| Author |
Topic  |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:37:16
|
Sitter och funderar på hur djup bas man egentligen vill ha. Det finns ju flera aspekter att fundera över. 1. Vad är egentligen den lägsta frekvens som digital musik skapar idag? 2. Hur långt ner VILL man gå? 3. Vad är nyttan med att gå under 20Hz? 4. Kan en högtalare av papper/plast/kevlar värkligen skapa tryck i låt oss säga 6Hz området?
Hmmmmm..... kroppens egenfrekvens går vid 5-6Hz (organen går sönder). Det finns speciella "krigshögtalare" som består av stålplattor på 1x2m med en frekvens på 6Hz som placeras i vallgravar och då slår ut allt mänskligt motstånd som kommer i dess väg.....hmmm.
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:46:30
|
Tjena Svensson, mina basar går ända ned till 10 Hz på lyssningaplatsen med full nivå. Det hörs inget under ca 20 Hz. Eller jo förresten, fönster-rassel hörs. Och så kan man känna luften dallra. En "tryckkänsla" kan på sätt och vis förnimmas.
Svar på 1: 0 Hz, dvs likspänning, går utmärkt att spela in. Svar på 2: 20 Hz räcker nog. Svar på 3: Det kan vara en fördel för att på så sätt minska fasvridning i det hörbara området. Svar på 4: Jag tror att mina gör det, men mätpappret slutar vid 10 Hz. Jag kan mäta det och åtekomma.
Sorry om jag klagade på dig angående din Highend of Sweden-tråd, men moderatorerna tyckte visst också att det var dumt att sprida konstiga rykten. Sorry.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:53:39
|
Knoppen,
Rätt spännande med dina 10Hz! Jag har nämligen flera skivor, där 15-17Hz - även 0.5Hz(!!!) är presenterade, om man nu kan lita på CoolEdit Pros ävne att pålitligt analysera dom lägsta frekvenserna.
Då jag testade AudioNets förstärkare hemma, slog denna av sig pga dom likspänningkomponenterna. Vad tur att M20:rna klara att hanska dom tuffa konrörelserna...
Av alla människor, varför precis jag skulle ha skivor med sådana extremt låga frekvenser någon Clapton-fan inte ens kan drömma om ???  |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:56:38
|
Jo, det uppfattades nog som en ryktesspridning, och eftersom flera gjorde den tolkningen så måste jag ha formulerat mig klumpigt..... liksom många andra gör här. Nog om det!
Tack för svaren. Men kan dina högtalare verkligen skapa tryck i 6Hz området? Mät gärna och återkom. Vet inte vilket tryck som behövs för att "spränga" inre organ... Hur mäter man själva trycket, vilken enhet?
//Janne |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:57:23
|
Min sub var ju avbildad i senaste Hi Fi & Musik; Audio Physic Minos. Då är vi flera i 10 Hz-ligan |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:02:20
|
Hmmm, men ger det något tryck??? Mår ni illa när ni drar på???
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:23:55
|
Hej Janne, tryck i detta fall = ljudtryck (storhet p). Enhet Pa (pascal), dvs N/m^2. "Ljudtrycksdecibel", Lp = 20*log10(p/pref), där pref = 2E-5 Pa.
Hälsningar Johan |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:01:20
|
markku, vad är det för musik du har med information nere i 15Hz? Vad jag har förstått så är det endast en del riktigt stora orglar som genererar toner nere i dessa frekvenser. Alltså, om man inte lyssnar specifikt på denna typ av musik så tycker jag att priset för att få dessa frekvenser väl reproducerade överstiger värdet. Men vissa är så klart mycket intresserade av orgelmusik, och för dem måste det vara värt det. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:22:10
|
Konstigt Markku!
Mitt Cool Edit pro v 1.0 visar inget under 20 Hz. Över 20 Hz tycker jag att det fungerar hyfsat. Det är lite synd att man inte kan integrera över tiden. Men det får man väl acceptera för ett musikprogram som inte är framtaget för mätbruk.
