningar låter som de skall. Problemet är väl att jag inte lyssnar på musiken utan på anläggningen. Någon som känner igen sig och har ett bra recept? En annan sak är att jag antagligen har något virus vilket ger lite småvärk i kroppen samt att jag fryser och känner mig trött. Då kommer vi till nästa reflektion: Hur mycket påverkar det psykiska måendet/andliga konditionen/stressnivån i kroppen, eller vad vi nu kallar det, ljudet. Anläggningen låter bäst när jag mår som bäst. Kan man uppgradera bort detta Någon som känner igen sig och har ett bra recept? |
Edited by - iroise on 2006/12/24 13:25:02 |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 13:36:09
|
Jag personligen tror att den psykiska måendet så att säga spelar större roll än vad man traditionellt antar. Beroende på hur jag mår kan jag stundtals ej lyssna på musik för jag är irriterad, allt låter skit och allmänt pest.
Jag hade det så ett par månader i somras och fick ett bra tips då som jag gärna delar med mig. Det bästa är att det är gratis. Stäng av anläggningen i 2 veckor. När de 2 veckorna har gått sätter du igång anläggningen låter den värmas upp sätter dig ner och lyssnar, så gjorde jag och fick tillbaka lusten igen så att säga. Detta är det bästa tipset jag kan ge faktiskt, det går ej att uppgradera bort känslan av att ej nå dit du själv sa något som jag tänkt mycket på "det är resan, ej målet som är det roliga i hifi" och det kan jag ställa mig bakom och hålla med om. Man blir aldrig klar men det är ju det som är lite roligt med likaså musiken är det roliga tycker jag, har uppskattat det mer och lärt mig lyssna på anläggningen mindre och mer på musiken och det är kul det är så det skall vara ju men det glömmer man ibland i jakten på farbror Barbro: s "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".
så stäng av, titta på tv i ett par veckor och sen hoppas jag att det löser sig av sig självt som det gjorde för mig iaf.
God Jul //Morgan |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 13:47:06
|
Jag har annars ett bra självmedecineringstips: Inhandla massor av mjukvara både LP o Vinyl. Funkar faktiskt bra. Symptomen kan bero på brister i utbudet. |
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 14:24:55
|
För mig har de lätt blivit tidigare att jag ska vara så "seriös" när jag lyssnar... städa i ordning och sätta i en platta och lyssna på hela. Och som alltid när man planerar något in i minsta detalj, så brukar de bli ganska trist... Man kan ha på musik i bakgrunden också och njuta ändå, som ett soundtrack till sitt liv litegrann.
Jag tror på tidigare tips, stäng av stereon ett tag, och lyssna sen på musik du verkligen vill lyssna på, och sök nya artister kanske?
Jag har ingen extrem anläggning, men har märkt att när man börjat lyssna på musiken istället för anläggningen får man ut sååå mycket mer, musiken är ju som meningen och för min del så trivs jag ganska bra med QLN 606, Kappa-sub och HarmanKardon DVD och bioreciever, de behöver inte vara dyrt för att man ska njuta av musik. Men det är så lätt att falla i utbyteshysteri, när man läser om hur högtalare och stereos är så fantastiska... visst kan de alltid bli bättre, men man ska ju ändå försöka njuta av det man har och inte bara vara bitter och söka nytt tänker jag. "Framgångsrik är den som får vad han vill ha, lycklig är den som vill ha vad han får." (Något sånt...) Att lyssna på musik ser jag på samma sätt som att se film el. läsa en bok, man måste själv också vara i stämning för att kunna leva sig in i handlingen. Man kan inte förvänta sig att musik alltid ska beröra tror jag.
Även om jag inte har alla detaljer i min anläggning så finns ju inte heller en perfekt inspelning, och jag tror de finns extremt få anläggningar som klarar av att lura dig el. mig att det t.ex. sitter en sångare med gitarr framför en, om man blundar. Det handlar inte bara om verklighet utan om ens egna subjektiva ideal tror jag.
Ber om ursäkt för det röriga inlägget, dök upp många tankar... hoppas du får ut något av det iaf! Sitter själv förkyld nu och får bara ont i huvudet av att lyssna på hög musik som jag annars gillar så starkt!
