Author |
Topic |
|
mr.speedwell
Member
57 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 12:42:43
|
har av lathet kört cd i dvdn via digital utgången till förstärkaren och varit nöjd med det så igår hadde jag lite tråkigt och plockade fram min gamla cdx 1110 från 1988 och kopplade in den via digital utaget jag vart klart överaskad, då ett större ljud inträdde i rummet tightare bas klarare mellanregister och mjukare diskant så till frågan.jag har alltid trott att kör man via digital utgången så är det upp till da delen i förstärkaren att göra så det låter bra, men är det mer grejer man ska tänka på vid ev en uppgradering i framtiden? så är det någon som sitter inne med ett bra svar
GOD JUL |
Edited by - mr.speedwell on 2006/12/23 12:45:02 |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 12:56:24
|
Prova att köra den analogt d.v.s "som vanligt" istället så får du kanske ett ännu större ljudmässigt lyft. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 13:21:05
|
Det ÄR skillnad på transporter. Fast inte i teorin kanske... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 19:35:32
|
Det är väl skillnad i teorin också, men kanske då beroende av vilken DAC som används. De nya DACarna med upsampling ska ju göra problem med jitter (dvs. tidsfel) i princip försumbart, i teorin. Medans om DACen saknar upsampling så är det desto viktigare. Jag håller nog med om att det är skillnad, men kanske mindre med upsampling. Så till mr.speedwells fråga, gissningsvis har din CD som transport mindre jitter i digitalsignalen än DVDn. Fast jag är ju ingen expert, men om jag fattat det rätt så är det så det ska ligga till...
/Erik |
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
|
|
|
mr.speedwell
Member
57 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 20:58:13
|
om jag har samma förstärkare och 2 olika signalkällor båda över digital utgångarna mao direkt från skivan till förstärkaren varför denna skillnad? |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 21:28:18
|
Jo, skillnaden uppstår ju i och med att den digitala strömmen in till din stärkare inte är identisk mellan de båda. Då menar jag inte bara ettor och nollor, utan helt identisk i nivåer, jitter, stigtider overshoot och så vidare. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mr.speedwell
Member
57 Posts |
Posted - 2006/12/24 : 11:08:01
|
ok en följdfråga coaxial eller digital? har inte hunnit pröva än men jag antar att några här har kommit fram till något om skilnaden |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 11:20:13
|
Menar du optisk digitalöverföring med digital? Optisk toslink är sämre än elektrisk digitalöverföring om dom inte fuskat med den elektriska digitalutången. Det är inte ovanligt på cd-spelare eftersom det är förhållandevist dyrt att göra en riktig elektrisk digitalutgång. Men upplever man att toslink är bättre, så bör man byta cd-spelare eller fixa till den elektriska digitalutgången, för då finns det potential för förbättringar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
mr.speedwell
Member
57 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 17:16:20
|
ok jag antar att signalkabel spelar roll där ochså |
|
|
mr.speedwell
Member
57 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 11:52:39
|
ok nu har hela familjen tröttnat på att höra samma låtar om o om igen resultat Optisk toslink låter sämre än elektrisk digitalöverföring så nu triggades min nyfikenhet går det att modda utgången för ännu bättre ljud? var, hur, vilka priser? bygga själv?
|
Edited by - mr.speedwell on 2006/12/26 11:54:15 |
|
|
|
Topic |
|