Johan. |
 |
|
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:30:50
|
KC,
Det är fråga om sann marginell musik, eksperimental, s.k. clicks & cuts laptop musik, dark ambient, även noise. Typiskt för dessa skivor är mycket blygsam upplaga, så där 400-2000 ex, och endast få återförsäljare rundt omkring (f.ex. www.staalplaat.com ). Om jag skulle nämna några artister, ville dom troligen vara totalt okända: Massimo, Roel Meelkop, Lustmord etc...
För att göra saken helt klar: jag köper inte dessa pga låga frekvenser, som jag inte är i stånd till att reproducera hemma. Kan tyvärr inte tänka mig en subwoofer heller. Hoppas att någon gång kunde anskaffa för- och sluttsteg med highpass filtrering mellan... |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:18:11
|
markuu, du har helt rätt, jag känner inte till nån av dem
|
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:21:22
|
Terve igen Markku! Du verkar kunna leta fram riktigt intressanta länkar, kitos! Vill gärna ha hjälp med följande: Hur långt ner i frekvenserna mäter; *Pink Floyds platta Pulse, låten Sorrow vid speltid ca 1:30-2:10 in på låten? * -"- -"- Welcome To The Machine, vid inledningen, där fladdrar det bra. Dessa är det djupaste jag har i min samling. Har för mig att pukor går längst ner i bas, eller? Tacksam för svar, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:23:59
|
| Just det! Glömde ju fråga dig Sladd om Suben. Hur nöjd är du med den? |
Texas Flood........ |
 |
|
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:28:34
|
srv,
Jag kan ev kolla "Welcome to the machine", har den fortfarande på hårddisken som 'Shine On' (EMI) boxversion... "Pulse" har jag inte, sorry. Återkommer... |
|
 |
|
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:40:40
|
quote: Originally posted by Knoppen
Konstigt Markku!
Mitt Cool Edit pro v 1.0 visar inget under 20 Hz.
Johan.
Johan,
Tyvärr kan jag inte säja, vilken version av CoolEdit Pros DEMO-version jag använder (funkar bra i 30 minutters tid), men här skall du få se på mina screenprints, som jag lagade för en tid tilbaka:
Som referens en liten bit (= den vita vertikala bälten) av Ry Cooders låt "Big bad Bill is sweet William now" (album 'Jazz'). Lägsta frekvenser toppar vid ca 40Hz och sen dalar ned.

och sen en sann killer track, som jag skrev om på gamla Hifimagasinet.coms forum i gamla dagar. Hela den 48 sekunder långa låten blev analyserad:

Om man använder inställning "FFT Size = 65536, Blackmann-Harris", så visar min CoolEdit i alla fall området under 20Hz. För att kunna analysera med denna inställning måste kursor plaseras på önskad punkt, eller önskad avsnitt måste markeras för analysering. |
|
Edited by - markku on 2002/11/21 12:44:32 |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:46:34
|
jag vill gärna åstakomma iaf 12hz, då är det okej. då kan man känna tryckförändringarna vilket är en del av musikupplevelsen, tycker JAG personligen.
annars kan jag gott nöja mig med 40hz - 14 000hz vilket funkar till allt, tycker jag PERSONLIGEN!
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:54:32
|
Hej Markku!
Det var fina bilder .
Problemet med Cool Edit pro och dess senare versioner är att den endast gör en FFT-analys med maximalt 65536 sampel, dvs endast 1,49 sekunder. Det är nämligen så att den gör analysen på den 1,49 sekunderssnutt av det markerade som ligger i mitten. Så det spelar ungefär ingen roll hur långt stycke man markerar. Men man kan då analysera olika bitar av musiken, t ex just vid en bastrumma. Det var det jag menade ovan att Cooledit inte integrerar över tiden. Du kan kolla detta genom att göra en snutt med sinuston och tystnad framför och bakom. Det kan ju förstås vara ändrat med senare versioner, men inget tyder på det.
Den version du har var bra för den går ned till 10 Hz, det gör inte min gamla, den slutar vid 20 Hz.
Det verkar bara vara du och jag på detta forum som lyssnar på skum musik med onaturliga instrument(?). Orglar är alltför tradionella instrument .