Lycka till, hoppas du hittar lite ny intressant musik el. lär känna gammal på nytt |
Stereo Audio |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8602 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 14:26:04
|
quote: så stäng av, titta på tv i ett par veckor och sen hoppas jag att det löser sig av sig självt
Öhh,kan man inte göra något annat... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 14:42:55
|
klart man kan men i relation till att sitta och lyssna på musik blev det sitta och titta på tv. kanske säger mer om mig själv iofs... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 16:28:37
|
Har inte kollat på tv på månader,förutom Xboxen förvisso. Jag hade en liknande period för ett tag sedan,då jag inte orkade sätta på nån skiva för jag tyckte inte det var lönt....
Vet inte vad jag tänkte på!
Och Ryssen:Knyppla är väl ett fint alternativt tidsfördriv?! =) |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 17:28:57
|
Jag har ibland försökt att kurera mig med musik. Funkar inte alls. Tycker allt låter illa och musiken blir jobbig. Utifrån detta antar jag att man får bättre upplevelser destu bättre man mår mentalt. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 17:49:05
|
Njaeeee,ibland finns det inget annat som kurerar än en särskild låt,som jag sätter på när jag inte vill slå omkring mig,pga ilska eller irritation...
Behöver jag nämna att det är hårdrock?
Fast det är klart,även om det rensar skallen lite så tänker jag ibland lättare när det är helt tyst... |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 17:50:39
|
Och låten befriar mig från de mörkaste tankarna,men det kanske var underförstått...? =) |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8602 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 19:04:55
|
quote: Utifrån detta antar jag att man får bättre upplevelser destu bättre man mår mentalt.
I agree.. quote: Behöver jag nämna att det är hårdrock?
Brukar fungera,ja.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 00:38:39
|
Stereo audio tyckte du var mycket klar/lättförstålig. Jag hamnar ibland i detta att det mesta låter skit förutom audiofilskivor både cd/vinyl. Det vara tack ock lov inte så länge, ett par dagar kanske. Kände mig faktiskt lite botad redan tidigare idag iom jag skrev om det här. Ibland blir det tvärtom, när jag är på mina resor kan jag sakna att spela musik väldigt mycket och när jag kommer hem blir det finlyssning flera dagar. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 11:25:51
|
Musik är kommunikation.
Kommunikation går fram bättre om man inte är distraherad.
Därför är omgivningen man lyssnar i extremt viktig. Man måste trivas där man är och personligen tycker jag bättre om att lyssna i en miljö som är ombonad och någorlunda välstädad än i en kaotisk och stökig miljö. Av samma anledning kan en påkostad och vacker apparat ge något extra.
Det här är jättesvårt att värdera, allt är ju personligt. Hur man ska mäta trivselfaktorn övergår mitt kunnande, men den faktorn är påtaglig.
Jag har funderat en hel del på detta och ska gärna utveckla resonemanget ytterligare om någon är intresserad. Anläggningens roll i det hela är riktigt intressant. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 11:46:57
|
Förutsättningarna för finlyssning måste funka något sånär för mig annars låter det kattskit. Där kommer begrepp trivselfaktorn/distraherad in som Bernt mycket riktigt säger. Kanske mest distraherad för det är det jag ibland känner mig ibland och då funkar det inte, utan det blir istället uppgraderingstankar. Jag är mycket intresserad av ett längre resonemang kring detta Bernt. Ljudet i anläggningen låter bättre/sämre vid olika förutsättningar. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 11:47:17
|
Instämmer i allt det sagda, men kan komma med ytterligare en synpunkt. Det är att hela tiden försöka vara lite "hungrig" på musiken. Det är lätt hänt att man lyssnar väldigt mycket, kanske i huvudsak på sina favoritskivor, och då är det risk att ledan smyger sig in, precis som att man kan bli less på att bara äta lyxmat (har hänt i samband med arbetet). Var lite sparsam med finlyssningen, var lite sparsam med dom där riktiga kanonskivorna, gå långsamt fram med anläggningsförbättringarna, köp inte för många skivor på en gång, se till att ha något att längta efter, något att se fram mot. |