Hälsningar Johan |
 |
|
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:56:14
|
| Jag minns en proaudio artikel, som jag hittade online. Där kunde man läsa, att den "bästa" basen typisk ligger rundt 60-80Hz, med lägre bas har man problem i produktion och avspelning. Skall inte gröta till, liksom. Tycks stämma, enligt mina stickprov också. |
|
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 13:07:26
|
markku, du har inte provat att använda Sonoscope från Sek'd i stället för CoolEdit? Det är ivf ett "riktigt" analysprogram. Jag har också ett annat program som jag inte kommer på för tillfället vad det heter. Skall kolla på HDDn hemma.
http://www.sekd.com/product_main/sonoscope_info.htm |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 13:10:00
|
"Bästa" basen kanske är bäst för genomsnittet av folks anläggningar som inte kan spela djupare än så. Annars kanske folk skulle klaga på spräckta högtalare . Kroumatas första skiva har en stor röd varningstext på omslaget...
|
 |
|
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 13:25:27
|
KC,
Hjärtlig tack för tips om Sonoscope!! Skall prova den småningom. Vidare ser jag fram till vad du skall hitta på din HDD hemma...  |
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 13:54:23
|
Hej KC! Kul med nya program som kan tänkas fungera. Vet du hur lång medelvärdesbildning man kan ställa in? I dialogrutan ser det ut som det bara handlar om millisekunder. Den verkas sakna tidsvägningarna "fast" och "slow", som proffsiga realtidsanalysatorer har.
Johan. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 14:39:33
|
Hej SRV!
Jodå, den är jag mycket nöjd med. Kör delningsfrekvensen i lägsta läget, alltså 32 Hz. Avanti 3:orna klarar av resten från 28 och uppåt. Suben arbetar alltså enbart med subtoner.
Inte mycket musik därnere men en fantastisk rumsinfo på många inspelningar. Förutom basnarkomanplattor förstås.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 17:21:26
|
"Jag minns en proaudio artikel, som jag hittade online. Där kunde man läsa, att den "bästa" basen typisk ligger rundt 60-80Hz, med lägre bas har man problem i produktion och avspelning."
Jag har läst någonstans att elbasens (fyrsträngad, normalstämd) lägsta grundton (E-strängen) är ca 41 Hz. Kan detta stämma? Den tonen upplevs ju inte (åtminstone inte av mig) som våldsamt låg. |
 |
|
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 17:33:24
|
quote: Originally posted by Magnuz
"Jag minns en proaudio artikel, som jag hittade online. Där kunde man läsa, att den "bästa" basen typisk ligger rundt 60-80Hz, med lägre bas har man problem i produktion och avspelning."
Jag har läst någonstans att elbasens (fyrsträngad, normalstämd) lägsta grundton (E-strängen) är ca 41 Hz. Kan detta stämma? Den tonen upplevs ju inte (åtminstone inte av mig) som våldsamt låg.
japp det som du inte tycker är lågt är över tonerna från strängen.kanske för att det ofta är svårt o spela här rakt |
[size=1]driver R.A.L
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 18:12:01
|
Hej alla basfreakar!
Riktig djupbas kan man nog bara uppleva om man går i kyrkan (vilket händer lite då och då). Det krävs ett våldsamt ljudtryck för att få ut basen med definition. Samma sak gäller klassisk orkestermusik. Stora bastrumman med pedal. Där pratar vi djup bas!
Gå och lyssna på nåt med Stravinsky. Rumsakustiken får ni på köpet.
I vanliga bostadsrum runt 20-25 kvm och med en aldrig så dyr anläggning är 20 hz nog bara ett formlöst rassel och en tryckande obehagskänsla. 
35hz är nog den lägsta frekvens man har nytta av i en lägenhet.
Men det kanske finns nån här på forumet som har en arkitektritad villa i Stocksund med 4 m takhöjd.
Om ej så är fallet kanske man kan prova extremsubben ute mot en betongvägg. Stega 30 m bakåt och känna efter.
Att det sen finns en massa basinformation låångt ner i källaren på modern dansmusik. Ja då får man besöka nån klubb.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
Topic  |
|