Hälsningar Jamo |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 12:00:24
|
Fattar vad du menar Jamo har spelat sönder vissa skivor fullståndigt och måste avhålla mig från dessa länge. Köper ofta många skivor och tycker att jag kan se fram emot dem även om de står här hemma men håller i princip med det kan ta lång tid efter köp som jag börjar uppskatta vissa skivor. Lyxmat alltid, får mig att längta efter husmanskost-helt vanlig mat. |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 13:51:24
|
Känner igen mig. Som flera varit inne på så ger inte samma stimulans samma kick varje gång. Det är väl helt normalt och går nog inte att "uppgradera" bort. Allting går i vågor, även ljud och musik |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 14:28:08
|
quote: Jaha, då sitter jag här med en för mig hyfsad anläggning iaf vad min plånbok anbelangar. Nyinköpt är en grammofon (älskar detta ord) och efter ganska många timmars lyssnande så har följande reflektion vuxit fram: När jag spelar cd-skivor så är ljudet som jag vill ha det i mina audiofil-skivor, samma känsla infinner sig med grammofonen endast skivor med speciella inspelningar låter som de skall. Problemet är väl att jag inte lyssnar på musiken utan på anläggningen. Någon som känner igen sig och har ett bra recept? En annan sak är att jag antagligen har något virus vilket ger lite småvärk i kroppen samt att jag fryser och känner mig trött. Då kommer vi till nästa reflektion: Hur mycket påverkar det psykiska måendet/andliga konditionen/stressnivån i kroppen, eller vad vi nu kallar det, ljudet. Anläggningen låter bäst när jag mår som bäst. Kan man uppgradera bort detta Någon som känner igen sig och har ett bra recept?
Ren hifilyssning för mig kan bara ske om jag mår "bra" iaf om det ska ske under en längre tid som tex ett par tim. Då handlar det enbart om hifiparametrar som djup i ljudbilden, bredd etc riktigt nerdigt med andra ord. Mår jag inte bra typ, stressig, trött, jobbat förhårt, tjurig på kidsen då pallar jag inte en längre session, efter 5 min så kryper det i kroppen.
Att slänga på en skiva o däremot lyssna på musiken kan jag göra när som helst. Om jag tex inte mår "bra" o gör det så ofta så slappnar jag av så mycket att jag trillar in i hifilyssning ett tag utan att jag märker det för att sen gå tillbaka att lyssna på musiken.
Men även under ren musiklyssning så finns det kritiska örat med utan att jag direkt tänkter på det o tur ä väl det. Mår jag riktigt hemskt då är soffan med favvis skivan som gäller, efter 5 min så sover jag
Så jag har ingen lösning direkt så förutom lyssna på musik inte HiFi. Att tex stänga av o inte lyssna alls på nån vecka fungerar inte för mig för det måste vara nått som spelar jämt.
Säger jag som har varit utan musik i över 6 mån |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 14:45:47
|
Håller med dig i allt Johan. Ibland hinner jag dock inte med mig själv distraheringsmässigt utan jag sätter mig för finlyssning men är egentligen inte i form för det och det är då jag tänker nu säljer jag anläggningen och gör något roligare för pengarna alternativt jag måste uppgradera till något bättre! Det bästa då är att jag nöjer mig med bakgrundsmusik precis som du sa. Men idag är jag i alla fall i finlyssnaretagen igen det är den svenska Gruppen Hansson&Karlsson med lp:n Man at the Moon som snurrar. Som du också vet så inhandlade jag en grammofon/vinylavläsare och upptäckte då att vissa skivor som jag alltid gillat väldigt mycket lät skräp rent inspelningsmässigt och andra som jag inte gillat lika mycket blev bättre pga att inspelningarna var vettigare. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 14:57:02
|
quote: och upptäckte då att vissa skivor som jag alltid gillat väldigt mycket lät skräp rent inspelningsmässigt och andra som jag inte gillat lika mycket blev bättre pga att inspelningarna var vettigare.
Där är en av nackdelarna i våran hobby, speciellt om man inte har lyssnat på gamla plattor på lååång tid. Man blir lite besviken för det nirvanat man en gång upplevde det kommer inte tillbaka.
Men då får man låta musiken tala istället |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 15:28:20
|
Precis. Finns även en del som inte tålt tidens tand som jag idag inte förstår varför jag gillade. Sedan finns det tidlös musik. Spelade precis en mycket bra skiva med Made in sweden och nu rullar en Tommy bolin. |
|
|
|
Topic |
|